Hej och Goddag från den nye redaktören

Träffar och liknande
Redaktören
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Hej och Goddag från den nye redaktören

Inlägg av Redaktören »

Hej!
Det kan kanske vara dags för en kort presentation av den nye redaktören...?... ;)
Jag heter Göran Blomqvist, är 48 år och bor i Växjö. Jag jobbar inom IT-branschen med datakommunikation, mestadels med trådlösa nätverk (WLAN). I min ungdom hade jag en liten bana i N-skalan som sedan låg nerpackad under lång tid... För några år sedan så återupptog jag min MJ-hobby mer aktivt och ägnar mig nu åt smalspår, nämligen Svensk 3-fot i skala O (On3s :) )

Efter lite funderande så tackade jag ja till att ta över rollen som redaktör för "Smalspårigt" efter Anders Steen, "mitt" första nummer i rollen kommer då att bli höstnumret, nr 132. Mina egna preferenser vad gäller skala och spårvidd är ju inte det som med järnhand skall styra innehållet i tidningen... :shock: :P Utan det är ju det material som ni som medlemmar och läsare ställer till förfogande som skall stå för innehållet! smalt&Brett, Stort&litet, lok& vagnar, byggnader&landskap osv. Listan på projekt som förtjänar att dokumenteras i ord och bild och förevigas i tryck kan göras lång. Intresset och engagemanget för vår tidning verkar ju vara stort och jag har följt de intressanta diskussioner som varit om tidningens innehåll och utformning.

Att skriva en artikel kan tyckas svårt i början men sätt dig ner och skriv, läs igenom det och ändra, låt sedan någon (vänlig) annan läsa igenom och komma med synpunkter. Läs sedan igenom själv och justera igen.. :D Det måste ju inte vara stora projekt som sträcker sig över flera nummer (även om det vore trevligt för mig som redaktör!). Precis som med modellbyggandet skall man ju börja någonstans...

Ta bilder när du bygger något!!.. Även om inte allt resulterar i artikel/byggtråd så är det ju bra att kunna gå tillbaka och i efterhand se hur man gjorde (när allt är "ihopskruvat" och målat) Dokumentera vad du gör, kortfattat, det kan ju vara bra att hjälpa minnet på traven längre fram.... (talar av egen erfarenhet).

Så en utmaning att fundera/räkna på ... :idea: :
Hittar du en bit HOn3-räls som ligger och skräpar kan du ju bygga en modul med Spanskt bredspår i skala N. 8-) Vem blir först?

Hör av dig till redaktören med dina synpunkter och framförallt.... DITT bidrag till innehållet :!: :!: :!:

redaktion@smalsparigt.org

Mvh
Göran Blomqvist
Redaktör, Smalspårigt