Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Hauk »

Göran T skrev:Rödesunds hamn.
Va snyggt!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av PeO Helgesson »

Sommardagen synes stekande varm, men av färgtonen att döma är det åska i luften.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Tjusig stämningsbild Göran.
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Väldans fint!

Janne c
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Rödesunds hamn igen. Denna gång fotograferad från norr i höjd med hamnmagasinet.
Bild
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Som jag skrivit på annan plats här på forumet så pågår arbetsinsatser för att "täta till" hamnmiljön lite ytterligare. En byggnad skall placeras i närheten av godsmagasinet och det är Juhlins Café. Förebilden kommer från Hökaberg utmed gamla Skövdevägen mellan Stenstorp och Skultorp och är en f d lanthandel. Byggnaden mättes upp i fjol av undertecknad och Michael Thörning. Mitt bygge utelämnar dock tillbygget som syns på kåkens vänstra sida. På taket blir det också tvåkupigt lertegel istället för det trista svarta betongteglet.

Bild
Bild

/Göran T
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Jan Frelin »

Styren?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Stämmer bra Janne!
Det är lite arbete med att limma varje läkt individuellt men det är värt besväret tycker jag. Till symmetrisk plankindelning funkar Northeastern men då är det oftast lite fashionablare byggnader det handlar om. Detta är ju bara en liten "sketen" affär mitt ute på "böggda".
/Göran T
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av lenelg »

Jag känner igen en del inslag från hamnen i Hjo.. ;^)

Ska man ha nån kritisk synpunkt - eller snarare frågetecken - kring detta inspirerande bygge, så "känns" hamnkranen avancerad i förhållande till det tonnage som syns besöka hamnen? Men det kan bero på min bristande förtrogenhet med hamnverksamhet..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

lenelg skrev:Jag känner igen en del inslag från hamnen i Hjo.. ;^)
Jodå, här finns flera igenkännbara byggnader. Hamnmagasinet ligger mitt emot Moster Elins glasscafé, en byggnad som tidigare inrymde hamnvakten. Godsmagasinet stod dock aldrig i hamnen utan var placerat på bangården.
lenelg skrev:Ska man ha nån kritisk synpunkt - eller snarare frågetecken - kring detta inspirerande bygge, så "känns" hamnkranen avancerad i förhållande till det tonnage som syns besöka hamnen? Men det kan bero på min bristande förtrogenhet med hamnverksamhet..
Det är en alldeles riktigt kritik Lennart och som fler varit inne på och jag förstår att man lyfter på ögonbrynen inför denna imposanta monsterkran. Men faktum var att jag inte kunde motstå Artitecs fina byggsats och jag har tidigare motiverat kranens placering med en hamnägare med alldeles för mycket pengar som ville bygga monument och på något sätt markera sin storhet; det skedde med bl a inköpet av kranen i Rödesund. Denna är den absolut största som finns inom Göta Kanal och Vätterns trafikområde. Men lastning och lossning gick ju lätt och snabbt. När kranen inte var trasig vill säga. Vilket den tyvärr var ganska ofta. Faktum var att hamnägaren blev rejält lurad köpte en undermålig kran för dyra pengar men som sällan underlättade för stuvarna i hamnen pga av kranens ständiga haverier. Men stor och ståtlig var den och ett landmärke i Rödesund. Men som sagt, oduglig! I hamnarna runt omkring Vättern och Göta Kanal skrattade man hjärtligt och skadeglatt åt "Rosthögen i Rödesund".
Således kommer denna kran att småningom bytas ut mot en mindre och mer tillförlitlig kran. Ungefär som den som står på hamnpiren i Hjo idag.
/Göran T
Skriv svar