Tröttnat på att vara långledig?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Tröttnat på att vara långledig?

Inlägg av Klas Blomberg »

Någon som har tröttnat på att vara långledig? Behöver du något att pyssla med under de sista mellandagarna? Varför inte kasta dig över detta polska klippark (tror jag att det är ?!?) till en semafor?

Mina kunskaper i polska är ännu mindre än mitt tålamod med pyttesmå detaljer - men det verkar gå att få ihop något av det här.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Tröttnat på att vara långledig?

Inlägg av Jan Frelin »

Den är väl laserskuren skulle jag gissa.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Tröttnat på att vara långledig?

Inlägg av Hauk »

Jan Frelin skrev:Den är väl laserskuren skulle jag gissa.
Kikket på bildene, og noe ser laserskåret ut. Men på de fleste delene kan jeg ikke se noen brent skjærekant, så der tror jeg det er brukt kniv.

Uansett er det et imponerende bygge. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til papp/papir som bygningsmateriale til denne typen konstruksjoner. Hvordan holder slike filigrane deler seg over tid?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Tröttnat på att vara långledig?

Inlägg av Beeblebrox »

Hauk skrev:
Jan Frelin skrev:Den är väl laserskuren skulle jag gissa.
Kikket på bildene, og noe ser laserskåret ut. Men på de fleste delene kan jeg ikke se noen brent skjærekant, så der tror jeg det er brukt kniv.

Uansett er det et imponerende bygge. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til papp/papir som bygningsmateriale til denne typen konstruksjoner. Hvordan holder slike filigrane deler seg over tid?
Jag är övertygad om att den är laserskuren, det ser ut som snittytorna är lite mörkare vilket du får med laser. Eventuellt är det inte kartong utan laserboard som inte ger så tydligt brand kant. Kör man med MDF blir kanten mycket bränd däremot.

Sen skulle jag säga att det skulle inte vara några problem att bygga en sådan konstruktion i kartong och få den stabil och hållbar. Vi har andra material för att kunna få lite bättre stabilitet vid riktigt tunna konstruktioner. En viktig faktor till att välja annat än kartong kan vara "produktionsbarheten" då vissa material ger en snyggare snittyta och ett bättre utseende då man graverar i dessa.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Skriv svar