Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Det ostadiga vädret i Skaraborgstrakten under midsommarhelgen har bidragit till att insatser gjort på CDF-vagnen. Slutresultatet kan beskådas på bifogade bilder. Vagnen byggdes dock inte i D-utförande (alltså: ingen postvagn) utan blev en CF-vagn istället.
Återstår gör gardiner, TB-koppel samt bansignatur.
Bild
Bild
Bild
/Göran T
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Tobias Ljung »

Fin vagn! I eget intresse: Vad har du använt för färg som SJ röd?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Tobias Ljung skrev: Fin vagn! I eget intresse: Vad har du använt för färg som SJ röd?

Hej Tobias!
Det är något så simpelt som vanlig bilprimer samt lite torrpasteller på valda delar.
/Göran
Ps. Ursäkta att jag dröjt med svaret så länge. Hade dock inte uppmärksammat din fråga förrän nu. Ds
Gäst

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Gäst »

Kommer du möjligtvis ihåg vilket fabrikat på bilprimer du använde? Det skiljer ju lite granna i nyans mellan olika fabrikat.

//A.H
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Anonymous skrev: Kommer du möjligtvis ihåg vilket fabrikat på bilprimer du använde? Det skiljer ju lite granna i nyans mellan olika fabrikat.

//A.H


Det är Hagmans. Inköpt på Mekonomen. Dock är det väl kanske ett halvår sedan och jag vet inte om de för den längre.
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Japp, just den burken är det (den högra alltså)!
/Göran T
Gäst

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Gäst »

Tack för hjälpen Göran, Mekonomen besöktes idag och färg har inhandlats. Tycker den ser förbaskat "rätt" ut.
När ändå frågorna haglar rörande ditt fantastiskt snygga vagnsbygge så passar jag på att fråga om öriga färger.
Vad har du använt för färg till fönsterramar samt till brädgolv på plattformarna och taket? Måste säga att samtliga färger du använt dig av ser 100% "rätt" ut i mina ögon så därav min nyfikenhet.

//A.H
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Anonymous skrev: Tack för hjälpen Göran, Mekonomen besöktes idag och färg har inhandlats. Tycker den ser förbaskat "rätt" ut.
När ändå frågorna haglar rörande ditt fantastiskt snygga vagnsbygge så passar jag på att fråga om öriga färger.
Vad har du använt för färg till fönsterramar samt till brädgolv på plattformarna och taket? Måste säga att samtliga färger du använt dig av ser 100% "rätt" ut i mina ögon så därav min nyfikenhet.

//A.H


Hej Anders!
Om jag börjar uppifrån så är taket belagt med Apotekets kirurgtejp och som därefter målats med en blandning av Polly Scale´s Grimy Black och Engine Black. Nyansen grå-svart skall motsvara lite åldrad tjärpapp. Efter det har jag gått på med lite torrpastellpulver i grå-svart nyans (med mer svart än grått) för att få ytan ännu mattare och för att simulera sot från ånglok.
Fönsterramarna målade jag med Humbrols acrylic "Leather". Den tycker jag känns rätt för att simulera träbågar i fönster. Brädgolv och fotsteg är även den "Leather" fast med lite svart i. Underredet är ånyo en blandning liknande taket.
Sedan är det faktiskt torrpasteller på hela underredet också samt lite i nederkanten på vagnskorgen. På vagnskorgen räcker det ibland att bara gå på med en torrpastell i en nyans liknande den "SJ-bruna". Den matta ytan som uppstår ger ett mycket vädrad utseende (i synnerhet på godsvagnar). Komplettera sedan med lite grå/svarta nyanser på väl valda ställen och vagnen ser definitivt allt annat än ny (= plastig) ut. Denna operation funkar på såväl mässing som plast.

/Göran T
Gäst

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Gäst »

Stort tack Göran för ditt informativa svar, dina tips ska provas vid mitt nästa passvagnsbygge.

Var hittar du Acrylic Humbrol? Jag har svårt att bara finna vanlig Humbrol då samtliga återförsäljare här hemma inte lyckas få några nya leveranser från Humbrol, så nu får det bli postorder.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Anonymous skrev: Var hittar du Acrylic Humbrol?


Min lokale leksakshandlare sålde ut dem för några år sedan och då passade jag på att köpa på mig några användbara kulörer. Jag tror att de som håller på med figurmålning avsedda för brädrollspel använder dessa färger då de finns i de mest fantastiska (och i vår värld, osannolika) kulörer.
/Göran T
Skriv svar