Använda servon för växelmanövrering?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Har varit ute på nätet och läst lite om att använda vanliga RC-servon för växel- och signalmanövrering. Det verkar att vara en flexibel och relativt billig lösning jämfört med andra elektriska manöverlösningar. Men det vore kul att höra lite om andras erfarenheter. Det finns ju väldigt billiga servon för omkring SEK 30,00, är dessa tillräckligt bra eller behöver man gå upp i pris och kvalitet?

/Björn Dahlström
Bo Hammarling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 00:00

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Bo Hammarling »

Jag har en vän här i Cleveland som använder små servos för växlar och annat(tror jag) ska kolla med honom
och återkommer om en dag eller två
Bosse
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Graffen »

ANE model har billiga och bra servostyrningar.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Graffen »

Annars är detta en väldigt snygg lösning:
http://www.berretthillshop.com/store/pr ... e-8-servo/
Deo adjuvante labor proficit
Bild
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av f.gaard »

En arbetskamrat till mig kör med servon för växelstyrning. Ska höra med honom vad han använder för decodrar till dessa. Hans tips var att kosta på sig servon med metalldrev. Han har fått byta ut en del av de äldre billigare servona med plastdrev.
Peco har även tagit fram styrmoduler för servon, som går att köra med knappstyrning.

Mvh Fredrik
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Björn D »

Hej och tack för de svar som jag fått.
Jag tänkte använda servona på en helt analog anläggning och manövrera växlarna med strömbrytare. För att styra dem har jag funderat på att använda MERG:s byggsatsmodul för fyra servon om kostar GBP 5,25. Finns det någon som har någon erfarenhet av denna styrmodul, det finns ju en del MERG-medlemmar i Sverige.
Det som tilltalar mig är att kunna justera såväl omläggningshastigheten som utslaget. Nackdelen är att alla växlande kontakter måste monteras separat.
/ Björn Dahlström
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag har installerat ESUs servoväxelmotorer på min anläggning. Har prövat både metalldrev och plastdrev. Styrning med ESUs servoväxeldekoder.

Jag är missnöjd och kommer att byta till Tortoise!

Huvudorsaker:
- Servomotorerna har mycket kraft (nästan för mycket) när de körs, MEN nästan ingen kraft när de är strömlösa. Följden blir att det inte är något tryck på växeltungorna! Det blir lätt ett litet mellanrum => risk för urspårning.
- Om man kör in i en "fellagd" växel så måste man manuellt flytta fordonet som kortsluter innan strömen slås på och växeln läggs rätt. Detta slipper med en Tortoise som läggs om manuellt, förutsatt att strömmatningen är separat.
- Servomotorerna är inte tystare, de med metalldriv låter nästan mer än Tortoise.
- Krångligare montering, man måste först ställa in ungefärligt slag, sedan montera och sist finjustera. Förvisso rätt enkelt, men Tortoise är ännu enklare!

Dessutom kan man ju justera omläggningshastigheten med en Tortoise också med hjälp av motstånd.

Så till semaforer, bommar, dörrar och annat kommer servomotorerna säkert till användning, men inte för växelmotorer!

Jag har också testat att ha parallella knappar för "manuell" omläggning, fungerar bra men det är mycket och rätt pillrig tråddragning. Fördelen är att man kan lägga om både via DCC eller manuellt.
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Använda servon för växelmanövrering?

Inlägg av Beeblebrox »

Vi använder servomotorer till öppningen på våra lokstall. Vi styr dom med hjälp av ESU Switchpilot servo och det fungerar mycket bra. En möjlig nackdel är väl möjligen priset på ESUn.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Skriv svar