VGJ:s Nm

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

VGJ:s Nm

Inlägg av Göran T »

En bild som visar en modell i skala H0n3 av VGJ:s litt Nm. Det är Strandhagen VagnVerkstads senaste etsplåt. Detta är vad jag ha orkat med den senaste veckan...Alldeles för varmt i verkstaden.
En trevlig och hyfsat lättbyggd modell som skall märkas med min bansignatur, VWJ samt smutsas något ytterligare. I mitt utförande har vagnen faktiskt utrustats med tryckluftsbroms. Mer om vagnen och byggandet kommer i nästa nummer av Smalspårigt.
Bild
Göran T
Gäst

Re: VGJ:s Nm

Inlägg av Gäst »

En kalastrevlig vagn! Har två i fullskala jag ska sätta tänderna i vad det lider! Men i modell måste man väl ha en tre - fyra stycken... Ser fram emot reportaget!

Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: VGJ:s Nm

Inlägg av Göran T »

Anonymous skrev: En kalastrevlig vagn! Har två i fullskala jag ska sätta tänderna i vad det lider! Men i modell måste man väl ha en tre - fyra stycken... Ser fram emot reportaget!

Ante


Just så Ante; fast en tre, fyra stycken är väl nästan i underkant :-)
Lite efterforskningar har gjort idag gällande vagnen och dess littera. I VGJ:s vagnlista från 1944 så finns vagnarna med nummer 2130 -2139 med men de littreras där Ol (2131 var samma vagnstyp och med samma littera men användes enligt vagnslistan för mjölktransport). Axelavståndet var 4,5 m och längden 7,5 m. Huvudlitterat "O" står för "öppen godsvagn utan väggar, men med stolpar och lösa lämmar". Underlitterat "l" står enligt vagnlistan för "vagn med lastlängd över 7,5 m. Samtliga vagnar anges ha skruvbroms. Vagnen som Göran Olsson kallar Nm är enligt VGJ:s eget littreringssystem en öppen vagn med väggar och stolpar ( = N) och att den lastar från 10 - 11,9 ton). Ol-vagnen lastade dock 14 ton.
Vagnarna fick, när de övertogs av SJ littera Osp och nummer 322 663 (= 2130) 322 664 - 322 671 (= 2132 - 2139).
Såldes verkar inte uppgifterna om vagnsmodellens littera stämma riktigt. Eller är jag helt ute och vimsar nu?

/Göran T
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: VGJ:s Nm

Inlägg av Ante S »

Avviker dessa vagnar från VGJ:s 1800-serie?

Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: VGJ:s Nm

Inlägg av Göran T »

Ante S skrev: Avviker dessa vagnar från VGJ:s 1800-serie?

Ante


De sista vagnarna i 1800-serien verkar vara samma då axelavstånd och vagnens längd stämmer. De tidigare vagnarna var dock kortare.

/Göran T
Skriv svar