Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Intressant verktyg, var har du köpt det?

Ska det bli en blomkruksfabrik i H0?



Verktyget er kjøpt hos en onlinebutikk som selger verktøy og utstyr til gullsmeder og urmakere:
http://www.ottofrei.com/store/product.p ... t=0&page=1

Ovenstående variant er fra Sveitsiske Bergeon og koster ikke mindre enn $ 209,-. Min variant er til forveksling lik, og kostet "bare" rundt $125,-

Men jeg ville faktisk kjøpt dette verktøyet til $209 også.

Det er skal ikke bli blomsterpotter, men fotmerkeringer til bonsai-duvor...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Bonsaiduvor i 0m

Inlägg av Tobias Ljung »

..., men fotmerkeringer til bonsai-duvor...

Ser fram emot att se hur du löser gravyren av namnen.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Drivverk: En oppsummering

Inlägg av Hauk »

En del husker kanskje at jeg på det gamle forumet spurte og grov om forskjellig drivverk-løsninger.

Valget falt etter mye om og men på et klassiskt oppsett med gedigent svinghjul i messing, så stor Faulhaber som mulig. Kraftoverføring skjedde via remhjul (1:1 utveksling) og O-ringer ned til kardanakslinger under gulvnivå. Modellen har drift på 2 akslinger med NWSL Modul 0,4 snekkedrev med 1:28 utveksling.

Svinghjul, remhjul og lokhjul har kulelager.

Jeg har nå bygd 2 drivverk. Det ene er helt håndbygget (blant annet på Thamhavnbanens verksted på Løkken) og ser mildt sagt hjemmesnekret ut.

Det andre er frest ut på en Datron CNC maskin. Maskinen ble først og fremst brukt som skjæremaskin, alle deller (bortsett fra de dreide komponentene) er frest ut i 2 og 3mm messingplate. en interessant erfarign var at det fungerte helt fint å frese plater som ble montert 90 grader på hverandre (feks svinghjulets monteringsbraketter mot "gulvplaten" i drivverket) kun festet med M2 messingskruer. CNC maskinens presisjong jorde at det ble helt korrekte 90 grader mellom delene, selv om det det bare var 3 mm tykkelse på delene. En slik presisjon er selvsagt ogå oppnåelig på en manuell maskin om man er litt dyktigere metallarbeider enn meg!

Bild
Håndlaget drivverk

Bild
CNC-frest drivverk

Bild
Diverse Komponenter

Helt til å begynne med kan jeg avsløre at det er ingen kvalitetsforskjell på håndarbeidsdivverket og CNC-drivverket.

Begge drivverk går helt fint, ikke perfekt, men bra nok. Krypkjøringsegenskaper er bra, men utrullingen er nesten ikke merkbar. Det er vel rett og slett for mye motstand i drivlinjen til sammen. Det er litt "buller" når loket drar i gang, men lydnivået er ganske lavfrekvent (fordelen med store motorer og moderate turtall, max 8000 RPM), og siden dette er en modell av et el-lok, er lyden ganske lik forbildet.

Jeg har ennå ikke et langt nok testspor til at jeg kan måle toppfarten presist. En annen test jeg palnlegger er å måle hvor mye strøm motoren trekker med de forskjellige komponentene koblet inn. Dette er det jeg kan måle:
1. Kun motor
2. Motor og svinghjul.
3. Motor og O-ring med remhjul
4. Motor og O-ring med remhjul samt en av boggiene/drivakslinger med kardanledd
5 Motor og O-ring med remhjul samt begge boggiene/drivakslinger med kardanledd innkoblet.

Slike målinger bør vel si noe om hvor effektivt drivverket er?

Remdriften ser ut til å fungere aldeles utmerket. Loket klarer en stigning på minst 10-15% uten vogner, og jeg tror trekkraften matcher forbildet. Ihvertfall om jeg satser på malmvogner med vognkasser i resin og ikke messing! Jeg vil ikke nøle med å benytte O-ringer til kraftoverføringer igjen. Men husk at dette er en modell med en relativt stor Faulhaber, den har en effekt på nesten 5 W.

Å bruke tilsammen 12 kulelager tror jeg kanskje er overkill. Skulle likt å testet en variant med glidelager i oljebronsje.

Svinghjul lurer jeg også på om er helt bortkastet. Med tiden satser jeg på digitaldrift, og da har det vel ikke så mye hensikt. Og hva med startegenskapene? Vil ikke et svinghjul gjøre at minste starthastighet *øker* snarere enn synker? Her er jeg usikker, og som tidligere nevnt er dessverre drivverket designet slik at det ikke er mulig å kjøre loket uten at svinghjulet er koblet til.

Jeg sysler litt med et helt nytt konsept for drivverk til denne modellen. Faulhaber har en del nedgirede motorer som er små nok til at det skulle være mulig å lage ekte motorboggier i 0m.
En av grunnen til at jeg ønsker å sjekke ut dette er at TB hadde flere personmotorvogner, blant annet en direksjonsvogn med samme akselavstand og hjuldiameter som Westinghouseloket.

Men oppsummert er jeg fornyd med mitt første egendesignede drivverk. Men det er ingen tvil om at det vellykketede resultatet for en stor del skyldes arbeidet til Erik Olsen med svinghjul, drivremhjul, lokhjul og lagerbokser. Jeg er ham stor takk skyldig for dette!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag tror svänghjulet gör god nytta, även om du inte ser det pa utrullningen. Den viktigaste egenskapen hos svänghjulet är ju att ge "tung" gang, dvs utan ryck. Lang utrullning är ett kännetecken, men egentligen är det den "momentana" effekten som räknas. Lagom acceleration kan man fixa med DCC eller manuellt, men den tunga gangen "maste" ordnas mekaniskt. Tycker jag.

En tanke angaende adhesionsvikten: Gar det inte att flytta boggicentrum utat? Fördel: Mer vikt pa drivaxlarna och mindre koppelutslag.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av f.gaard »

Den där o-ringen ser ut att vara hårt spänd. Om så är fallet, så får du onödigt stora lagerförluster. Prova med andra ringar. Både längre och tunnare, om det går. Annars kan du prova de drivremmar som Ironbill säljer. De köps i fri längd och kapas och svetsas ihop med lödkolv, och därefter putsas de släta. De finns i flera olika diametrar. Fördelen är att de driver bra utan att vara hårt spända, som o-ringar behöver vara. Kör numera med dylika remmar i min svarv (unimat4) med mycket gått resultat. En annan fördel är att de inte åldras och går av heller.

:) Fredrik Gåård
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Lenge siden en oppdatering nå, men nå er det et lite oppsving i aktiviteten.

For tiden er det pantografen det jobbes med. Her er et bilde av hvordan den ser ut ved dags dato:

Bild

Det diagonale staget som forbinder de to akslingene er nå naglet på plass, og det er formet og loddet beslag rundt isolatorene som holder selve pantografen fast til understellet.

Det er et lite hel**te å lodde samen så små deler, selv med motståndslodding.
Et riktig "argbygge" er det å få det hele sammen!
Har forresten noen prøvd slike "tweezers" sammen med motståndslodding:
Bild
Og i såfall, hvor har dere skaffet en slik?

Jeg hadde ikke tenkt godt nok gjennom konstruksjonen for bygging, s det viser seg at det er nærmest umulig å nagle sammen konstruksjonen på dette tidspunkt i byggingen. Min første pantograf blir nok derfor en "semifunksjonell" affære.

På neste pantograf har jeg derfor naglet sammen alle de beveglige delene før montering:

Bild

Et lite poeng her er at jeg lenge var fornøyd med valget av en elektrisk bane som forbilde fordi jeg da ikke måtte bekymre meg for gangtøy på damplok...

Kom gjerne med spørsmål, kommentarer og forslag. Digresjon er en selvfølge!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Man er ferdig med sommerferien, og det er tid for mer alvorlige sysler.
Jeg har lenge slitt med å bygge pantografer til mine Westinghouselok i 0-skala, og nå har jeg faktisk en nesten ferdig, fungerende prototyp!

Den er ikke perfekt, men den står på egne ben, dvs. at fjæren greier å presse skoen mot kjøreledningen.

Bild

Bild

Det hadde nok ikke skadet om den var litt mer robust, men tror det holder til min bruk.

Nå begynner jeg nesten å tro at dette loket kommer til å bli ferdig en gang!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
rich_eason
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 16:08

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av rich_eason »

Wow...

That's fantastic work...
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

rich_eason skrev: Wow...

That's fantastic work...


Glad you enjoyed it!
Here is a little movie of the pantograph as well:
[link]http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/MVI_3118.mov[/link]

Beware, it might be small, but it is quite fat at 26mb.

Regards, Håvard H
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

På pantografen er det jo noen bevegelige ledd, og på prototypen er det ikke tenkt godt nok gjennom hvordan disse skal utformes. Blant annet er noen av dem bare tredd på, det er ikke noen stoppskive som låser dem på plass. Jeg unngikk rett og slett å konfrontere dette problemet, siden jeg var redd for å lodde leddene totalt sammen om jeg prøvde å lodde fast stoppskiver.

Men i min etterhvert store samling av MRJ fant jeg et godt tips: Loddetinn fester seg ikke på svertede flater, derfor trenger man bare å sverte de delene som loddetinnet ikke skal feste seg på .

Jeg testet dette på min nye pantograf som jeg jobber på, og det fungerer utmerket. På bildet kan vi se et bevegelig ledd.

Bild

Den trekantede delen lagd av 0,6mm nysølvtråd og etset messing roter rund en aksling. Rørstumpen i enden av trekanten ble svertet før delen ble tredd inn på akslingen.

Ytterst på akslingen ble det så loddet fast en stoppskive. Denne er lagd av et rør på ca 3mm lengde som ble tredd ned på akslingen og loddet fast med flytende loddetinn. Så ble den kappet og filt ned til en tykkelse på ca. 0,3mm tykkelse.

Ikke så veldig imponerende kanskje, men for meg var dette faktisk et lite gjennombrudd i pantografbyggingen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar