Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är tabu

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Thomas Helin
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 06:03

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Thomas Helin »

Först vill jag säga att jag är imponerad av Anders produktion, totalt 396 sidor Smalspårigt. Inte illa för att vara en ideell medlemstidning. Det senaste numret är föreningens mest omfångsrika tidning med sina 40 sidor.

Det finns ett talesätt, speciellt när det gäller trycksaker: ”Skönheten ligger i betraktarens ögon” vilket innebär att det är vi läsare som avgör vad som är bra eller inte. Av debatten ovan syns det att de som yttrat sig har litet olika syn på tidningen. Innehållet lämnar jag därhän eftersom det trots allt är en medlemstidning som är beroende av vad vi medlemmar bidrar med.
Däremot anser jag att det grafiska utseendet kan förbättras, speciellt när det gäller tydlighet och läsbarhet. Tänk på, och nu generaliserar jag, att vi är en åldrande skara som med åren får allt sämre syn. På den tiden jag skrev mina artiklar om Ruda-Älghults järnväg fanns det en layoutstandard, t ex två spalter på en A5-sida, det var enbart ingressen som gick över hela sidan. Erfarenheten är nämligen att en rad med mer än ca 60-70 tecken börjar bli svårläst, i senaste numret har Ordförandens spalt drygt 80 tecken vilket alltså är i mesta laget för att det ska vara en god läsbarhet. Ett ytterligare exempel på långa rader är textrutan på sid 29 i nr 128 som går över hela sidan och dessutom är kursiverad. Den texten har jag fortfarande inte läst.

Ytterligare en sak som försämrar läsbarheten är de hoppande marginalerna, som redan kommenterats i ett annat inlägg ovan, inte gör läsandet till ett nöje. En sista kommentar på läsbarheten är att text i bilder inte är speciellt lätt att läsa.

Mycket av bildmaterialet skulle vinna på att dras upp i storlek, t ex vagnsritningarna på sid 11-12 eller förebilds- och modellbilder. Finns det mycket material till ett nummer kanske det är bättre att dela artiklar eller låta materialet stå över till nästa nummer. (Det måste vara ett angenämt bekymmer för en redaktör). När jag skrev artiklarna om RÄJ fick jag (eller förhandlade fram) ett utrymme i tidningen som jag skulle hålla mig till, dels för att redaktören skulle kunna planera, dels för att jag själv skulle kunna utforma min text så att den fick plats på det givna utrymmet. Att skriva en artikel utan begränsningar är inte svårt, det svåra ligger i att kunna få fram budskapet på ett begränsat utrymme.

Det finns böcker om typografi och grafisk utformning om man vill ha inspiration eller har kört fast i någon detalj. Jämför med någon annan tidskrift, inspireras av det som är bra och undvik att göra om andras misstag. Eller att som du gjort Anders, bolla med någon.

Jag har ett förslag/önskemål inför framtiden, nämligen att utnyttja de fantastiska inlägg som görs på vårt forum. Med litet redigering skulle en del byggtrådar och annat kunna bli fina artiklar. För min del är nätet mer förgängligt än en tidskrift. Bara för att det varit publicerat på nätet får inte hindra att det kan publiceras i ytterligare ett medie.

Tillsammans kan vi göra Smalspårigt till en väldigt fin modelljärnvägstidning. Anders har bara påbörjat arbetet som bl a gett fler medlemmar till föreningen. En gång i tiden fanns det en paroll som jag saknar: ”Smalspårsfrämjandet – föreningen som värnar om minoriteter”.
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Tack för de här synpunkterna som jag bara kan vbf till nästa redaktör.!
Hoppande marginal har jag inte tänkt på som ett problem. Tycker friheten är ganska stor i tidningarna idag. Man kanske skall ha redaktörer som har varit i branschen istället, men de har oftast inget kontaktnät mot MJ och då är man helkörd, för artiklar kommer väldigt sällan av sig själv till tidningen. Att "redigera, ragga" och sedan lämna det till yrkesfolk har visat sig höja medlemsavgiften betydligt och.......?
Ämnena kan man som sagt göra väldigt lite åt eftersom medlemmarna bestämmer. Där man producerar själv kan man naturligtvis göra val, men för mycket eget ger inte alltid positiva synpunkter.
Storlek på bilder är beroende på upplösning av bilder. Tyvärr får man idag väldigt ofta "telefonbilder" och de är sällan någon större kvalité på. Äldre bilder och ritningar är inte heller alltid i bästa kvalité, men visst i den mån det fungerar, större bilder., Enhetlig texttyp har jag valt den som min kontakt föreslagit. Kanske kan den vara något snäpp större.
En tidning anpassad för gamla eller yngre medlemmar, den frågan får styrelsen ta, skall hobbyn överleva så måste yngre komma med och modulgängen. Minoriteterna som du nämner har krympt med stigande ålder och dessutom har flera av dessa valt andra media.
Som avslutning förhållandet till Forum. Har haft flera enkäter i denna fråga och fått enhetliga svar att; det man läst, sett på Forum, anses gammalt. I tidningen vill man inte läsa om samma saker, månader efteråt. Att konkurrera med den digitala sidan är inte bara ett problem för Smalspårigt utan generellt i media idag. Byggarna vill också ha feedback direkt verkar det som och gärna positiv! Som redaktör får man samlad kritik och mest inriktad mot det mindre bra.

Jag är väldigt förvånad att artikeln om arkitekturen på YEJ inte fått någon kommentar. Högkvalitativ med nya fakta, men kanske inte rätt målgrupp? Var iallafall en del av YEJ jubileum, som vad jag förstått inte uppmärksammats varken i kommuner eller media, trots denna järnvägs betydelse för trakten.
Mottot "För MJ-byggare i alla spårvidder och skalor" kan kanske vara en nagel i ögat för tidiga medlemmar. Detta är nog en överlevnadsfas, vinna eller försvinna.
Tack Thomas!
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av pcederstrand »

YEJ artikeln var självklart mycket intressant
Ninni
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 07:23
Ort: Solna, Sweden

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Ninni »

Tack Thomas för dina synpunkter på layouten av artikelserien om RÄJ. Det var ju jag som gjorde layouten på den tiden.
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Den här passningen är så bra, så den kan jag inte missa att göra mål på!

Återgå ni till ett medlemsblad med A5 och två spalter. Svartvit kanske? Redaktör finns ju uppenbarligen!

Vi andra 650 fortsätter med en modern tidning för alla modulgängen, alla skalor och spårvidder!
Behövs bara lite småfix så blir nuvarande kanon!

Det fanns ju skrifter på faraonernas tid också!, :lol:
Ninni
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 07:23
Ort: Solna, Sweden

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Ninni »

Får jag påpeka att det var under min tid som layoutare som vi bytte till A4-format? Hade tekniken och ekonomin tillåtit färgtryck på den tiden, hade vi givetvis haft det också. Men utan att förstöra layouten...
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Ordf. Ord sid 3 nr. 131 "....tidningen lyft inte minst layout-mässigt...
Sorry!

Passar på att tacka för alla stöd mail med anledning av denna fantastiska tråd!
Njut av tidningen i sommar!
Skriv svar