Frågor om Volfram

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Frågor om Volfram

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Är Volfram ofarligt att bearbeta? Bly är ju hälsovådligt så jag undrar hur Volfram är i jämförelse.

Är Volfram lätt att bearbeta, typ kapa eller fila? Eller är rent Volfram hårt och svårbearbetat?

Mvh Daniel
BEF
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 16 maj 2012, 11:24

Re: Frågor om Volfram

Inlägg av BEF »

Daniel, Volfram är mycket hårt. I hårdhetsskalan Mohs (går från 1 till 10) gäller bly=1,5 järn=4 kvarts (sand)=7 diamant=10 och volfram hela 7,5.
Med vänlig hälsning/BEF
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Frågor om Volfram

Inlägg av mikath »

@Daniel Bergqvist
Här en liten video som visar skillnaden att kapa en volframstav jämfört med en i järn.

https://youtu.be/DDlRqIZH7Js

/Mika+
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Frågor om Volfram

Inlägg av Björn D »

Jag tror inte att man ska vara alltför bekymrad över blyets hälsovådlighet. Det är ju inte farligt så länge som man man inte får i sig det. Vanlig handhygien och att man inte håller på med det på ett ställe där man äter eller tillagar mat tar bort det mesta av riskerna. Smälter man det behöver man ju inte sitta med näsan över smältan och andas in eventuella blyångor.
Att smälta bly i skarvarna mellan gamla gjutjärnsrör var ju normalt och mig veterligt var inte blyförgiftning en vanlig arbetsskada bland rörmokare. Detsamma gäller alla som målat med blymönja.
Att sedan blyet är farligt att få i miljön är en annan sak men med tanke på alla blybatterier som dumpas på ett icke miljövanligt sätt, alla blyplåtar på tak tror jag att mj-byggarnas blyanvändning påverkar miljön mycket marginellt.
Det är bra att man är medveten om att bly är giftigt och sedan hanterar det med normal försiktighet.
En del lödtenn innehåller betydligt giftigare saker men även där kommer man långt med normal försiktighet.
Volfram är inget speciellt lättbearbetat material som framgår av filmklippet. I hobbysammanhang är jag bara sett det i stångform och då i form av motvikter och i svänghjul.
/Björn D
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Frågor om Volfram

Inlägg av Bengt Andréasson »

Björn D skrev:I hobbysammanhang är jag bara sett det i stångform och då i form av motvikter och i svänghjul.
Det finns som granulat också, för att t.ex. använda som tyngd, inneslutet/inbakat i något...
http://www.svlv.se/volfram-granulat.html

Volfram (tungsten på utrikiska) har densiteten 19,3 att jämföra med bly, som har 11,3. Det är alltså 71% tyngre, om man lyckas packa det lika tätt som bly.

/Bengt
Skriv svar