HJP skrev:Kan man således anta, att AEG-loken bytte färg, någon gång på 1960-talet?
Vad menas med "NKlJ-brun"? Är det samma som på Jacks fina modell? Den skiljer sig tydligt från "SJ-röd92".
De NKlJ AEG-lok jag minns fram till 1961 var "NKlJ-bruna" ja, men någon annan kanske vet bättre när de målades om. Vid den tiden var det bara NKlJ:s trähildingar och Uddeholmarna som hade tvåfärgsmålning i vinrött och varierande (färg eller blekt?) beigegulbenvit. ASEA-loken var inte levererade och någon lokomotor minns jag inte. Här en bild som sägs vara tagen 1961:
http://www.historiskt.nu/diverse/dagens ... ld_16.html
"NKlJ-brun" kan inte ha varit samma som SJ:s bruna "röd 92". Den var mer chokladfärgad i varierande grad av blekning och bristande puts. Det finns ju ett antal färgbilder av 33:an, loket som står i Hagfors järnvägsmuseum, i varierande vitbalans. Den här bilden är nog ganska bra av ett mycket välputsat lok:
https://sv-se.mostphotos.com/3432844/nk ... ors-museum
Kan man anta att färgen är någon form av standardlokbrun från tjugotalet? Bl.a. smalspåriga RhB Ge 6/6 I från samma tid verkar ha haft snarlik kulör, även om de inte hade samma tillverkare:
https://de.wikipedia.org/wiki/RhB_Ge_6/6_I
Jacks kulör känns riktig för mig, även om mitt färgfjärrminne inte på långa vägar har samma klass som Jacks gestaltningsförmåga!
/Bengt