O2

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Fore O kommer N. Stolparna pa plats, olika langder som synes. Passar pa att fortenna sidorna ocksa, snart kommer diverse beslag, adresskorthallare och presenningsringar att lodas fast dar. Men nast pa tur ar lammarna.
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: O2

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt bygge. Tolkar det som att arbetsbelastningen på jobbet lugnat ned sig och att alla motgångar privat planat ut.
När jag ser bilden så blir jag dock mer sugen på ett dopp i poolen. :lol:
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Japp, borjar sa smatt aterfa kontrollen : )

Du ar alltid valkommen att ta ett dopp! Fast det ar fortfarande "vinter" har. Jag haller med tandborste (for lodrengoring forstas ; )
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: O2

Inlägg av Hauk »

Fine vogner!
Men hvor lenge skal du være i ørkenen?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

2 ar och drygt 200 smalsparslok littera 23E ska det bli innan vi lamnar Sydafrika (1067 mm).

Det blev ett kort pass imorse, men jag hann iallafall borja med lammarna. Forst ska bocklinjer och gangjarnspositioner markeras:
Bild

Sen bockas de...
Bild

...och darefter ar det dags for lodning:
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Glom inte att gora "fall-testet" innan gavellammarna lods fast. Skulle dock kanns synd att bygga O-vagnar med alla lammar nedfallda nar man laggt manken till och etsat durkplatsmonstret...
Bild

Har for-bockas gavelgangjarnen.
Bild

Gavellammarna pa plats.
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Lammbeslag lods fast enligt markeringar. Senare ska en kedja fastas mellan lamm och underrede.
Bild

Presenningsringar. Dessa gors av 0,2 mm trad som lindas runt ett 1,0 mm borr och sedan skars upp till ringar. Fasts med en 0,1 mm trad genom 0,3 mm hal borrade i vagnen. Svart att fa ringarna att "knipa ihop" dock - nagon som har ett tips? Blir speciellt viktigt pa systervagnen som ska fa rorliga ringar sa att jag kan binda fast en presenning pa den fardiga vagnen...
Bild
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: O2

Inlägg av Mats Nilsson »

Snygga byggen, Tobias!
Synd att man inte bygger i den skalan.
När jag gjorde rörliga bindringar till ett par NN3-vagnar i skal H0 så gjorde jag på samma vis som du och klämde sedan till dem runt om för att få dem att knipa ihop. Om man klämmer försiktigt på flera ställen runt om så behåller ringen sin rundhet men får mindre diameter. Lödde sedan ihop skarven för att ringarna inte skulle lossna från fästöglan.
/Mats
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Hej Per,
Tack for tips. Forsokte gora som du sa, men jag har nog anvant for styvt material (nysilver), sa det fjadrar ut den dar sista tiondelen. Ska forsoka fa tag pa 0,2 mm ms trad har nere istallet. Forsokte ocksa loda ihop ringen, men fick inte till det snyggt - maste vara annu petigare i H0...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Bromsenheten paborjas - vikt av en enda etsdel!
Bild

Tradarna kapas
Bild

Lodning av detaljer
Bild

Hjulvaggorna kompletta
Bild
Skriv svar