Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Träffar och liknande
Redaktören
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Redaktören » tis 26 sep 2017, 21:20

Då kan Redaktören kort och koncist meddela att årets tredje nummer av "Smalspårigt" har påbörjat inresa genom tryckeriet och bör i början av nästa vecka nå sina första läsare.

Mvh
Göran Blomqvist
Redaktör, Smalspårigt
Omslag v4.jpg
Omslag v4.jpg (850.34 KiB) Visad 3039 gånger



Mats Nilsson
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Mats Nilsson » tis 26 sep 2017, 21:40

Intressant, det ser vi fram emot!
MatsN



Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Jan-Erik Sundlin » tor 05 okt 2017, 12:55

Då kom det senaste smalspårstidningen nummer 140 för året 2017.

Mycket trevligt innehåll och som FD Åkersberga bo under åren 1968-2004 så är ju bilderna från gamla SRJ,
Roslagsbanan en trevlig påminnelse av det som jag lämnat har.

Roslagsbanan kommer alltid att finnas i mitt järnvägshjärta.
Hälsningar
Jan-Erik



lenelg
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av lenelg » tor 05 okt 2017, 18:49

Trevligt nummer med bra blandning på innehåll! Som Åkerbergabo (granne med Jan-Erik..) och mångårig SRJ-resenär var det kul att se de gamla bilderna - jag flyttade ut 1970 när man fortfarande kunde åka teakvagn ibland, och konduktören gav personlig service: En sen kväll hade en festglad resenär somnat, men konduktören visste att han skulle av i Åkers Runö, och släppte inte iväg tåget förrän han väckt resenären och hjälpt honom av ..

Ganska ofta tog vi Väddö Kanal på väg mot norra Roslagen och Åland, så vi har väntat på broöppning i Elmsta en och annan gång. Tänk om man kunnat leta spår av NVJ medan vi väntade..

Kul att se nya författarnamn också !

Fin bildbehandling i Tobias Ljungs Garratt-reportage. Det är inte lätt att få fram detaljerna i ett mörkt underrede som för det mesta ligger i skugga.

/ Lennart


/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"

Olle Sahlin
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Olle Sahlin » fre 06 okt 2017, 12:07

Kanske inte så mycket att läsa i det här numret, men massor av trevliga foton!



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Daniel Bergqvist » mån 09 okt 2017, 02:55

Var är bilden på framsidan tagen? Det är en mycket snygg bro och mycket trevlig miljö.

Med vänlig hälsning
Daniel



Redaktören
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Redaktören » tis 10 okt 2017, 13:34

Bilden i sig är tagen under DreamTrack i Växjö tidigare i år. Bron på bilden finns på en mindre HOe-modul som var inkopplad mellan de större "Tonträsk" och "Långsmalen". Jag har efterlyst byggaren. (Post-It är bra till mycket men inte som kom-i-håg i längre perspektiv :( )

Tillägg (kl 15.34): Byggaren heter Seth Olofsson.

Mvh
Göran
Redaktör



Redaktören
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140 - Uppdatering med länklista och Rärttelser

Inlägg av Redaktören » tis 17 okt 2017, 19:23

Jahaj... då har tidningen varit ute ett tag och några vänliga själar har påpekat en del felaktigheter som faller under rubriken:

Missar/Korrekturfel/"Handen är snabbare än ögat" osv


Under det senare faller nog fadäsen på sista sidan (s32), bildtexten till den nedre bilden blev återanvänd från en tidigare bild och skall egentligen lyda:

"Stabby station med stationshuset i mitten. Det är moderniserat och när NVJ byggdes passade man på att bygga några stationshus
efter samma ritningar som SRJ använde till sitt stationshus i Lindholmen. Godsmagasinet är i princip detsamma som fanns
i Bärby på ULJ innan det brann upp. Som tur fanns det en ritning på magasinet i Smalspårigt och ULJ kunde bygga upp en nytt!
Säkerhets- och signalanläggningen i Stabby är mycket enkel, består bara av en T-semafor och ett antal kontrollås på växlarna. Ett
och annat tågmöte sker där men annars är ”dagens stora händelse” malmtåget till och från Stabby gruvor. Huruvida det utgår ett
arbetartåg från Elmsta på morgonen via Stabby till gruvan och omvänt på kvällen eller om det numera är ersatt av en buss är jag
osäker på. Men det måste ju finnas någon dragkraft vid gruvan för malmvagnsväxlingen, Tp:n som för det mesta lämnar och hämtar
malmvagnar är ju bara vid gruvan en kort stund. Men gruvan har kanske skaffat en egen lokomotor och sköter det i egen regi."


För den som så vill kan en ny sida med korrekt bildtext hämtas i form av en pdf-fil på denna länk

Till de två första varianterna kan vi hänvisa några påpekande från Steinar Jeppestöl i Norge:
- På kartan på sidan 17 står att normalspårvidd i Finland är 1540mm. Det skall naturligtvis vara 1524mm enligt officeilla noteringar!
- På kartan på sidan 16 och i texten på sidan 19 står det fel årtal för Sulitjelmabanans (1956) och Setedalsbanans (1964) nedläggningar. De korrekta årtalen är 1972 för Sulitjelmabanan och 1962 för Setedalsbanan.

Någonstans mittemellan hamnar bilden på sidan 18...
Denna föreställer (enligt bildtexten) SJ S3t 4063. Ulf Fjeld påpekar att det högsta numret på SJs ånglok för 1067mm är 4053, just den individen blev så sent som i början på 60-talet reviderad vid dvst i Växjö, men kom aldrig mer till användning utan skrotades 1966. Bildtexten är direkt kopierad från Samlingsportalens blankett-text, så långt stämmer det. Jag har hittat ytterligare en bild på Samlingsportalen av samma fotograf och som också är tagen i Karlshamn, förmodligen samma år och möjligen vid samma tillfälle. På denna bild syns numret 4053 tydligt på "buffertbalken". Jag har ställt en fråga till Samlingsportalen men ännu inte fått svar.



Så då till länksamlingen från nr 140:


Sid 4-8 Sandstone av Tobias Ljung
Sandstone Estate Hemsida
Wikipedia
Facebook ;)


Sid 9-11 Skalenliga belysningar för lokmodeller - Hans Larsson
Ledbaron
Albion Alloys
Samlingsportalen
Sture Byléns video från MRW, del 2



.



Hauk
Inlägg: 790
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Hauk » lör 28 okt 2017, 22:42

Noen andre Norbagger som har fått nr 140?
Ikke kommet til Trondheim i alle fall :cry:


Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past

Arne Syverstad
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Smalspårigt nr 3/2017 - nr140

Inlägg av Arne Syverstad » sön 29 okt 2017, 08:10

Bladet har forlengst kommet til Lier.
Hilsen
Arne Syverstad



Skriv svar