Restaurangvagn, SJ R3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av Göran T »

Riktigt snyggt Claesson!
Återstår att fylla restaurangen med gäster som tuggar i sig plastmackor och sörplar kaffe i platsmugg.
/Göran
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran. Digitalt sörpljud? Nja, några gubbar och gummor kan jag säkert sätta på plats men jag hoppar nog servisen denna gång, men visst några plastmuggar kan jag nog snida till. Undrar hur gardiner såg ut runt 1970?

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Inredning klar, troligtvis öl i Rigelloflaskor. Gjorde askkoppar på borden, en med en halvrökt cigg i. Tre andra gubbar fikar i plastmuggar, något ciggpaket ligger på ett bord. Ja man rökte friskt var som helst. Minns ej hur det var på restaurangvagnarna på 70-talet, men nog bolmades det allt. Det sista som är kvar att göra är limma fast taket, det finns en ca 2 mm kant längs sidorna. Rester av de gamla glasen som tidigare snäppte fast taket med korgen, men tänker limma sparsamt. Det kan hända att något mer kommer på plats vid borden. Mina Preisergubbar hade slut på kvinnor, tror att de sista sattes i min förra restaurangvagn. Och i fall något glas poppar loss kan det vara bra att ta sej in igen, dock sitter rutorna fast rätt så rejält. Jo och gardiner klipptes till av vitt kräppapper. Har en inredningsbild från 80-talet, där är de vita tygen spräckliga med ljusa färger och bordet ljusgröna. Min vagn ska föreställa tidigt 70-tal, innan de gula pilarna målades längs sidorna.

Janne C, ps det skummar friskt över glasen :D
Bilagor
IMG_5397 2.jpg
IMG_5397 2.jpg (97.87 KiB) Visad 6375 gånger
IMG_5393 2.jpg
IMG_5393 2.jpg (72.74 KiB) Visad 6375 gånger
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av HJP »

****
Instämmer i hyllningskören. Mycket snyggt!
Förutom de fina fönsterglasen, har du lyckats bra med målningen av de tunna fönsterkarmarna.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Tack HJP, det var länge sedan jag hörde av dej, det var desto mer under Stinsentiden. Jo ibland även på detta forum. Jag hoppas att allt är väl, ser och läser din signatur i div fora. Kul :) Igår kväll satte jag mej ner med en mässingsplåt igen, en gammal kylvagn. Kanske den dyker upp i en ny tråd här, läser in mej på etsningen i byggbeskrivningen och lär mej del för del, en massa stora och små detaljer ska lödas. Ser först komplicerat ut men att noga studera hur tillverkaren har tänkt sej underlättar bygget. En del delar ska tillverkas som tex tak och underrede. Några detaljer ska beställas från Perl. Ska bli kul, lär ta längre tid en min R3:a från Lima :ugeek:

Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av HJP »

****
Det blir mest Svenskt MJ-forum, för min del. Bl.a. för att Mässingsjuntans tråd finns där.
Helt klart, tar mässingsbyggen lång tid, men det är roligt, särskilt i glada vänners lag.
Lustigt nog, tog jag fram min R3, från Lima, häromdagen. Funderade på om den ska få boggier Mod 42, som den hade vid leveransen. Men den fick MD-boggier, redan på 1950-talet, så det blir nog en blivande F7 , som får 42:orna. Det är en mässingsplåt från HNJ-V.
Jag gillar konceptet, att förbättra gamla modeller, och du har lyckats bra, med din R3.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av Micke Brane »

Tjena Janne.

Riktigt tjusig vagn du knåpat ihop.

Du kan väl inte limma på taket utan att ta hänsyn till "Genusdebatten" som pågår.
Tänk om det är någon attackfl.... som läser detta forum och anmäler dig.
Jan Lööf blev ju anmäld för att det inte var några kvinnor med i "Skrotnisse och hans vänner"
Sedan måste du väl använda ordet "HEN" när det gäller Preiserfigurerna?

Kul att få följa dina byggen.
En förvirrad återfalls rallare
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av mikath »

Mycket snygg vagn!!!
Otroligt med alla små detaljer som förhöjer ett redan mycket fint bygge.

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Tack Mikath. Vagnen var ett mycket trevligt arbete med att piffa till :) Tillägg: Oj, först nu såg jag Mickes inlägg! Hehe, ordet hen kanske inte faller i min läpp... Men några hon hade jag tänkt mej att sätta på plats (i vagnen alltså) ;)

Janne C
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Fin vagn, roligt med alla detaljer :-)

MvH
Pär
Skriv svar