MJ-utställningar för allmänheten

Träffar och liknande
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

MJ-utställningar för allmänheten

Inlägg av Olof »

Läste med intresse Bengt Nyléns ledare i senaste Smalspårigt (nr 141).

Bland annat diskuterade Bengt inriktningen på många av våra träffar och MJ-utställningar. Bengts analys är att de flesta träffar är inriktade på de redan frälsta. Det kan vara modulträffar där man bygger upp en bana för att köra ett roligt och utmanande trafikspel eller träffar som fokuserar på byggare som träffas, pratas vid och handlar nödvändigheter från ditresta försäljare.

Inget fel med det, jag har haft mycket skoj på dessa träffar, men det bidrar inte så mycket till att locka nya modellrallare till hobbyn.

Bengt jämför med Storbritannien där utställningar i mycket större utsträckning är inriktade mot allmänheten. Jag kan komplettera med att dessa utställningar också är en viktig inkomstkälla för arrangerande klubbar. Den engelska klubb jag är med i, the Leamington & Warwick Model Railway Society, får en väsentlig del av sina inkomster från den utställning de arrangerar. De pengarna hade man inte kunnat få in om man främst riktat sig till de redan frälsta.

Bengt ser bristen på små flyttbara modelljärnvägar som en anledning till att vi inte har så mycket utställningar som vänder sig till ”Svensson med barn”. Där håller jag inte med. Visst vore det bra med fler utställningsanläggningar men jag tror att det redan finns tillräckligt många för att man skulle kunna arrangera mindre utställningar.

På 00-talet arrangerade Lundarallarna ett par mindre utställningar i huvudsak inriktade på ”allmänheten”. Vi var i bibliotek, museer och liknande lokaler. Platser som besökarna hade lätt att hitta till, var gratis för oss och som hade etablerade vägar ut till media som vi kunde använda för att tillsammans marknadsföra evenemangen. Uppsidan för dem var att de kunde locka många extra besökare en helg. Anläggningsmässigt behövdes det bara tre – fyra modelljärnvägar. Då räknar jag med den mest uppskattade (viktigaste) anläggningen som var en slinga med LGB-räls lagd på golvet där barnen själva kunde köra med Playmobil-tåg.

Begränsningen för oss var alltså varken tillgång på anläggningar eller lokaler utan att det tog en hel del tid och ork att organisera och administrera före och efter utställningen. Efter ett tag tröttande vi och lade tiden på att bygga för oss själva.

Därför tror jag att det är fullt möjligt att redan idag organisera publiktillvända MJ-utställningar i Sverige. Det finns tillräckligt många anläggningar. Jag har själv en som jag kan ställa upp med i rätt sammanhang.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se