Japanska tippvagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Egentligen är det väl fel med flera parallella byggen men när jag var i Tokyo kunde jag inte låta bli att plocka upp en byggsats med tre tippvagnar i 0-16.5. (Jag har som ni förstår svårt att bestämma mig för spårvidd)

Är det någon som kan minnas några liknande vagnar i Sverige? De flesta tippvagnsunderreden jag sett hade rundade hörn men det kanske finns några malmvagnar.

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Lite svårt att se men jag tycker att dessa vagnar har raka hörn.
Bild

Bilden är en delförstoring av bilden Jvm.KBDB01412 på samlingsportalen:
Bild

Sök på "tippvagn" på Samlingsportalen för att få inspiration... :-)

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Jag lite osäker hur det är med tippvagnsunderreden med runda hörn på samlingsportalen men kanske det går att hitta något eller så får jag bygga efter en japansk förebild.

Passar på att testa nya forumets billduppladdningsfunktion med en bild på det som fanns i lådan. Lite udda är att den är etsad i 0,5 mm mässing. Det känns ganska tungt i handen och det är kanske det som är meningen. Tippvagnar kan ju bli lite lätta och det är ont om plats för barlast.

Väntar dock tills julstöket är förbi innan jag sätter kolven i detta bygge.

/Olof

Märkte att det fanns en gräns för hur stora bildfiler man kan skicka med. Fullt förståeligt men lite bökigt att behöva editera bilder innan de läggs upp. Den här bilden tog jag med min mobilkamera och den är inte ens 2 MByte i original men jag fick ändå skära ner den för att kunna ladda upp den. Det hade varit kul att kunna lägga upp bilder direkt från mobilen :ugeek: (Utan att använda en app för att reducera bildstorlek)
Bilagor
Copyright Olof Wickström
Copyright Olof Wickström
DSC_0747.JPG (85.64 KiB) Visad 7825 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Problemet är att forumet saknar en funktion för att automatiskt minska storleken på bilder. Jag antar att din originalbild är väldigt stor i antal pixlar, t ex 4000 x 2000 pixlar, och forumet saknar funktion för att skala om bilden till en hanterbar storlek.

Själv använder jag mestadels programmet Paint i Windows. Väldigt enkelt program med få funktioner men smidigt om man bara vill ändra storleken på bilden. T ex göra den till 20% av originalstorleken.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:Problemet är att forumet saknar en funktion för att automatiskt minska storleken på bilder. Jag antar att din originalbild är väldigt stor i antal pixlar, t ex 4000 x 2000 pixlar, och forumet saknar funktion för att skala om bilden till en hanterbar storlek.

Själv använder jag mestadels programmet Paint i Windows. Väldigt enkelt program med få funktioner men smidigt om man bara vill ändra storleken på bilden. T ex göra den till 20% av originalstorleken.

Med vänlig hälsning
Daniel

Jo det finns många lösningar men medge att det hade varit fräckt att kunna ladda upp bilder direkt från mobilen.
/Olof

(Provar textstorlek = Stor för att se hur det blir)
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jörgen W
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 okt 2013, 08:52

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Jörgen W »

I Decauvilles engelska katalog från 1905 visas tippvagnar av standardtyp med just "kantiga" hörn, ramen består av 4 separata U-profiler.
Hälsningar
Jörgen
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jo, att det hade varit fräckt att kunna ladda upp bilder direkt håller jag med om :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

IMG_2399.JPG
IMG_2399.JPG (165.01 KiB) Visad 7540 gånger
Tack Jörgen för tipset om Decauville.

Vagnarna trillade ihop under dagen. Tre vagnar är lagom för ett seriebygge. Man hinner inte tröttna på ett moment innan man går vidare till nästa.

Byggsatsen är sådär. Naturligtvis passar allt ihop och rätt antal delar finns med. Det här är en byggsats för japaner av japaner. Men tillverkarens val att använda 0,5 mm mässing ger visserligen tyngd till vagnarna men ack vad mycket värme det behövs. Vid ett tillfälle undrade jag om min 40 W lödkolv gått sönder. Lösningen fick bli min kära lilla gasbrännare. Effekten räcker men man bränner sig lätt även om man har tjocka handskar.

Jag är också lite besviken på bristen på detaljer. Någon form av låsnings- och tömningsmekanism borde det vara. Axelboxarna är också rätt enkla.

Även om allt passar ihop så ger konstruktionen en hel del springor som måste spacklas men det får vänta till en annan dag. I Tokyo köpte jag ett UV-härdande spackel från Tamiya (tänk tandläkare). Om vädret tillåter så tänkte jag prova om en blek vintersol ger tillräckligt mycket UV-strålning för att härda spacklet.

God fortsättning

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Sådär, jag försökte följa Anders Runnholms tips om hårspray-rost. Jag gjorde det mesta fel men resultatet blev hyfsat tycker jag.

Jag satte inte på några koppel. Tillverkaren rekommenderar Kadee No 5 men kopplens fickor skulle synas väldigt mycket eftersom de skall sitta ovanpå ramen. Jag hade nog ändå följt instruktionen om det inte vore så att de i vilket fall skulle hamna under de Kadee No 5 som jag har på mitt övriga 0-16,5 material. Koppelfrågan får invänta framtiden.
/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
tippvagnar.JPG (143.61 KiB) Visad 7386 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag hade funderat på en dragstång mellan vagnarna, och sedan borrat ett hål uppifrån i rambalken. Kanske att man hade behövt borra ett hål horisontellt framifrån i rambalken också för att få plats med dragstången. Och sedan fästa dragstången i rambalken med något "spik"-liknande som man släpper ner uppifrån i hålet i rambalken. Själva dragstången kan kanske göras av en bit tjock mässingsplåt som slipas till, och med ett hål i vardera änden för spiken. Det kanske inte blir helt förebildsenligt men kanske ändå tillräckligt estetiskt tilltalande. Koppel mellan tippvagnarna och loket skulle då kunna göras med en dragstång med kadee-krok, om man sätter en mässingsplåt över kroken så kadee-kopplet inte faller ner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar