H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av K Lemming »

@ Olof:
Jag har två alternativ, antingen 70 x 180 cm eller 100 x 150 cm att välja på när det gäller utrymme.

Nja, 009 har jag inte tänkt på, hur mycket färdigt finns det av rullande i 009? Jag vill helst inte bygga rullande själv då jag redan har tillräckligt med byggsatser i H0 normalspår och H0n3. Tanken är att få utlopp för mitt sug eter att skapa lite landskap och miljöer och kunna köra lite så därför vill jag helst köpa rullande RTR.

@ Lennart:
Tack för länken till dina spårplaner.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Olof »

Både Peco och Heljan har färdigt rullande i 009. Med brittisk förebild men en del av de öppna godsvagnarna tycker jag skulle kunna fungera på en svensk bana.

Björn D skriver ovan om Minitrains och deras flexibilitet vad gäller skala. Jag har för mig att vi kommit fram till tidigare att Brigadloket (Emfors) är närmare 009 än H0e.

Andra läsare har antagligen undersökt marknaden närmare och kan ge fler tips.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av clas ahlstrand »

En översikt av vad som finns i 009 (dock ej fullständig) och även lite H0e från en bra leverantör av dessa pryttlar:
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalo ... CTION.html
Som synes är det allra mesta i 009 byggsatser. Vagnsbyggsatserna i plast är emellertid ofta mycket lättbyggda. Lokbygggsatserna är i allmänhet av vitmetall och är väl sällan direkt svårbyggda, men då formarna ofta är några decennier gamla, är gjutdelarnas finish inte alltid den bästa och passformen kan stundtals också vara "sisådär" numera, så en del puts och fejande kan krävas för ett snyggt slutresultat. Detaljeringen är väl heller inte alltid i klass med dagens modeller. Ett annat problem med gamla 009-lokbyggsatser är att de är avsedda att monteras på (ofta lätt modifierade) underreden hämtade från N-skalelok som idag inte längre produceras och även kan vara svåra att hitta som begagnade på Tradera, Ebay, marknader etc.
Skriv svar