Ångor från fosforsyra

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Ångor från fosforsyra

Inlägg av wen »

Hej,

Använder 12% fosforsyra när jag löder.
Ibland när jag hänger med ansiktet över lödstället så sticker det till i näsan av ångorna som blir av värmen.
Att detta inte är hälsosamt kan jag tänka mig men vet någon hur farligt det är?

Mvh
Stefan Vendelsten
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av Björn D »

Hej Stefan!

Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt. Fosforsyra ingår ju i vissa läskedrycker som Coca Cola och Trocadero och på dessa finns det inte några varningstexter. Men det bästa är ju att man lär sig rätt andningsteknik, tar ett djupt andetag innan man börjar att värma och sedan andas ut under själva lödningen. Det man inte andas in och det som man inte kommer i kontakt med kan inte skada någon, så rätt andningsteknik anbefalles.

Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av lenelg »

"Fosforsyra ingår ju i vissa läskedrycker som Coca Cola och Trocadero och på dessa finns det inte några varningstexter."

De flesta ämnen kan bli giftiga vid för hög koncentration och/eller för stora mängder - vad det betyder din lödrök vet jag dock inte. Beror nog på hur ofta och mycket du löder etc, Har för mig att Elfa sålde arbetslampor med inbyggd rökutsug, men i industrin kan du ju sitta och löda 40 timmar i veckan..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av Anders Johansson »

Dessutom använder tandläkarna fosforsyraför att rengöra tänder inför lagning etc.
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av wen »

Tack för lugnande svar.
Var väl inte så väldans orolig men skönt att höra att ingen hört något alarmerande.
Brukar försöka andas precis som du skriver Björn men det är ju inte alltid man lyckas.
Mvh
Stefan
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av Björn D »

Hej igen!

Det som är fördelen med fosforsyreångorna som uppstår när man löder är ju att man ganska omgående märker när man andas in dem och att man då slutar med det. Det är mycket mer förrädiskt med ämnen som är farliga men som inte irriterar, t.ex. epoxilim som man lätt kan utveckla överkänslighet och som man därför inte ska få på huden och om man får det, ska tvätta bort ganska omgående.

Med vänlig hälsning
Björn D
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Ångor från fosforsyra

Inlägg av Sture »

Ett knep som jag använder när jag löder mycket är att ställa en liten bordsfläkt så den blåser lite snett bakifrån. Blåser undan lödröken och friskar upp luften rent allmänt. Rekommenderas!
Skriv svar