Kylvagn H3/Hs

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Tack Mats. Jo, jag har haft en stor glädje av bilderna, tex "låsen". Plattade till ett tunnväggigt mässingsrör och filade upp hålen i vagnsidorna, lite pillrigt men
gick bra med en tunn nålfil. Stack in en längd rör från insidan av vagnen, lött och sedan filat av rören på vagnens insidor. Just de nya luckorna på taket är på plats,
borrade hål till handtagen genom både luckor och tak, också lött från insidan av taket.

Gångjärnen/plattjärnen var först en knepig historia, började borra tre hål med en 0,3 borr i ett smalt plattjärn och upptäckte att bulthålen hade samma avstånd
som "vissa" bra att ha grejer i lådan. Nämligen sk relingsstöttor i detta fall med ett "modernare snitt" till modellfartyg i skala 1:200. Och färdigborrade hål! Blev betydligt
lättare med just detta moment av gångjärnen. Ses en stötta liggande på vagntaket + ett gäng till :D

Janne C
Bilagor
IMG_5795 2.jpg
IMG_5795 2.jpg (59.96 KiB) Visad 7726 gånger
IMG_5794 2.jpg
IMG_5794 2.jpg (113.42 KiB) Visad 7726 gånger
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

De blev ju perfekta som gångjärn!
Bra att ha grejor till något annat som passar att användas till MJ-hobbyn.
Är det inte det som kallas "tvärvetenskap"? :mrgreen:

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Hehe, denna gång mindes jag varje fall vad jag har i lådorna ;) Hemskt småttigt att få dit 0,3 tråd genom plattjärnen och luckorna
så även taket, lödde med förtenningsmedel som har en förmåga att sprida sej på den övriga mässingen runt omkring, har dock sanerat
det mesta efter att bilden togs. Nästa steg är nog bromshytten och dess bromsratt och hållare, kanske onödigt med denna ratt då det
knappast syns genom de små fönstren?

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Har väl kanske ej haft riktig ork de sista dagarna, får vara glad över påsken varje fall. Men lite till har flitens lampa lyst. ;)
MEN även jag fick besök av brevbäraren i dag... Två kylvagnar till! Härligt, bara sommaren blir varm nu :)

Jag fick köpa en plåt med två byggobjekt. Minst i samma klass som VVA:s plåtar, bra upplägg med detaljer uppmärkta, en bra
byggbeskrivning osv, jag var ju lite tveksam innan jag satte i gång med min egen vagn, dock har det flutit på skapligt utan större
bekymmer och efter de två nya vagnarna damp ned känns det väldigt bra att redan jobbat ett tag med lödkolven...

Får passa på att tacka Mats N för plåtarna!

Janne C, ps det blev varje fall en bromsratt pålödd i hytten.
Bilagor
IMG_5876 2.jpg
IMG_5876 2.jpg (68.34 KiB) Visad 7539 gånger
IMG_5877 2.jpg
IMG_5877 2.jpg (107.53 KiB) Visad 7539 gånger
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Kvällens jobb var att löda fast "bottenplattan" och den är nästan i samma format som själva korgen, man får vinkla in biten och
dra den mot en inre kant för att kunna löda dit den. Och plötsligt krävs det mer värme för att tennet ska smälta in bra mellan
de olika delarna. Bökigt värre, men fram med brontokolven och en blöt fiberduk eller en trasa att hålla runt vagnen för att minimera
oönskade händelser, det blir rejält varmt... Gjorde tre st "ok" för att hålla mässingsplåten på plats, de mindre skruvar och mutter i
ändarna är tänkt till ev kommande koppelhållare. Den större skruven i mitten värms av efter man har försäkrat sej att delarna sitter
fast ordentligt. Vilket det gjorde, lite nervöst med tanke på värmen. Men lite tur ska man ha också...

Hoppas att mina "vedermödor" sporrar eventuella byggare som ligger på denna plåt, en riktigt trevlig vagn som säkert glädjer Mj-rallare
på sina anläggningar :ugeek:

Janne C
Bilagor
IMG_5883 2.jpg
IMG_5883 2.jpg (50.75 KiB) Visad 7429 gånger
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Lite mer fixat, hjul och plåt-lagergafflarna på plats, dock ej fastlödda än. Ska mätas in exakt, fick tips att det ska vara plåtgafflar, ej plattjärn.
Inga problem, sådana finns det gott om på SJ-godisplåten. Vagnskorgen ska dessutom höjas någon mm för att få rätt höjd på bufferterna, fixas
då lagergafflarna löds på plats, finns dessutom beskrivet på sprängskissen till vagnen.

Hyttstödet och dess fotsteg är också klart, vill ta det lugnt med fler prylar innan hjulen och andra detaljer på underredet är färdigt.
Ser också att det är dags för en mässingsputs igen :D

Janne C
Bilagor
IMG_5921 2.jpg
IMG_5921 2.jpg (95.26 KiB) Visad 7315 gånger
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Ett tag sedan jag la ut bilder på mitt bygge, svårt att hinna med då annat äter tid :) För en tid sedan tillverkades luckstöden och då fyra st.
Rätt klena grejer där vanlig plattjärn av mässing blir för klent med tanke på hantering av vagnen, fnulade ett tag på vad att göra? Kom på att jag har
rester av en nysilverplåt från HNJ-V då det fanns klena remsor kvar efter ett annat bygge. Släng aldrig något! ;) Nysilver är som bekant rätt hårt,
om inte annat tär det på tålamodet då det borras med en 0.30 borr för bultinfästning mot taket, gillar att sätta fast grejerna ordentligt och visst är
det fint att se på då det var så på "riktigt" med bultar, bifogar en bild på kalaset. Annars är det inte speciellt mycket kvar att bygga på vagnen, har fått dit fotsteg
och lite annat smått och gott efter att bilden togs, avvaktar med beställning av tex snäckventiler, fjäderpaket mm. Måste ta mej tid att koordinera en
sådan då obyggda plåtar ställer samma krav. Lika bra att köpa allt på en gång, två kylvagnar till ligger också på tur... Och är dessutom våldsamt sugen
på "Vagnverkstans" senaste erbjudanden! Jösses vilka trevliga vagnar som satts i produktion! :)

Janne C
Bilagor
IMG_5991 2.jpg
IMG_5991 2.jpg (90.38 KiB) Visad 7101 gånger
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Snyggt Janne!
Imponerad över din förmodligen tålamodsprövande teknik att nita fast delar med riktiga hemgjorda nitar.
Så långt har jag inte orkat gå!
Jo, det brukar ju alltid bli ofrivilliga stopp i byggen därför att man inte har rätt reservdelsförråd hemma.
Känns som om det inte spelar någon roll hur mycket delar man lagt på lager, det är ändå alltid något som saknas.

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Tack Mats, knåpar på vidare. Klämt in en timme lite här och där. Denna gång tog jag en bild med smartfånen, märkligt att det går så mycket
enklare med skärpedjupet ;) Jodå jag håller med dej Mats, om jag hittar något i lådorna blir man lite uppspelt. JAAA skriker jag till och skrämmer
både ungar och katter, hehe. Men det gör inget ifall det saknas delar, finns alltid något annat att klämma in, några detaljer som bromskurens tak
och plåtskyltar som några ex. Och kurens tak sitter löst fast för fönstrens skull. Låter trappstegens vertikala plåt sitta kvar till allt är färdigt. Fnular
också på ditt recept med hjulens fastsättning, ingen dum tanke, läste noga igenom dina beskrivningar från kylvagnarna jag fick av dej.

Mina goda förutsättningar att bygga klart plåtar lär dröja ut på tiden, gjorde en beställning från "Vagnverkstaden" förra veckan, en riktig godsak
som jag verkligen saknat i min samling. Ej godsvagn utan en som lastar självgående laster :)

Janne C. ps perspektivets vinklar ser lite kul ut med en mobilbild.
Bilagor
is 2.jpg
is 2.jpg (96.31 KiB) Visad 6888 gånger
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Göran T »

Det blir väldigt bra det där Janne! :shock:
/Göran T
Skriv svar