Stadsholmen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack! Jag ska försöka få tid till att jobba vidare på lite fler miljöer. På Stadsholmen kan allt hända ...

//
Peter
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Stadsholmen in a box ...

Det är nåt ganska trevligt över modeller i lådor tycker jag. Sätter igång fantasin hos mig i alla fall. Här en samling pågående projekt som jag helt plötsligt var tvungen att städa undan.

Bild
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Stadsholmen

Inlägg av Roger S Jansson »

Det ÄR sådana här byggen vi vill se här!!
Kanonsnyggt!!

MvH
RJa
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stadsholmen

Inlägg av Anders R »

Väckte min nyfikenhet också... Vill se mer!!!

M v h

Anders i Arjeplog
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Stadsholmen

Inlägg av f.gaard »

Hudson Rugga tippisar och ett ånglok av amerikansk tillverkning (Baldwin eller Alco eller är jag ute och cyklar.....). Plus diverse mera smalspårigt, ser intressant ut. Skala ?

Mvh Fredrik
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Ja, en salig röra är det ... Skalan är 1:35 och om det är en Baldwin eller Alco vågar jag inte svara på. Den har rätt spårvidd och köptes från Backwood Miniatures för många år sedan, en av deras första kits (i 0n30). Tror inte den har någon egentlig förebild. Den rullar rätt bra och tanken är väl att bygga om den till nåt mer passande. Rugga-vagnarna kommer gå som ett ännu mera smalspårigt inslag i den redan smalspåriga banan.

//
Peter
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Stadsholmen 10 år – håll utkik.

Tiden går fort, eller långsamt, beroende på hur man ser det. På Stadsholmen är tempot ganska lågt i alla fall.
Nu är det 2 år sedan jag skrev nåt på den här tråden. Och 10 år sedan artikeln i Smalspårigt.
Men håll ut. Och håll utkik. Snart dyker han kanske upp igen - arkitekt Sillén med vänner?

Här en ögonblicksbild så länge. Från kolbanan vid Ångslupsbolagets kolgrav. Stadsholmens egen"high-line".

//
Peter

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stadsholmen

Inlägg av janclaesson »

Äntligen! :)

Janne C
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Stadsholmen

Inlägg av Hauk »

ehrpet skrev:Stadsholmen 10 år – håll utkik.

Tiden går fort, eller långsamt, beroende på hur man ser det. På Stadsholmen är tempot ganska lågt i alla fall.
Nu är det 2 år sedan jag skrev nåt på den här tråden. Och 10 år sedan artikeln i Smalspårigt.
Men håll ut. Och håll utkik. Snart dyker han kanske upp igen - arkitekt Sillén med vänner?

Här en ögonblicksbild så länge. Från kolbanan vid Ångslupsbolagets kolgrav. Stadsholmens egen"high-line".

//
Peter
Mer!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Stadsholmen - Kolgraven söderut

Inlägg av ehrpet »

Bild

En bild med lite aktivitet som omväxling.

Här ser vi kolbanans södra del med smalspåret längst till höger. Bakom fotografen ligger Ångslupsbolaget kolgård, även kallad kolgraven. Här lossades fartygen med kol som lastades i mindre tippvagnar och lades upp i olika förråd för vidare transport. Största delen gick med kolpråmar ut i Franska bukten, till Skeppsbron eller mot Kvarnholmen. Östra kajen ligger precis utanför bild till vänster. En del lastades om (till höger i bild) till smalspåret för transport runt om Stadsholmen. Kolbanan fortsätter söderut en kort sväng mot Marinförvaltningens skeppsdocka. Notera att spåren går parallellt en liten bit.

Mestadels förflyttades vagnarna runt med handkraft. Ett mindre motorlok finns även tillhanda men med tvivlaktiga gångegenskaper står det mest avställt och skräpar. Mannen med vit skjorta är Tullbom, vanligtvis känd för att han håller uppsikt, övervakar och ser till att allt går rätt till. Han har även en större skyltsamling nere vid hittegodset (se nedan).

Huset till vänster är av samma typ som vid Bondegatans slut. Här låg även polisens hittegodsavdelning (i det låga röda skjulet) . Mer om det senare. Huset till höger är det gamla tullhuset, känt sedan tidigare. Sedermera huvudkontor för Stadsholmens mekaniska.


Fortsättning följer ...

//
Peter
Skriv svar