Norge og Sverige er ganske like

Träffar och liknande
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Jeg skulle betale årskontingenten i Smalspårfrämjandet med svensk giro.
Kunne betalt med IBANkontonummer men blir da ranet av banken med store gebyr.
Jeg skulle på handletur til Töcksfors så jeg tenkte at et besøk i banken der
ville løse problemet. Ikke noe problem å betale der men har du konto her spør damen?
Nei. Men da måtte jeg betale et gebyr på SEK 200:-?????
Norge og Sverige er ganske like. :oops:

Hilsen Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Arne Falk »

Bankrån!

/Arne F
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Hauk »

Har bare en kommentar:

PayPal

Nu!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Per N »

Hej!

Styrelsen har noterat problemet och önskemålet.

Vi siktar på att kunna erbjuda en alternativ betalningslösning, dock inte "nu", men väl i god tid till nästa betalningssäsong så att våra hobby-bröder och -systrar i Norge och i övrigt utanför EU kan betala utan att bli rånade av mellanhänder.

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Anders Johansson »

Per N skrev:Hej!

Styrelsen har noterat problemet och önskemålet.

Vi siktar på att kunna erbjuda en alternativ betalningslösning, dock inte "nu", men väl i god tid till nästa betalningssäsong så att våra hobby-bröder och -systrar i Norge och i övrigt utanför EU kan betala utan att bli rånade av mellanhänder.

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson
Det här är ett Norge-problem idag.
EU har nya regler som gör att det i stort sett kostar lika mycket att betala på IBAN-kod
om man kan låta det ta tre dagar. Tyvärr är det en av de saker som just Norge inte löst ännu.
En fördel med att betala på nätet via IBAN är att man betalar i mottagande valluta, så man slipper gissa.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Hauk »

Per N skrev:Hej!

Styrelsen har noterat problemet och önskemålet.

Vi siktar på att kunna erbjuda en alternativ betalningslösning, dock inte "nu", men väl i god tid till nästa betalningssäsong så att våra hobby-bröder och -systrar i Norge och i övrigt utanför EU kan betala utan att bli rånade av mellanhänder.

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson
Men PayPal kan man da få opp og stå på no time? Hvorfor ikke gå for den løsningen?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Per N »

Hej!

Det är fullt möjligt att vi gör. Men var brinner det???

Kassören har uppdraget att undersöka alternativen tills nästa styrelsemöte. Så mycket tid måste vi ändå få på oss! Eller har Du inte betalat medlemsavgiften än??? ;)

MVH / Per Nilsson
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har både PayPal och Payson. Om det är någon som önskar hjälp med betalningen i väntan på att Smalspårsfrämjandets styrelse ordnar alternativ betalningslösning så kan ni skicka e-post eller PM till mig.

Men som Per skriver så arbetar styrelsen på att hitta en lösning.

Med vänlig hälsning
Daniel

Ledamot i Smalspårsfrämjandets styrelse.
Epost: daniel.b AT bergqvist.se (byt ut "AT" mot @)
Min epost hos payson och paypal är: daniel_betalning AT bergqvist.se (byt ut "AT" mot @)
Epostadressen för betalningar använder jag bara för det så den läser jag sällan, om jag inte väntar en betalning.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Hauk »

Per N skrev:Hej!

Det är fullt möjligt att vi gör. Men var brinner det???

Kassören har uppdraget att undersöka alternativen tills nästa styrelsemöte. Så mycket tid måste vi ändå få på oss! Eller har Du inte betalat medlemsavgiften än??? ;)

MVH / Per Nilsson
Nei, jeg har faktisk ikke det. Og grunnen er at jeg synes det er strul å måtte ta ut cash for å så sende det med snigelpost til Sverige.

Hadde det vært en PayPal option på hjemmesiden så hadde jeg brukt den for lenge siden.
Og hva med nye medlemmer?

I tillegg kan kunne kanskje PayPal vært med på å sette fart i salget av gamle utgaver av Smalspårigt?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Norge og Sverige er ganske like

Inlägg av Per N »

Hej!

Då förstår jag paniken! Styrelsens uppfattning var att då den allt övervägande delen av medlemmarna hade betalat redan innan årsskiftet (Tack för det!) så var detta inget akut problem.

Jag föreslår att Du kontaktar Daniel som har erbjudit sig att hjälpa till här ovan.

Bankernas "rån" är ju inget som Smalspårsfrämjandet är orsak till, och före den 4:e mars var vi inte heller medvetna om problemet. Vi avser som sagt komma med en lösning, men för att följa gängse beslutsgång på protokollförda styrelsemöten så kommer det att dröja ett par veckor till innan vi har en lösning i drift.

Ingen av oss i styrelsen är expert på elektronisk handel, och vi behöver en lösning som dels löser problemet främst för våra nuvarande och potentiella medlemmar i Norge som nu lider av oskäliga transaktionsavgifter, samtidigt som det inte får kosta skjortan för föreningen att tillhandahålla en alternativ betalningskanal. Inte minst viktigt är att den skall ge tillräckliga verifikationer för medlemsregistrering och bokföring, samt helst vara "kompatibel" med befintlig bankkontakt och konton. Det finns ett par alternativ bl.a. Payson och Paypal som är aktuella, men med anledning av ovanstående så ligger uppdraget på kassören att gå igenom alternativen och komma med förslag till nästa styrelsemöte.

Med andra ord - för akut lösning - kontakta Daniel enligt hans inlägg ovan! En långsiktig lösning kommer, men inte under de närmaste veckorna.

Med Vänliga Hälsningar
Per N
Skriv svar