Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av ehrpet »

Håller med ovanstående 3 inlägg - riktig Pendon-klass på det här.

//
Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Micke Brane skrev:Tjusigt bygge Göran.
Nyfiken av mig undrar jag vad du använt för färg för att få denna patina på rödfärgen?
Recept?
Vill ju alltid lära mig något av andra.
Gillar även din markyta med alla olika kulörer, känns riktigt trovärdigt.
Kanske lite svårt att hitta äggen i 1:87 om hönan värper ute.
Pendon-klass? Jo, jag tackar jag!
Jag jobbade ganska mycket med att få till "rätt" nyans på rödfärgen. Jag fastnade slutligen för en grund på träet med Herdins silvergrå bets. Som så många andra gånger när man kommer på något bra så sker det genom en olycklig omständighet men som senare visar sig vara en fullträff. Jag trodde betsen var torr när jag gick på med mycket tunt utspädd rödfärgsblandning (Vallejo). Denna lättflytande sörja löste upp den ännu inte helt torra betsen och det hela blandade sig på ett mycket vackert sätt. Därav de lite gråaktiga inslagen i det röda. Men Ladan har inte samma röda färg på någon vägg tror jag. Vilket beror på väderstreck, om det har gått djur invid väggarna (vilket det har) osv. Alltså, många yttre faktorer som bidrar till nyansskillnaderna. Så även på mitt bygge. Dessutom så har ladan väldigt olika fasadbeklädnader och det var bl a det som lockade fram bygglusten hos mig. Här finns timmer, skiftesverk samt stående plank med eller utan fasadläkt. Och en rejäl kallmurad stengrund. Samt, en fruktansvärd massa tvåkupiga tegelpannor!
Vad gäller markytan så är den ännu bara påbörjad. Här återstår den del arbete med lite längre och kortare gräs och andra växter (läs: nässlor).
Hönsägg i H0 är knepiga att hitta, det är sant Micke. Men faktum är att det är inte alltid så lätt i verkligheten heller. I synnerhet inte om de är frigående.
Hälsar
f.d hönsägare
/Göran T
bope
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 16:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av bope »

...säkert fantastiska bilder - om man bara kunde se dem...
bope
bope
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 16:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av bope »

Ursäkta - nu syns dom! Fantastikt!
bope
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av sala »

Provade Göran´s recept med utspädd vallejo på fuktig bets, mycket nökjd med resultatet, går även att använda i skala 1:35
God Jul från Gunnar i Sala
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Här presenteras liten filmsnutt från VWJ. Den har ju inte riktigt samma ambitionsnivå som Bröderna Holmbergs men det är ändå kul att se "Lefvande bilder" av sin anläggning i det där beskurna formatet. Håll till godo.
https://youtu.be/jOWOFOPmZFE
/Göran T
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Snyggt, gillar när tågen rör sig på våra modellbanor.

Tobbe H
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Jag har haft påhälsning av Modelljärnvägsinspekionen, en oberoende myndighet med säte någonstans nära Dalälven och som har som ovana att dokumentera inspektionerna med rörlig bild. I samband med besöket vid VWJ gjordes inte mindre än tre små filmer och som sedan en tid ligger på Youtube till allmän beskådan. Har du inte sett dem så bifogar jag länkarna här:

https://youtu.be/eGMYm9ZYzPc
https://youtu.be/oW4wh7X5DgU
https://youtu.be/5FCvBn0Fly4

Håll till godo och än en gång, Tack Sture!
/Göran T
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av sala »

Fin bana och bra filmat/ Gunnar i Strömsnäs
Skriv svar