MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2613.JPG (190.21 KiB) Visad 6820 gånger
Så kom leveransen från Shapeways. Mitt första försök med att 3D-utskriven mässing. Jag tar det som lärpengar. Tanken vara att göra hjul med normalspårsprofil och 9,7 mm diameter. När jag ändå skulle göra en beställning lade jag även in fotsteg, strålkastare och handtag till taket.

Av någon anledning har SV&LV gjort byggsatsens fotsteg och takstråkastare i en grövre plast än resten av kåpan. På förebildsfoton är det tydligt att fotstegen är genombrutna så jag tänkte göra ett försök med att löda mässingsnät i de fotsteg jag skrivit ut. Handtag var lättare att rita och skriva ut än att försöka löda snyggt. Takstrålkastarna kom med i farten bara.

Hjulen är lite av en besvikelse. Jag var beredd på att gjutna hjul skulle behöva justeras i svarven men nu blev det lite väl mycket. Det är tydligt att hjulen varit för tunga för axlarna så att mellansteget som skrivs ut i vax deformerats. Axlarna sitter inte vinkelrät in i hjulen och överhuvud taget så är det svårt att hitta något som är rakt på dem.

Vi får se vad jag kan göra med dem.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2614.JPG (165.15 KiB) Visad 6817 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: MDR 131

Inlägg av Johan Winell »

Hej, konstigt att SW producerade detta. Rätt så uppenbart att det blir svajjigt känner jag.

När jag printade Z4p:n så var det gnäll från dem om en stelt dubbelinfäst pinne i grillen som var 0,61mm. Den var tvungen att komma upp i 0,7mm....materialet var Frosted Ultra Detail vilket är betydligt styvare än vaxet...

Möjligen beror det på vilken handläggare som värderar modellens printbarhet vilka beslut som fattas och meddelas, men de borde ha värderingsmallar eller en automatiserad process tycker man

Strålkastare, fotsteg, räcken ser ju fina ut.

Kan du inte sätta hjulen i svarven och svarva dem runda och sen borra hål och sätta i en stålaxel?

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: MDR 131

Inlägg av SV&LV »

Olof skrev: Av någon anledning har SV&LV gjort byggsatsens fotsteg och takstråkastare i en grövre plast än resten av kåpan.
Anledningen till att de är i olika plast beror på att på min prototyp gjorde jag alla delar i samma plast (som kåpan) och då gick de smala och tunna stagen på fotsegen sönder och därför valde jag att göra de delarna i starkare plast för att få högre hållfasthet.

Räcket på taket, vindrutetorkare och speglar kommer etsade.
De som redan köpt MDR:en får dessa gratis så fort jag har dem, men tyvärr har min hälsa varit riktigt usel och jag har lagt all min kraft på skolan.

/Mika
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

SV&LV skrev:Anledningen till att de är i olika plast beror på att på min prototyp gjorde jag alla delar i samma plast (som kåpan) och då gick de smala och tunna stagen på fotstegen sönder och därför valde jag att göra de delarna i starkare plast för att få högre hållfasthet.
Tack Mika, jag trodde väl att det fanns en bra förklaring. Krya på Dig
Johan Winell skrev: Kan du inte sätta hjulen i svarven och svarva dem runda och sen borra hål och sätta i en stålaxel?
Jo det är planen men det är inte bara det att axlarna går snett in. Hjulen är sneda och vinga i flera dimensioner. Jag har svårt att bestämma vad jag skall ha som referens. Får fundera mer på det i helgen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: MDR 131

Inlägg av Johan Winell »

Johan Winell skrev: Kan du inte sätta hjulen i svarven och svarva dem runda och sen borra hål och sätta i en stålaxel?
Jo det är planen men det är inte bara det att axlarna går snett in. Hjulen är sneda och vinga i flera dimensioner. Jag har svårt att bestämma vad jag skall ha som referens. Får fundera mer på det i helgen.

/Olof[/quote]

Kan du spänna dem inne i hålet på utsidan, eller är det för litet? Andra valet är väl att spänna dem i den gjutna axeln, och rikta så gott det går innan.
Vänliga hälsningar

Johan
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Johan Winell skrev: Kan du spänna dem inne i hålet på utsidan, eller är det för litet?
Tack Johan, bra idé. Egentligen är chucken på min DDR tillverkade Clas Ohlson svarv för stor för att spänna fast hjulen inifrån men jag tillverkade ett enkelt verktyg som jag kunde montera hjulet på, det kunde jag i sin tur spänna utifrån. Efter lite svarvande så har jag ett hjul med nästan rätt profil. Flänsen är lite för tunn bara. Jag hade lagt på putsmån på hjulbanan men inte på flänsarna.

Jag har också centrumborrat upp ett hål för ny axel. Tyvärr har jag inget 1,9 mm borr utan jag har använt 2 mm borr. Risken är att hålet blivit för stort men det får jag återkomma till.

Fotot nedan visar verktyg och mitt första hjul liggande på GMJS standard. Synnerligen praktiskt att de är tillgängliga på nätet.

/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_0025_20140125230807087.jpg (106.29 KiB) Visad 6578 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Japp, med 2 mm borr blev hålet för stort för 2 mm axel. Går det att slipa ner ett härdat borr? Jag funderar på att sätta borren i svarven och lägga filen emot för att få bort några hundradelar men jag har ingen aning om det fungerar. Är det någon som provat?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MDR 131

Inlägg av Hauk »

Olof skrev:
Johan Winell skrev: Kan du spänna dem inne i hålet på utsidan, eller är det för litet?
Tack Johan, bra idé. Egentligen är chucken på min DDR tillverkade Clas Ohlson svarv för stor för att spänna fast hjulen inifrån men jag tillverkade ett enkelt verktyg som jag kunde montera hjulet på, det kunde jag i sin tur spänna utifrån. Efter lite svarvande så har jag ett hjul med nästan rätt profil. Flänsen är lite för tunn bara. Jag hade lagt på putsmån på hjulbanan men inte på flänsarna.

Jag har också centrumborrat upp ett hål för ny axel. Tyvärr har jag inget 1,9 mm borr utan jag har använt 2 mm borr. Risken är att hålet blivit för stort men det får jag återkomma till.

Fotot nedan visar verktyg och mitt första hjul liggande på GMJS standard. Synnerligen praktiskt att de är tillgängliga på nätet.

/Olof
0,1mm undermål høres mye ut for en presspasning med 2mm aksel.
Ta en kikk på denne siden, mye nyttig her:

http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/hjul.htm

Et stykke ned på siden er det en nyttig tabell over toleranser for forskjellige pasninger.

Å redusere diamereren på et spiralbor i en svarv høres ut som en svært dårlig ide. Å få kjøpt bor med rett diameter er da mye enklere?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har hört andra som sagt att olika borr i samma dimension kan ha olika diametrar. Att ett 2mm borr inte är exakt 2mm, utan det kan skilja +/- 0,05 mm eller nåt sånt. Jag har inte själv koll, men du kan ju provborra olika borr och se om axeln låser fast med något av dem.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Vad använder du för axel? Köpt i MJ-affär eller på annat ställe? Jag kommer behöva 2mm axlar för 19,8mm spårvidd till mina framtida byggen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar