F-lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: F-lok

Inlägg av Kjell E »

Vilken förbättring av Heljanloket det blir. Imponerande detaljarbete, speciellt sotarventilen, - den gillar jag. Var har du köpt den klena filen som användes till sotarventilen ratt?
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

Hej och tack Kjell. Sotarventilens ratt är så himla liten, den är bara svarvad. Däremot sitter det en ratt på hyttakets
bakre kant som är lite större. Tog nyss en bild på detta...

Bild

Filen som du frågar om inhandlades på en butik som säljer tillbehör för guld och silversmeder heter Konrad Wahlström
De har mycket smått och gott som passar oss mj-snubbar.

Det var med en viss bävan jag satte loket på en provsträcka för en stund sedan, tyckte att det skramlade mystiskt
inuti efter mitt arbete med att "piffa" upp loket. Gudskelov fungerade allt som det ska. Efter ca 70-80 timmars
jobb ger det en viss känsla se loket rulla iväg... Pust. Naturligtvis lossnade eldarens skyffel då jag kopplade tendern
till loket, men med ett stort tålamod limmades den på plats igen, trångt minst sagt...

Janne C
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: F-lok

Inlägg av Micke Brane »

Janne

Om du nu limmar fast skyffeln, hur ska du då få loket att gå i framtiden?????
Känns inte naturligt ens för en H-nolla ;-)

Din Ölmjuke Tjenare
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

Haha, jag limmade ju fast skyffeln i eldarens hand...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

En bild tillägnad Micke Brane!

Bild

Eldare Bisting med ett fast grepp runt sin skyffel, loket har precis gjort ett fotouppehåll. Testade sonens kamera, en viss skillnad. Kanske jag visar en för stor bild? 1000 pixlar i bredd funkar kanske? Har skapat en liten fejkad järnvägsmiljö, går igenom bilderna i morgon och visar lite till om så önskas. Annars visar jag dem ändå ;o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

Några fler nytillverkade detaljer...

Bild

En manöverstång till sotarventilen och några tunna kopparrör från domen till hytten, jag vet ej vad dessa rör
kallas men finns på bild i AoH. En fördel med dessa rör är att de täcker gjutskarven på pannan. Sandrören är
gjutna i pannan, men jag gjorde nya över dessa. Ska egentligen dras snett framåt. Man kan inte få allt som man vill...

Manövercylindern ser kanske lite stor ut, men jag utgick utifrån en bild från Järnvägsmuseums 1:10 modell av F-loket

För övrigt utom bild något som jag ej bytte ut var buffertarna, i stället karvade jag bort så mycket
material som möjligt runt dessa. Blev ändå ett smäckrare utseende.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

Ett par bilder till...

Bild

Bild

En tillfälligt uppbyggd miljö och en bild från lokets vänstra sida. Klart och inställd i vitrinen igen.
Funderar vad nästa projekt ska bli, har en del ej färdigbyggda plåtar liggandes. Eller kanske ta det
lugnt ett tag? Det var inte lätt med detta F-lok, får varje fall påstå att Heljan gjorde en fin modell i grunden.

Ett litet tillägg, vakuumledningen mellan skorsten och hytt är avlägsnad och en stos med blindfläns är
instucken i skorstenen. Men på bilden endast grundmålad, därav den röda pricken i skorstenen. Den är nu
målad svart.

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: F-lok

Inlägg av Göran T »

Det ser ju väldigt snyggt ut Janne!
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: F-lok

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran, en sak som är säker, jag gör ej om detta en gång till. En kompis har redan hotat med ett inköp av ett F-lok.
Heljan ska ju ge ut en ny omgång, och då med andra nummer. Men jag erkänner att det är känns bra nu när mitt lok
äntligen blev klart. En lång resa blev det allt...

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: F-lok

Inlägg av mikath »

Otroligt fint slutresultat!!!

/Mika
Skriv svar