På byggbordet just nu.....

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av Johan Winell »

Klas Blomberg skrev: Bild
008 by Klas Blomberg, on Flickr

Ett fyrtiotal gubbar och några gummor har fått färg, inte bara på kinderna.
Jag får ofta frågor om bilar, diesellok och "vanliga" hus. Med en svensk-norsk unionsflagga så kanske folk förstår att jag faktiskt bygger med sekelskiftesförebild.....
Figurerna är mestadels engelska - det visade sig att de är bäst på att göra "gamla" figurer där man tydligt ser klasskillnader. Eftersom jag bygger bruksmiljö med en gammaldags patriarkal brukspatron är det viktigt att göra skillnad på folk och folk.


Bild
050 by Klas Blomberg, on Flickr

Ambitionen var att inte ha kvar några obyggda etsplåtar efter vintern. Det lyckades väl så där, utöver den här samlingen har jag fem helt orörda plåtar.


Snyggt Klas, kämpa på vintern är ju inte slut än...

VH
/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av loktok »

Charmiga vagnar.
Själv har jag en Dg2 på byggbordet idag.Närmar sig målning.

Bild

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av janclaesson »

Ojoj vad fint loktok! Även föregående inlägg ser mycket trevliga ut. Kanske denna tråd även passar mej då jag också håller till på byggbordet här hemma.
Hjälper en kamrat med sin anläggning, mätte upp en kommande tunnelportal hos honom och började fixa med denna hemma för ett par
dagar sedan.

Bild

Blev idag klar med ett himla karvande av murstenar. Mdf-skiva på 3 mm tjocklek var det jag hade hemma. Karvar med en skalpel med ett litet böjt blad
för att få till ojämnheter och skarvar. På nästa bild har jag nu målat med konstnärsfärg.

Bild

Själva berget bakom är gjort av isolerskiva, karvat med en mindre brytbladskniv, grundmålat och sedan sprejat med matt klarlack och duttat färgpigment
på den blöta ytan. Matt spray en gång till och färdigt.

Portalen skall placeras bakom en dörr som i öppet läge ger plats för en smal remsa tågbord. Tanken är att ha ett mindre uppställningsspår dolt.
Man kommer endast att se det sprängda berget i tunneln från ena sidan. Som ni ser är det bara ett halft berg i tunneln.
Man får utnjyttja små ställen på banan. Bakom portalen blir det senare ett berg med lite träd och buskar på ovansidan. Kan vara kul att ställa ett gammalt diesellok med typ några grusvagnar på detta bispår som helt plötsligt dyker upp mellan de andra tågen lite mer sällan. Kanske som en liten överraskning, en slutpunkt efter några timmars körning...

Janne C
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av Olof »

På byggbordet just nu...
Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av mikath »

@Olof
Snart varmt nog att sitta i hobbyrummet...

/Mika
FAF
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av FAF »

Bestämde mig för att göra ett omtag på MÖJ "Ankan", det är nog bra att löda på så många saker som möjligt på chassit innan man går vidare. Den får nu bli i 3 separata delar som skruvas ihop när allt är färdigt, borde egentligen gjort så från början...
Så här långt har jag kommit med chassit:Bild
får se om det funkar med bilder också!

/Gunnar
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av loktok »

Börjat vädra Dg2 loket..

Bild
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av Bjarne Petersen »

På byggbordet står just nu en modell i vardande av Helsingborgs Centralstation som den såg ut i sitt ursprungsutförande (uppförd 1865, riven 1987) med banhall och det hele.

Bild
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av Patrik E »

Grymt häftigt. En modul över HBG Central skulle vara något. Mycket jobb och stor plats gör det ju svårt för en person. Men det är ju en miljö som är värd att kunna visa upp i framtiden eftersom den är för alltid försvunnen och var en del av helsingborg under en lång tid.

När byggdes HBG Centralstation om från sin första skepnad till sin sista som var kvar till slutet?
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: På byggbordet just nu.....

Inlägg av loktok »

Inte illa Bjarne.Vi kanske kan bygga ihop våra hembanor en dag då jag ska bygga HHJ framöver .Jag har valt en mer blygsam station-Kvidinge att börja med.
Skriv svar