Östgötaträffen 2016

Träffar och liknande
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av f.gaard »

Bengt Andréasson skrev: Man bör notera att man också någon gång (under vinrödbeige tiden?) bytte till en ny typ av strömavtagare. Denna verkar ha körts med en uppe, men det är moderna påfund, sannolikt på grund av eller tack vare högre tryck mot kontaktledningen.

Snyggt bygge Jack!

/Bengt
Av bilderna att dömma, verkar loken ha haft tre typer av strömavtagare. AEG-orginal, ASEA PKB trisolator och någon variant av ASEA LLXJE. Vet inte heller vilket typ av slitskenor de använde. Kan vara så att de gick över till grafitskenor någon gång, och då försvann behovet av att ha båda avtagarna uppe. Högra tryck mot ledningen kan också ha varit bidragande.

Mvh Fredrik
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av Jan Frelin »

NKlJ-tåget var ju helt magnifikt!
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av HJP »

Bengt Andréasson skrev:
Daniel Bergqvist skrev:Jag vet inget om bilderna, men att döma av färgen på loket så är väl den översta bilden äldst? Man kanske körde med båda strömavtagarna uppe i början och sedan ändrade till bara en?
Jo, AEG-loken var ju under större delen av sin tid "NKlJ-bruna", från 1920 och 1921 till någon gång efter att ASEA-loken kom 1961 och 1966. Min minnesbild sträcker sig enbart till 1961. Sedan lämnade jag Värmland - och loken ändrade färg...
****
Kan man således anta, att AEG-loken bytte färg, någon gång på 1960-talet?
Vad menas med "NKlJ-brun"? Är det samma som på Jacks fina modell? Den skiljer sig tydligt från "SJ-röd92".
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av Bengt Andréasson »

HJP skrev:Kan man således anta, att AEG-loken bytte färg, någon gång på 1960-talet?
Vad menas med "NKlJ-brun"? Är det samma som på Jacks fina modell? Den skiljer sig tydligt från "SJ-röd92".
De NKlJ AEG-lok jag minns fram till 1961 var "NKlJ-bruna" ja, men någon annan kanske vet bättre när de målades om. Vid den tiden var det bara NKlJ:s trähildingar och Uddeholmarna som hade tvåfärgsmålning i vinrött och varierande (färg eller blekt?) beigegulbenvit. ASEA-loken var inte levererade och någon lokomotor minns jag inte. Här en bild som sägs vara tagen 1961:
http://www.historiskt.nu/diverse/dagens ... ld_16.html

"NKlJ-brun" kan inte ha varit samma som SJ:s bruna "röd 92". Den var mer chokladfärgad i varierande grad av blekning och bristande puts. Det finns ju ett antal färgbilder av 33:an, loket som står i Hagfors järnvägsmuseum, i varierande vitbalans. Den här bilden är nog ganska bra av ett mycket välputsat lok:
https://sv-se.mostphotos.com/3432844/nk ... ors-museum

Kan man anta att färgen är någon form av standardlokbrun från tjugotalet? Bl.a. smalspåriga RhB Ge 6/6 I från samma tid verkar ha haft snarlik kulör, även om de inte hade samma tillverkare:
https://de.wikipedia.org/wiki/RhB_Ge_6/6_I

Jacks kulör känns riktig för mig, även om mitt färgfjärrminne inte på långa vägar har samma klass som Jacks gestaltningsförmåga!

/Bengt
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av HJP »

****
Stort tack, för den redogörelsen.
Museiloket bör visa den rätta kulören, och Jack har lyckats bra :-)
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av HJP »

****
Av en tillfällighet, satte jag mig att bläddra i den utmärkta boken "Järnvägsbilder" av Nina och Rune Karlsson. Utgiven av Trafiknostalgiska förlaget.
På sidan 34 börjar kapitlet om NKlJ. Där fann jag flera fina bilder, på bruna AEG-lok. Av dessa kan man se, att åtminstone lok 33, 38 och 43, var "NKlJ-bruna" 1964, och åtminstone lok 37, 41 och 45, var bruna så sent som 1966.
lampa
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 11 maj 2014, 14:12

Re: Östgötaträffen 2016

Inlägg av lampa »

Jag tror Jack är glad för alla possetiva komentarer
Tack ska ni ha.jpg
Tack ska ni ha.jpg (338.87 KiB) Visad 5379 gånger
Skriv svar