Tenderkoppling på E10 1742?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Lasse M »

Efter att ha läst i Smalspårigt om Mats D's bygge av Jecos E10 och att tenderkopplingen modifierats blev jag nyfiken på hur du gjort. Anledningen till att jag undrar är att jag har ett Jeco E som jag skulle vilja bygga med kortare avstånd mellan lok och tender men jag hänger inte helt och hållet med i det som står i artikeln så här kommer några frågetecken.

Det står bl.a "Dubbelkopplad koppling mellan lok och tender är vanligast." Tolkar jag det rätt att du INTE byggde med dubbelkopplad koppling?
Med uttrycket "dubbelkopplad" menas då en koppling som har vridpunkt i både lok och tender, eller?

Det står också ungefär så här "Tendern hängs istället upp i en vridpunkt nära sista drivaxeln, rörelsen blir därmed mindre i längsled. Lok och tender kan då kopplas närmre varandra."

Ingen vridpunkt i tendern alltså, eller?
Skulle vara intressant om du har lust att försöka förklara lite mer detaljerat om hur denna koppling är uppbyggd. Har du bilder att visa på kopplingens konstruktion är det ännu bättre.
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Mats Dahlström »

Hej Lasse!

Som du förstått så är tendern kopplad med en dragstång till loket där vridpunkten ligger väldigt nära den sista drivaxeln på loket. Dragstången är fast monterad i tendern den kan alltså inte svänga i förhållande mot tendern. För att lok och tender skall klara relativt snäva kurvor så är den sista axeln på tendern helt stel medan axel 1 och 2 är monterade som en boggie där centrum är sidoförskjutbart. för att ytterligare förbättra tenderns gångegenskaper så är boggien balanserad.

Mats Dahlström
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Lasse M »

Tack för din beskrivning av hur du konstruerat tenderkopplingen.

Den där tenderboggiens uppbyggnad skulle vara intressant att se bilder på om du har för att lättare förstå dess konstruktion.

Hur mycket av tenderns orginalunderrede användes och hur mycket nykonstruerades?
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Mats Dahlström »

Till helgen kan jag plocka isär loket och ta bilder så du kan se
Mats
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Lasse M »

Ja tack, har du tid och lust till det så gärna. Bilder är alltid lättare att förstå utifrån.
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Mats Dahlström »

Här kommer bilderna!

pennspetsen pekar på dragstången

Mats

Bild

Bild

Bild

Bild

Anledningen till det omgjorda chassiet på tendern är att det skall vara luft under tenderbaljan

enligt foto nedan

Bild

Mats
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Lasse M »

Jag tackar för bilderna, nu är jag en bit klokare på hur du gått tillväga med kopplingen. Men hur upphängningen för tenderboggien är konstruerad blir jag inte klok på, vad jag förstog från din artikel i Smalspårigt så var boggien rörlig även i sidled?

Bild

Är det vridpunkten för tenderkopplingen som syns som en "rund" mässingsren "fläck" bakom hjulaxeln?

Blir också nyfiken på vad det är för kontakter på kablarna som man ser på bilden? Är själv på jakt efter lämpliga små kontakter, jag har bl.a sökt i datorbutiker men dom små kontakter som t.ex. återfinns på elkablarna til floppydisken säljs tydligen inte lösa.
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Tenderkoppling på E10 1742?

Inlägg av Mats Dahlström »

Punkten som är mässingfärgad är just vridpunkten. Det vita boggiecentret har ett spår där fästskruven sitter som tillåter boggien att kunna skjutas i sidled

Mats
Skriv svar