Bergslagen i H09

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Johanmmolin »

Har nu tittat igenom din anläggningstråd. Underbar miljö! Jag är också så svag för husbyggare. En eloge åt dina alster! Sällar mig till någon som undrade över spårplan. Har du någon sådan lättillgänglig?

Och dina smalspårsvagnar, hur har du knåpat ihop dem?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Tackar! Jag ritade en spårplan vid något tillfälle, men den tyckte inte Photobucket om, så orken tröt...

Hur knåpar jag ihop mina vagnar..? Jag antar att de är byggda på konventionellt sätt, dvs med lödkolv, cyano och annat. Jag målar med primer och Humbrol. Rent konkret består vagnparken av mestadels Rimbo Grande, ett antal Walde-vagnar, GOSVV, Byggsvenskt och HNJV. De korta vagnarna som liknar Kristinehamnare från 1870-talet (alltså de korta man bland annat ser vid gruvan) är plastbyggsatser från Nine Line. Billiga och mycket lämpliga i Bergslagsmiljö, jag köpte ett helt gäng hos På Sporet i Köpenhamn på 90-talet. Rimbo Grande har dem om jag inte minns fel.

Jag har försökt anpassa vagnparken utifrån förebilder som BLJ, DHJ och DONJ, bland andra. Alltså många korta N- och NN-vagnar, många stolpvagnar, en del L-vagnar för träkol samt G-vagnar för transport av produkterna från stålverken. För malmen finns I-vagnar från BLJ och SRJ och min bana har även skaffat ett antal O-vagnar för transport av skrot och annat. Även längre NN-vagnar för t.ex. timmer finns. Personvagnarna är rätt få och mestadels av äldre lanterninmodell. Någon enstaka boggivagn finns, men ofta tjänstgör CD- eller CF-vagnar som cabooser i godstågen. Få rena persontåg rullar på banan.

På byggbordet ligger f n HNJV:s Kalmarlokomotor. Den ska tjänstgöra som växellok vid huvudstationen samt dra blandade tåg på banan.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Lite om vad som händer i Bergslagen: Min bana har utvecklats på den rullande materielsidan, två Kp-lok ska sköta om växling och lättare linjetjänst. En KBJ-motorvagn är snart klar att ta hand om persontrafiken, liksom Xo2p-motorvagn. Egenligen lite märkligt att en sån här liten Bergslagsbana skaffade dylika motorvagnar, men man var helt enkelt mycket angelägna att hitta billigare former för persontrafiken. På byggbordet väntar nya underreden till de två Np-loken och en Gp är på gång. Det är det relativt okända Gp-lok som aldrig övertogs av SJ... VGJ-, NÖJ- och SRJ-personvagnar väntar på att bli byggda, liksom kalkvagnar för kalktransporterna till bruken.

Jag påbörjade bygget av magasinet i Klavreström för ett par år sen. Byggnaden stod halvfärdig länge och det eviga limbot som vissa modeller hamnar i verkade nära. Men ny inspiration har fått bygget att komma igång igen och magasinet kanske blir färdigt en dag... Jag har också påbörjat digitalisering av anläggningen.

Något som dock är ett litet frågetecken är placeringen av anläggningen. Jag har fått tillgång till vinden i huset intill och denna är betydligt lämpligare för detta projekt. Det kan nog t o m finnas plats att bygga en hel del normalspår också och därmed få Nyhammars station lite roligare. Flytten kräver dock att nuvarande anläggning monteras ned i mindre delar, något som är fullt möjligt, men som tar emot. Samtidigt leder detta dilemma till ett visst stillestånd på anläggningen som den står nu. Hmmm...

Vi får se vad det blir.
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Erik R. »

just, minst sagt. Just den modellförebild du har är en anläggning jag läst om många gånger i AoH:s första serie med modelljärnvägsböcker.
Följer med stort intresse dina framsteg.
Har du möjligen en spårplan över bygget?
Hur stor är anläggningen?

Erik R.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Svaren på båda frågorna finns i o f s i tidigare inlägg. 2.6 x 2 m är yttermåtten, och, nej, jag har ingen spårplan att lägga ut. Jag gjorde en, men Photobucket tog den inte så sen fick det vara.

Jag lär nog komma att flytta anläggningen som jag nämnde i tidigare inlägg, vilket troligen betyder att jag kommer att bygga en regelrätt normalspårsbana i anslutning till smalspåret. Jag har f n mängder av normalspåriga fordon som vill ha bana att sträcka ut på.

Ante
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av K Lemming »

Hittade denna tråden när jag sökte på H09, fantastiskt charmig smalspårsanläggning. Snygga byggnader, rullande och vacker bergslagsmiljö. Eftersom sista inlägget är över två år gammalt blir jag lite nyfiken på vad som hänt med anläggningen, blev den flyttad? Tillkom det någon normalspårsbana? Är linjen grusad ännu? Skulle varit kul att se lite nutida bilder om anläggningen finns kvar.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Tack för beröm! Vad har hänt..? Egentligen inte så mycket. Anläggningen är inte flyttad -ännu, men detta skall ske vad det lider. Det gör givetvis att bygget av själva banan stannat upp. Jag har byggt några hus, en lanthandel från SV&LV och ett avträde från samma tillverkare. Jag har även byggt KBJ:s motorvagn och ett antal vagnar från GOSVV:s tillverkning.

Det nya efter flytten kommer att bli en helt ny upplaga av Nyhammar. Smalspåret kommer att få ett större stall med två portar efter förebild från Limmared på FJ. Sedan ska omlastningsskjul från KMJK byggas och jag funderar även på att scratchbygga kolbryggan från Voxna på DHdJ. Normalspåret får en ordentlig bangård och eventuellt byggs en längre bana utmed en eller två väggar på vinden. Jag kommer då att kunna köra även normalspåriga tåg. Jag har rätt många lok och vagnar från SGGJ, SWB och andra banor som vill få rulla lite... Normalspårsbanan blir då en anläggning med två - tre stationer.

Där Nyhammar hittills legat kan jag få plats med mer bebyggelse runt masugnen, kanske rent av ett kolhus..? Jg kan även skapa miljöer runt ån som ger masugnen vattenkraft. Upp till den lilla gruvan ska jag bygga en stånggång med förebild från Säter/Bispberg med Polhemshjul och allt. Stationen i Carlsnäs ska få en kort vändskiva. Dessutom ska det tillkomma ett gäng hus till samtliga byar och bruk på anläggningen. Ett magasin från MVJ ska också byggas. Liksom en gammal mack, och... Projekt saknas inte.

Det som saknats ett tag har varit tid och en bra byggplats. Men när banan flyttats så räknar jag med att kunna skapa en bra byggplats på vinden. Jag har f n ett antal projekt jag vill få färdiga. Samt ordna bättre belysning! Återkommer!

Ante
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av CGO »

Väldigt fina kåkar och trevlig bana Du byggt. Men har du inte haft problem med kyla och fukt, på en oisolerad vind? Jag byggde min bana (numera riven) i en vinterbonad bod men såg till att ha ett oljefyllt element som höll värmen bra. Gissa om ekonomin förbättrats med riven banna och inget element på.. men kåkarna överlevde.
Hur ser framtidsplanerna ut för banan?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Jag kan lugnt säga att jag var fundersam av just de skäl du nämner rörande husens överlevnad. Det har dock visat sig gå bra. Efter ett antal år på vinden har inget hänt i negativ riktning.

Framtidsplanerna är väl enligt ovan, ska försöka pillra ihop mina Kp-lok och det vore trevligt att digitalisera det hela också...
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Tiden går... Jag har haft ett bygguppehåll som blev rätt långt. Eller, rättare sagt, byggandet gick ner till ett minimum. Anledningarna till detta har varit många, bland annat banbygge i skaka 1:1, men nu är jag på gång igen.

Nytt är att jag nu på allvar börjat med den nya mötesstationen mellan smalspår och 1435. Smalspåret får ett lokstall jag byggt utifrån ritningar av FJ-stallet i Limmared. Sedan tidigare finns ett godsmagasin från Verkebäck och planer finns på omlastningsskjul och malmkaj. Jag har också byggt en GJ litt AC och håller på med DF10p. Dessutom har jag plockat upp en del halvavslutade projekt som nu ska avslutas. På byggbordet ligger dessutom en Fop och ett antal husprojekt. Den flyttade slutstationen för smalspåret till en ny del ger en massa utrymme för att bygga ytterligare byggnader kring masugn och valsverk. Lite brukslängor och annat blir det. Det blir kanske bilder vad det lider...

Ante
Skriv svar