Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är tabu

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är tabu

Inlägg av Lasse M »

En liten kritik som jag tänkt framföra tidigare rörande något som jag tyckte det fanns lite väl mycket av även i MJ-Magasinet då jag läste den tidningen och verkade fortfarande förekomma där såg jag vid ett lösnummer köp för inte så länge sedan.
Kritiken gäller bilder i reportage från möten/träffar, varför så mycket bilder på personer och/eller folksamlingar? I en tidskrift om modeller och modellbyggen är det ju det man vill se på bilderna, vill jag se bilder på människor kan jag lika gärna bläddra i nån sladdertidning. Har man inte själv kunnat delta på en träff/möte så är det ju kul att se vad som ställts ut där, inte vilka som var där.

Layoutmässigt har tidningen absolut fått ett lyft, det enda som kan "störa" mig är när bilder tillåts överlappa varandra. Inte snyggt, men absolut inte hela världen heller, men då jag sysslat en del med layout tidigare så kan det "störa" mig lite. :-)

Enstaka bildtexter har också blivit lite fel ibland, det har ibland placerats bildtexter i bilden där färgen på texten inte varit den bästa för läsbarheten. Detta är nog "värre" isåfall än överlappande bilder då det hindrar läsbarheten, men även detta är ju inte hela världen. jag själv gillar inte bildtexter i bilden då det kan förhindra läsbarhet och även "förstöra" bilden tycker jag.

Hoppas nu inte detta tas fel, ville bara ta upp dessa saker, dels för eventuell möjlighet till förbättring men också kanske som hjälp till nya redaktören att kunna förbättra tidningen ytterligare. Dessa layoumässiga "fel" är ju petitesser och som sagt inte hela världen, Smalspårigt är fortfarande en fantastiskt bra tidning och min absoluta favorit bland mj-tidskrifter.

Har jag "lagt växeln fel" nu eller det är bra att man tar upp sådant här?
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Tyvärr har red. för nr. 131 inte fått någon tidning av någon anledning, så kritik på tryck kan jag inte besvara. Vad gäller överlappande bilder så tycker jag det är ok så länge man täcker ointressanta delar, men får med en bild ytterligare som resultat. Bildtexter försöker man lägga så de syns och de gör de på PDF-filen. Även här spar man på utrymme för större bild!
Ny redaktör kanske har en annan uppfattning för smaken är som baken, delad.
Om fler inte har fått nr 131 så vill jag veta detta gm med. här på Forum snarast. Skulle anlänt onsdag eller torsdag.

Hoppas detta nummer ger ngn timmes intressant MJ-läsning för Er medlemmar.

Mvh

Anders Steen
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Glömde det där med människor på bilder! Har alltid varit så att byggare, artikelförfattare samt arrangörer har varit med på olika foton. Utan människor blir det varken modeller, möten eller klubbverksamhet!

AS
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Lasse M »

auhs skrev:Har alltid varit så att byggare, artikelförfattare samt arrangörer har varit med på olika foton. Utan människor blir det varken modeller, möten eller klubbverksamhet!

AS
Det kan jag inte hålla med om, tycker det blivit en allt större andel av person- och folksamlingsbilder i sådana reportage dom senare åren, tidigare var det mycket mer fokus på modellerna med närbilder och där bildtexten talade om vem byggaren var. Visst har det alltid förekommit att personer syns på någon bild men när ett reportage om en träff innehåller fler bilder på personerna där än på utställda modeller då är det inte så värst intressant att läsa, i a f känner jag så.

Men detta är ju kanske mer en kritik till dom som skickar in bilder från möten/träffar, som redaktör får du ju publicera det material du får in.
Bengt Nylén
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 22 dec 2012, 20:34

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Bengt Nylén »

Hej!

När det gäller byggartiklar så behövs ju inte personbilder men när det är artiklar/reportage från träffar så tycker jag det är trevligt med en blandning av modellbilder och personbilder. Det är ju trevligt att få ett "ansikte" på den "gubbe" som byggt visad modell. Tyvärr är det så att jag känner igen jättemånga som man bla träffar i Skövde eller på Hobbymässan men det är ytterst få som jag kan namnet på. En bild i tidningen i samband med en träff kan underlätta uppdateringen av hjärnkontoret.
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Jocke Svensson »

Hej!

Något som jag har saknat i Smalspårigt är någon form av kort presentation av artikelförfattarna. Vem är det som skriver? vad har vederbörande för inriktning på sitt byggande? jag för min del tror att det skulle berika artiklarna om man vet lite av bakgrunden till varför någon exempelvis har byggt en viss modell eller har ett visst intresse i de fall detta inte framgår av artikeln.

Sedan är väl problemet att det är för få artikelförfattare. Det är ju ofta samma författare som återkommer ( jag vet, jag borde själv få tummen ur och skriva de articklar som jag gått och funderat på) Återkommande medarbetare kanske inte behöver någon presentation, men åtminstone nytillkommna författare kanske skulle kunna få någon rad

MVH

Jocke S
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Nu skall jag bättre förklara synpunkterna ovan för er som inte har tidningen och kanske tänker köpa den (gör det) som sommarläsning i Skövde t.ex. Har äntligen fått mitt ex. som red.

Överlappande bilder på sid 9 (offrat en bit målad vägg för bättre bild på banhallen i Ystad).
Sid 11 offrat nederkant på en s/v bild (grus) för större bild på modellgavel och ritning that´s all.

Bildtexter; vid trädtillverkning som Bild med nummer, stör inget men snor mycket bildplats utanför.
Några vid AC/XC 10 i hörn som inte stör alls och med avvikande färg för bättre läsbarhet.

Två ställen vid Svenska H0n3-moduler i helt ointressanta partier, stör på inget sätt.

Golden Spike K-hamn lite störande på lavinbilden, beklagar!


Gubbar, en på författaren av den mycket intressanta artikeln om arkitektur på YEJ.
En på ordf. i Golden Spikes som kör tåg, en på Per som arr. Blekingeträffen och en över lokalen
med intresserade besökare plus vår käre artikelförfattare Håkan som målar gubbar.
Slutligen Lundarallarna, Anders som bygger sockerbruk, 4 "pågar" som snackar och bygger samt Olof i arbete.
Det är inte säkert som ordf. påpekar att alla känner alla i branschen men ofta ser namnet, t,ex, Oof W.

Det var det hele! Kul med synpunkter så vi kan bli ännu bättre som bästa MJ-tidning i Sverige.
Bara närbilder på samma modeller gång efter gång, nej hoppas nye redaktören inte tar den bollen.

Det som däremot stör mig är en tryckteknisk sak på 4-uppslaget 19-22. De har beskurit fel så vissa bilder klarade sig precis
och stor marginal i mitten blev resultatet.

Annars tycker redaktören att detta nummer är något riktigt gott att bita i till sommaren!!
Smalspår 12 sidor!!, Normalspår 9 sidor, Historisk artikel 5 1/2 sida. resten landskap/allmänt totalt 44 sidor, vilken härlig blandning!

Ha det bra i sommar önskar redaktör emeritus! ;)
Ninni
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 07:23
Ort: Solna, Sweden

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av Ninni »

Vi får hoppas att det blir bättre ordning med en ny redaktör, för en del av sidorna i det här numret var riktigt gräsliga.
Till exempel uppslagen 20/21 och 22/23 där bildbredderna varierar hur som helst och det inte finns några ordentliga spalter. Det är också svårt att se skillnad på bildtexterna och brödtexten, vilket gör artikeln svårläst. Men jag måste säga att bilderna på uppslaget 20/21 är otroligt bra. Det är nog den mest realistiska modellnatur jag har sett någonsin. Tråkigt att så fina bilder inte kunde få en värdig inramning.
Senast redigerad av Ninni den tis 16 jun 2015, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av auhs »

Nu har gång efter gång s.k. "kända" modellbyggare klagat utan att själva under mina år bidragit med någonting! Däremot bidragit till att artikelförfattare har slutat skriva.

Medlemsantalet ökat med ca. 100 under min tid, märkligt! ;)

I det fallet ovan som döms ut, är det på följande sätt: det finns inga bildtexter/brödtexter eller också är allt bildtexter/brödtexter. Tolka det som ni vill! Författaren har valt att ge hänvisning till bilder med nummer i texten istället. I en sådan lösning behöver inte texterna militäriskt följa spaltbredder utan ge bilderna mest utrymme på ett givet antal sidor. Artikeln är granskad och godkänd av författaren och jag tycker den är bra! I grundkonceptet är den gjord som ett Word-dokument med text över hela bredden och bild under, men det kräver väldigt mycket mer sidor och då hade man gnällt för det! Att ett inslag om gräs är gräsligt, tycker jag är ganska kul till skillnad! :lol:

Att få Jan m.fl. att skriva ideellt är jag stolt för. Det är väldigt få som anmäler sig själv. Hoppas nästa redaktör har lika mycket tid att disponera som jag lagt ner på Ert "medlemsblad", som någon presumtiv författare uttryckte sig negativt. Jag har också haft som riktlinje att inte prioritera de anläggningar/modeller som finns i alla olika Forum i stora trådar. Oftast är samma modeller också med på olika arr. Syftet har varit att beskriva bra byggmetoder, nya modeller och nya användare. Det är inte så lätt i ett litet mj-land. Saknar fortfarande modulbyggarna även om inslag från deras verksamheter allt mer varit med de senaste numren.

De som retat sig på redaktören som person, byggare m.m. slipper nu framledes göra detta i såväl denna tidning som på olika tillställningar.
De här tre åren har definitivt dödat mitt intresse för mj-hobbyn! Hoppas att andra har haft glädje av mitt arbete!
Jag är på intet sätt utbildad som redaktör utan tog jobbet för ingen annan var intresserad. Har däremot provtryckt allt på en medieutbildad person.

Nu blir det kanske mer smalspår, för det är väl där skon klämmer egentligen? Hoppas medlemmarna tycker lika annars lär de sluta sina abonnemang på tidningen som allmänt intresserade av mj-hobbyn!

Lycka till nye redaktören! Det kan ju uppenbarligen inte bli sämre, så du har alla förutsättningar! :D
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Smalspårigt - En liten smula kritik, hoppas det inte är

Inlägg av pcederstrand »

Det är en j-vligt BRA tidning.! Mycket läsvärd! Även jag skulle kunna ha lite åsikter om bildtexterna men det tänker jag inte ha för jag har vare sig gjort tidningen eller bidragit ;-)
Det är bra med konstruktiv kritik men den är svår att tydligt skriva men även svår att tyda och man kan lätt bli lessen och tappa sugen när man gör det bästa man kan för DE andra. Och det har du gjort .. bra!
Skriv svar