Svensk P87-Modul 1935-50

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Jan Frelin »

Anonymous skrev: Hej!

Normalprofilen av 1917 var väl den första som tog hänsyn till framtida elektrifieringar? Å andra sidan spelar det någon roll (lastprofilen är densamma)- den som bygger kontakledningsbanor måste ändå göra tillämpliga justeringar.


Var inte malmbanan redan elktrifierad 1917?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har nu startat en Yahoo-grupp för svenskt P87. Alla intresserade är välkomna!

http://groups.yahoo.com/group/P87sverige/
Gäst

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Gäst »

Jan Frelin skrev: Just för att de flesta av oss som är intresserade av P87-moduler också vill använda modulerna som hembana. Ska man komma "runt väggarna" i ett vanligt sovrum blir det inget vidare med 150 cm.


Som Urban mener jeg også at dere "skyter dere selv i foten" ved å spesifisere mindre minsteradie. De som bygger FREMOduler for hjemmebruk gjør normalt slik: De riktige FREMOdulene overholder alle krav til minsteradius og kan brukes på treff sammen med andre FREMOduler. De tilpasningskurver som er nødvendige for bruk hjemme blir bare brukt hjemme, så det spiller ingen rolle om de ikke overholder normens krav til minsteradius.

Dermed slipper man en norm som spesifiserer noe man egentlig ikke ønsker, og som klart vil skape problemer på lengre sikt.

Hilsen Halvor
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Anders Johansson »

Jan Frelin skrev: Vi har i stort sett kopierat det norska förslaget på moduler med kontaktledning. Där får det inte vara kontakt mellan bygel och ledning.


Erfarenheterna från Skövde är att detta är bra. Kontaktledningen är mycket enklare att både bygga och underhålla om man inte tillåter strömavtagaren att gå mot tråden.
Det syns inte ändå och ledningen kan byggas mycket snyggare.
(fisklina med bärstag av 0.2mm kardeltråd)
Jag har inte själv byggt något i nätet, så det bygger på "hörsägen"...
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Jan Frelin »

Anonymous skrev:
Jan Frelin skrev: Just för att de flesta av oss som är intresserade av P87-moduler också vill använda modulerna som hembana. Ska man komma "runt väggarna" i ett vanligt sovrum blir det inget vidare med 150 cm.


Som Urban mener jeg også at dere "skyter dere selv i foten" ved å spesifisere mindre minsteradie. De som bygger FREMOduler for hjemmebruk gjør normalt slik: De riktige FREMOdulene overholder alle krav til minsteradius og kan brukes på treff sammen med andre FREMOduler. De tilpasningskurver som er nødvendige for bruk hjemme blir bare brukt hjemme, så det spiller ingen rolle om de ikke overholder normens krav til minsteradius.

Dermed slipper man en norm som spesifiserer noe man egentlig ikke ønsker, og som klart vil skape problemer på lengre sikt.

Hilsen Halvor


Vi kanske kommer att uppdatera skrivningarna med rekommendationer om om större radier, men för oss som är "pionjärer" är detta ett viktigt krav. Jag har gjort rätt mycket tester med 80 cm och inte hittat några problem.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Tomas Jansson »

Jag hade en fråga ang detta. Eller ett par. Vad jag förstår så är minradien 2069 mm i FREMOnormen. På Finnshyttans bangård finns en 8:a, som enligt den ritning jag har ("Enkel spårväxel, 1878 års räler"), har en radie på 160 m (1840 mm i H0). En skalariktig FREMOmodul av Finnshyttan är således inte möjlig?? F ö blir alla mina växlar i normalspåret 8:or, så även utan min icke prototypenliga 80 cm radies infartskurva så blir min stationsmodell diskvalificerad enl FREMO-normen?

/Tomas
Södra station
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 18 jan 2008, 09:15

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Södra station »

Tomas Jansson skrev: Jag hade en fråga ang detta. Eller ett par. Vad jag förstår så är minradien 2069 mm i FREMOnormen. På Finnshyttans bangård finns en 8:a, som enligt den ritning jag har ("Enkel spårväxel, 1878 års räler"), har en radie på 160 m (1840 mm i H0). En skalariktig FREMOmodul av Finnshyttan är således inte möjlig?? F ö blir alla mina växlar i normalspåret 8:or, så även utan min icke prototypenliga 80 cm radies infartskurva så blir min stationsmodell diskvalificerad enl FREMO-normen?

/Tomas


Hej Tomas!

Inom FREMO är regeln, vanligvis, att "verklighet bryter standard" inom de flesta modulgrupper. Dessa moduler som "bryter standard" placeras vanligtvis på ett sådant sätt i anläggningen att de inte blir en besvärlig "flaskhals" för trafikspelet. Inom FREMO-gruppen i Sverige har vi byggt en modell av Mariefred i skala 1:87 och vi räknar med att den alltid kommer att vara ändstation på en mindre bibana - exakt enligt förebilden. Förebildens rundgångsspår är kortare än vad standarden rekommenderar, vi är trots detta varmt välkommna till internationella FREMO-träffar.
Ska tilläggas att "Mariefred" är byggd enligt svensk FREMO-norm, dvs H0-nem.

Hälsningar
Urban
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Tomas Jansson »

OK, då är jag med. Men innebär detta om man "fuskar lite" och har genomgående 8:or på sin bangård (när de flesta borde vara 1:9 eller 1:10) så blir radierna för snäva enl FREMO?

Mvh/Tomas J
Södra station
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 18 jan 2008, 09:15

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Södra station »

Hej!

Enligt punkt 4.3 så är minsta rekommenderade radierna i:
genomgående spår - 2069 mm (180 m)
sidospår (minsta tekniska) - 919 mm.
Notera dock noten för 2069 där man visar på minsta radie för vissa lok.

Nu är jag inte inkörd på fordonsstandarden i P87 och vad som är vanligt förekommande. Jämför man med H0-nem, där flera använder "förkortade koppel", "låst" kortkoppelmekanism och har fjädrande buffertar (dvs man kör, i viss mån, buffert mot buffert), och där har man satt 1 000 mm som minsta tekniska radie för fordon.

Här får jag själv krypa till korset och bekänna/berätta att min första H0-stationsmodul "Valskog" (FREMO-H0-nem) var byggd med lite för snäva växlar (Peco Medium) och att jag nu byter dem mot "large". Min erfarenhet från modulsammanhang är att inte "tumma för mycket" på standarden. I klartext "medium-växlarna" (radie 900 mm) fungerar inte i större sammanhang utan där krävs "rejäla" doningar. För dem som inte är bevandrade i geografin ska tilläggas att Valskog är en förgreningsstation på linjen Örebro-Västerås med gren till Eskilstuna - mao en station där man kan räkna med stora lok och långa tåg.
Att jag sedan hemma har kurvor på 70-75 cm radie för att komma runt på kammaren är en helt annan sak ;-)
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Inlägg av Jan Frelin »

Hallå bröder,



Nästa vår kommer ”European Proto 87 Convention 2009” äga rum i Euretco Exhibition Centre i Houten, nära Utrecht, Nederländerna, i samband med en större modelljärnvägsutställning som heter Rail 2009. Datumet är 6-8 mars 2009. Jag och Johan Lyrfalk är inbjudna för att delta med ”Lilleskog”, och arrangörerna hoppas att flera skall vara intresserade att komma dit, för att delta eller för att hålla clinics och sånt.



Med tanke på att Lilleskog befinner sig i slutstadiet av spårbyggandet, så jag kan tänka mig att få lite assistans om någon är intresserad… Det är en ”utmaning”, som det heter.



Vänligen,

Jan Frelin
Skriv svar