Små fräsar och skärdjup

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Små fräsar och skärdjup

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag har inhandlat några små hårdmetallpinnfräsar (slot drills) med 0,5 mm diameter. Har tänkt att använda dem i en Proxxon MF 70 med en spindelhastighet på 20000 varv/min. I de datablad som jag hittat finns det ingen uppgift om vilket skärdjup som man kan använda sig av. I mitt fall gäller det en spårfräsning i mässing.

De är ju inte direkt billiga och de verkar att vara ganska spröda så det vore ju bra om jag kunde få lite vägledning.

Björn D
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Små fräsar och skärdjup

Inlägg av Sture »

Själv kör jag djup 0.2mm och matning ca 1mm/sek med fräsar i den dimensionen, dock med en högre hastighet (27000).
Det har också betydelse vilken typ av mässing du har. Är det MS58 (hård gravyrmässing) funkar det bra. Vanlig halvhård
är segare och ger längre spånor så då och kan det behöva köras med en mindre matning.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Små fräsar och skärdjup

Inlägg av Hauk »

Sture skrev:Själv kör jag djup 0.2mm och matning ca 1mm/sek med fräsar i den dimensionen, dock med en högre hastighet (27000).
Det har också betydelse vilken typ av mässing du har. Är det MS58 (hård gravyrmässing) funkar det bra. Vanlig halvhård
är segare och ger längre spånor så då och kan det behöva köras med en mindre matning.
Hvor kjøper du MS58, sture? Er på jakt etter 0,7mm plate, men har ikke funnet det noe sted.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Små fräsar och skärdjup

Inlägg av Björn D »

Hej!

Tack för ett mycket snabbt svar. Vem behöver Internet, det borde nästan räcka med vårt forum. ;-)
Materialet som jag ska fräsa i är en rejäl fyrkantsstång som verkar att såna ganska bra, har provborrat i den och det blev små korta spånor.
Men det är bara ett spår på ett par centimeter och ett djup av 0,5 mm, så jag kan ta det ganska försiktigt med både skärdjup och matningshastighet, allt aka handvevas.

När det gäller Håvards fråga så har Hassler http://www.hassler-profile.li/MessingplatteM1D.html MS 58 plattor med 0,6 och 0,8 mm tjocklek. Det står att den är halvhård, men de som jag har köpt har varit väldigt hårda, plana och kortspånande, så jag tror att de är "hårda".

Mvh
Björn D
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Små fräsar och skärdjup

Inlägg av Sture »

Jag har aldrig sett 0.7mm plåt i MS58 hos någon av mina leverantörer i Tyskland.

Jag har hård gravyrmässing i 0.4, 0.5, 0.6 och 0.8 och 1mm hemma så om du inte behöver större mängder så kan du höra av dig. Storlek på plåtarna 300x100mm.
Sture
Skriv svar