Jag tror detta gäller lågtemperaturtenn, 75-145-grader. vet inte om det är vismut eller antimon som ställer till problem. Tenn, bly och silver torde fungera i olika blandningar.Ringe skrev:En spets till varje tenn-sort.
Blandar man tennsorter på spetsen kan det bli olyckliga metallkombinationer som har egenskaper vi inte vill ha på våra modeller..
60/40 = "vanligt" c:a 188 grader, 62/36/2 (Sn/Pb/Ag) c:a 179 grader. Det senare odugligt till spackling, flyter med andra ord ut bättre. Dessa båda torde kunna blandas utan större problem, jag har i alla fall inte märkt något.
"karosseritenn" huvudsakligen bly, någon procent antimon verkar ha försvunnit från biltillbehörsmarknaden, föga användbart för lödning.
145-graders, verkar vara framför allt engelsmännens favorit (, från Carr). Rimbo Grande har haft på lager.
75-85-graders endast för vitmetallödning, biter inte på mässing. Om man ska löda samman vitmetall med mässing, måste man först förtenna mässingen med "vanligt" lödtenn. (från 145-grader och upp)