Hjulångare i 1/48

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

package.jpg
package.jpg (74.19 KiB) Visad 7093 gånger
Tomten kom tidigt i år - min hjulångare från Kitwood Hill Models landade i posten idag. Modellen är en laserskuren vattenlinjebyggsats i skala 1/48, tanken är att hon nån gång i framtiden ska försörja ett skogshuggarläger i nordvästra USA. Instruktionerna är på 25 sidor med ca 200 byggbilder..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av janclaesson »

Tjusig hjulångare, en byggtråd vore kul att skåda trots att detta ej är en rälsbunden farkost. Hade tidigare en amerikansk anläggning, förvisso 50-tal... ;)

Janne C
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

Efter ett sidospår till Ecuador har jag till slut kommit igång med bygget. Det här kommer inte att bli någon snabbtråd - efter 20 år i fåtöljen behöver jag inte bara lära på nytt, jag måste också ersätta de verktyg jag inte kan hitta efter dessa år och en flytt..

Skrovet är i stort sett en bikakekonstruktion, av laserskuren 1,5 mm plywood. eftersom detta är en vattenlinjemodell så är det viktigt att botten blir plan, så jag satte fast bottenplattan med dubbelhäftande tejp på ett överblivet hyllplan från IKEA (obegagnad - har de belastats med böcker några år brukar de bli rätt bågformade..).
_DSC1114small.jpg
_DSC1114small.jpg (173.02 KiB) Visad 6726 gånger
Har börjat montera spanten. De ska passas in med tappar i laserskurna hål i bottenplattan. Hålen är tajta, så jag insåg att tapparna behöver putsas en del med sandpapper för att gå i, men toleranserna är så små att det är svårt att se var det tar emot..

Nästa lärdom: De laserskurna spanten sitter fast i sin platta med små nabbar, ofta på ställen där det är svårt att komma åt med ett vanligt knivblad (X-acto nr 11 etc). Här är det bra att ha ett smalt mejselformat blad, mitt är 6 mm brett.
_DSC1116small.jpg
_DSC1116small.jpg (132.14 KiB) Visad 6726 gånger
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

_DSC1121small.jpg
_DSC1121small.jpg (100.35 KiB) Visad 6682 gånger
Alla tvär- och längsgående spant på plats. Än så länge sitter allt på plats enbart med friktion, så nästa steg blir att limma alla fogar.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av janclaesson »

Trevligt, sätter mej bekvämt framför datorn och följer bygget :) Alltid kul med byggtrådar.

Mvh Janne C
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

Att limma alla fogar tog sin tid, eftersom jag måste vrida och vända på modellen för att komma åt överallt. Jag tog en bit åt gången, applicerade cyanolim och lät det härda innan jag tog nästa parti. Det hjälper att ha byggbordet bredvid datorn - limma ett parti, kolla några trevliga diskussionsgrupper en stund, och sen limma nästa bit..

Nu var det dags att lossa båten från byggplattan, och jag insåg att jag varit väl frikostig med dubbelhäftande tejp.. Med en tunn kökskniv lyckades jag efter en del svordomar bända loss skrovet. Var lite orolig eftersom botten skevade en del, men lådkonstruktionen var ju inte klar än.
_DSC1124ed small.jpg
_DSC1124ed small.jpg (144.18 KiB) Visad 6506 gånger
Nu var det dags att limma dit bakväggen och undre delen av däcket. Instruktionen rekommenderar kontaktlim till däcket eftersom man inte kommer åt undersidan när det är på plats. Det är dock många flärpar som ska in i rätt hål samtidigt, så jag valde att lirka däcket på plats först och sedan limma med cyano i alla monteringshålen. Jag tog en bit i taget, spände fast båten mot bottenplattan med en liten limknekt och droppade lim i hålen närmast limknekten, där jag kände att däcket låg an ordentligt mot spanten.
Det tog sin tid att komma runt, men resultatet blev en stadig lådkonstruktion med en botten som blev plan. Först när limfogarna härdat ordentligt vände jag upp och ner på båten och applicerade mer lim där jag kom åt.
_DSC1125ed small.jpg
_DSC1125ed small.jpg (101.81 KiB) Visad 6506 gånger
Detta var den enkla delen av bygget – i den meningen att det mesta kommer att vara dolt, så jag har kunnat slabba med lim ogenerat. Nu måste jag ta en paus, och fundera på vilka detaljer som behöver målas och/eller väderbitas före monteringen i fortsättningen, och inventera mina förråd av färg..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av zikkan »

Ser spännande ut... Och pilligt, jag kan förstå att byggbeskrivningen är på 25 sidor. :D
Mvh
zikkan
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

Bygget har inte stannat upp, men det finns inte så mycket att visa upp just nu. Jag var tvungen klura ut vilka detaljer som borde målas innan de monteras, och lägga en kompletteringsbeställning på färg. Sen kom jag på att den väl synliga pannan förtjänade lite mer armaturer, så jag har skickat iväg en beställning på mässingdetaljer från USA. Under tiden har jag väderbitit däcket med ett par droppar gråsvart Vallejo i T-Röd. Nästa steg blir att montera däcket och limma fast bordläggningen på skrovet.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjulångare i 1/48

Inlägg av lenelg »

_DSC0151ed800.jpg
_DSC0151ed800.jpg (94.32 KiB) Visad 6178 gånger
Däcket och bordläggningen på plats, och balkarna som ska bära paddelhjulet rödmålade. Däcket var lite pillrigt att få på plats, många ställen det ska passa. Så jag använde gammaldags Karlssons klister, för att få lite tid på mig. Väderbitningen blev så diskret att den knappast syns - funderar på om jag vågar ta ett varv till utan att konstruktionen slår sig..

Bordläggningen (skrovsidorna..) är skurna med lite marginal som man får trimma bort när limmet torkat. Även om sidorna är böjliga (0,4 mm plywood) så är det svårt att limma hela sidan i ett svep. Enklast var att börja från aktern, limma långsidorna som är något så när raka och parallella, och sen ta den mer komplicerade formen i fören för sig. Blev ändå en liten glipa mot däcket på sina ställen, får göra som riktiga båtbyggare och dölja detta med en list..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar