S1 1915 med NALCO

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

S1 1915 med NALCO

Inlägg av Kjell E »

I samband med vårt ”Bygg färdigt J-loken – projekt” i klubben har vi diskuterat detaljer på de olika lokindividerna, bl a vilka J-lok, och även andra lok, som hade utrustning för vattenrening genom ”Nalco-metoden”.
Jag har ett Jeco S1-lok som jag byggde för en massa år sedan och eftersom en del av S1-orna hade Nalcoutrustning så kollade jag det nummer jag råkat välja som förebild till min modell. Givetvis hittade jag en bild av 1915 på Samlingsportalen med Nalco. På S1-orna fanns dessutom två alternativ för placering av ångseparatorn, ”burken”, dels den vanliga på taket dels på en liten hylla på frontens vänstra sida. ”Mitt” lok har den på fronten. Eftersom Nalco-burken syns så tydligt så tycker jag det skulle vara roligt att göra en sådan i modell. På bilder av S1-lok med burken på fronten syns avloppsröret tydligt där det försvinner ner mellan pannan och sidotanken, men när jag till sist hittade en bild av 1915 där hyttens vänstra framsida är synlig, ja då finns det inget rör där. Bilden finns i en tråd på Stinsen och är tagen av signaturen LYR och visar loket avställt år 1974. Nu undrar jag om röret bara har blivit borttaget på det avställda loket eller om just detta lok har haft en alternativ rördragning genom hytten så att det inte syns utifrån. Någon som vet? Jag vill ju att min modell blir så korrekt som möjligt.

Bild
Bild: S1 1915 med Nalco-burk och utvändigt avloppsrör löst provmonterade.