- Christmas_at_Sloat_small.jpg (95.5 KiB) Visad 5576 gånger
En julhälsning från timmerskogen..
Re: En julhälsning från timmerskogen..
God jul Lennart och tack för det jobb Du gör för föreningen!
Samtidigt en liten fråga angående spårplanen. Den är trevlig och jag blir inspirerad av den. Men hur gör man rundgång utan att köra in i lokstallet? Det ser lite udda ut. Är det något jag missar?
/Olof
Samtidigt en liten fråga angående spårplanen. Den är trevlig och jag blir inspirerad av den. Men hur gör man rundgång utan att köra in i lokstallet? Det ser lite udda ut. Är det något jag missar?
/Olof
Klok synpunkt, Olof!
Min grundtanke var att inte ha nån rundgång alls här. Bangården fortsätter längre österut (bortanför ångbåtsbryggan), rundgång sker där och tågen backar ned till stickspår eller timmerutlastning. Sen kom jag på att jag borde separera timmerutlastningen från huvudspåret, och där nånstans slutade jag tänka..
Julhälsningar
Lennart
Min grundtanke var att inte ha nån rundgång alls här. Bangården fortsätter längre österut (bortanför ångbåtsbryggan), rundgång sker där och tågen backar ned till stickspår eller timmerutlastning. Sen kom jag på att jag borde separera timmerutlastningen från huvudspåret, och där nånstans slutade jag tänka..
Julhälsningar
Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Fast om man tar bort lokstallet så får man en trevlig spårplan för en ändstation på en smalspårig industribanan mellan t.ex. ett pappersbruk och brukets egna hamn.
God fortsättning
/Olof
God fortsättning
/Olof
Eller så här..
/ Lennart Elg
-
Trevlig Layout, Lennart.. God Fortsättnng.!
Precis, jag undrar om utdragsspåret och de två bakre stickspåren är tänkta att utgöra en Inglenook?lenelg skrev: Eller så här..
/Olof
-
Morron Vänner!
Med vilket programverktyg har du gjort denna fina layout?
Jigun
Med vilket programverktyg har du gjort denna fina layout?
Jigun
Spårplanen är klart inspirerad av Inglenook, i synnerhet innan jag lade till rundgångsmöjligheten. Men jag har inga ambitioner att följa Inglenook vad gäller kapacitet på spåren etc.
Den är ritad i Serif Draw, ett kanska trevligt litet vektorbaserat ritprogram, som är mer inriktat på illustrationer än på teknisk ritning. Växlarna är ritade ovanpå scannade On30-växlar, men jag får använda ögonmått för att se till att spåren går ut i rätt vinkel. Spåren är ritade som "kedjor" av korta element med en sliper och två rälsstumpar, som snällt följer en vektorbana.
Den är ritad i Serif Draw, ett kanska trevligt litet vektorbaserat ritprogram, som är mer inriktat på illustrationer än på teknisk ritning. Växlarna är ritade ovanpå scannade On30-växlar, men jag får använda ögonmått för att se till att spåren går ut i rätt vinkel. Spåren är ritade som "kedjor" av korta element med en sliper och två rälsstumpar, som snällt följer en vektorbana.
/ Lennart Elg