Smalspårigt nr 130!

Träffar och liknande
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av auhs »

En fantastisk förmåga att märka ord eller ej vilja förstå.
Du vet mkt väl att vissa är smalspårsinriktade de flesta inte i Främjandet.
Att jag är normalspårig lär knappast vara nytt. Därav Ni.
Skrev forum istf tidningen tydligen inte fin nog, du läser för fin!
Du läste inte att "alla lika värda" och uppenbarligen
Inte dagens inriktning i Pers mail. Styrelsens beslut gäller 131 blir som
130! Hög ton? Nej, Besvarar bara påståenden och frågor.
Vissa mail jag får har hög ton för 3 veckors nedlagt arbete
per nummer ideellt!
Ha det bra! Efter nästa nummer en smalspårig redaktör!! :D
Senast redigerad av auhs den sön 22 mar 2015, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bengt Nylén
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 22 dec 2012, 20:34

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Bengt Nylén »

Jag har inte lagt mig i debatten tidigare eftersom jag tyvärr av erfarenhet vet att ett inlägg på forum lätt kan uppfattas som negativt genom den minsta felformulering även om det inte varit meningen för den som skrev. Skrivit är liksom skrivit.
Trots att det är risk att även mitt inlägg nu kan uppfattas negativt av någon så vill jag försöka förklara läget och förhoppningsvis få ett slut på debatten.
Betr. smalspår kontra normalspår så är det styrelsens uppfattning att båda skall kunna rymmas i tidningen Smalspårigt. Därför har tidningen också fått en underrubrik som är ”För MJ-byggare i alla skalor och spårvidder”. Anders har haft i uppdrag att göra tidningen och har gjort med stor noggrannhet och engagemang under flera år. Tidningen är helt beroende av de bidrag som inlämnas från medlemmarna och tyvärr har det inkommit ytterst få artiklar från de som bygger smalspår. Det kan väl delvis bero på att av de ca 700 medlemmar vi har så är säkert majoriteten normalspårsbyggare.
Anders kommer att göra ytterligare ett nummer (vol 131) och han har laddat hårt för att göra även detta sitt sista nummer. Sannolikt kommer även detta nummer att innehålla mest normalspår av samma orsaker som ovan. Anders har styrelsens fulla stöd för att fullfölja sitt uppdrag med vol 131 med det material han idag har tillgång till. För att det skall bli mer smalspår i tidningen i fortsättningen vill det till att de medlemmar som bygger smalspår visar lite mer engagemang och sänder in artiklar till den nye redaktören Göran Blomkvist som tar över fr.o.m. i höst.
Jag hoppas med detta inlägg kunna få ett sträck i den något hårda debatt som finns i denna tråd. Vi är ju alla engagerade i modelljärnväg för att vi tycker det är kul och inte för att förstöra för varandra.
Vi har årsmöte den 25 april i Nässjö. Jag ser fram emot en debatt i detta ämne då vi kommer till punkten övriga frågor.
Bengt Nylén
Ordf Smalspårsfrämjandet
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av lars »

Nej, lägg av nu! Ni uppför er som vi gjorde i min ungdom, Tommy eller Elvis. Bådadera gick liksom inte för sig!

Men smalspår och normalspår går visst att kombinera i alla fall hos mig och "in real life". I Smalspårigt har jag dock bara medverkat med artiklar om smalspår - några stycken om NKlJ, som sedan låg till grund för en hel bok.

Det är som sagt så att en redaktör för en föreningstidning måste anpassa sig efter det material hen får. Man kan inte begära att denne skall skriva allt själv för att behaga en viss del av medlemmarna. Jag tycker de som varit redaktörer för Smalspårigt över åren varit duktiga. Jag tackar dem för det.

Det är möjligt att jag skrivit detta i en viss affekt, men har jag det, har jag gjort det med ålderns rätt.

Lars
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
De som klager er vel kanskje ikke de som bidrar mest med smalsporartikler.

Arne
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av NTSB »

Tänkte inte lägga mig i debatten då mitt engagemang på detta forum är till sin ända av olika anledningar. Däremot kommer mitt intresse för smalspår aldrig att upphöra. Känner att jag vill bidra med några tankar. Smalspårssfären utgör en mindre del av hela den samlade museala järnvägsvärlden. Det medför väl också att föreningar som ”nischar” sig kanske inte har lika lätt att få fäste som flera andra normalspåriga föreningar. Vad vet jag? Det är så det känns i alla fall om man ser till hur modelljärnvägs och museibranschen ser ut. Till exempel, Föreningen Gotlandståget har ju inte bara gotländsk järnväg 100% i varje medlemstidning, precis som andra föreningar som har speciella inriktningar.

Hur man än vrider och vänder på det kommer faktum att kvarstå, att de flesta föreningar behöver blanda sitt innehåll i sina respektive tidningar/medlemsblad etc. för att behålla en nyans i dem. Samtidigt är det en sak som gör mig lite besviken i denna debatt. Det är frånvaron av allas rätt till medlemskap i en förening som (åtminstone tidigare) varit en renodlad smalspårsförening. Jag har personligen inga problem med att man blandar skalor och spårvidder lika fritt som någon förening målar sina fordon i egna färger m.m.

Däremot bör man hellre vara lyhörd och kunna lyssna till alla som har en konstruktiv åsikt och sett till föreningens historiska innebörd och sett till dagens situation. Likväl har jag den fulla respekten för de som gör ett hästjobb med att få ut denna tidning till medlemmarna och jag vet hur mycket jobb som ligger bakom det. Har tidigare varit aktiv i en mindre förening där man ibland i bästa fall var två stycken som kunde hjälpas åt med medlemstidningen och i värsta fall ensam. Vad gjorde man inte för sitt intresse och sin hobby? Det som är viktigt är att alla skall ha lika rätt att gå med som medlemmar i en förening på vilka villkor de vill vare sig de vill vara passiva/stödjande eller aktiva medlemmar. Ingen skall behöva känna sig tvingad till styrelsetjänst eller att skriva artiklar till en tidning bara för att man har en åsikt och synpunkt på något.

Absolut stämmer det att om alla bidrog med lite skulle vi få mycket fler nyanser och mera bredd. Dock är det långt ifrån alla som känner sig benägna att skriva av olika anledningar. Även de i denna förening som i många år varit återkommande stöttepelare i medlemstidningen som kanske inte kan eller orkar hålla på hur länge som helst. Det är många olika anledningar till att man inte är aktiv skribent i en förening. En vanlig tanke många tänker är, duger min artikel? Är den så dåligt stavad att den stackars redaktören behöver ägna timmar till att rätta? Är mina bilder vettiga att publiceras? Man behöver nog möta individen på flera plan genom lite mera konstruktiva lösningar. Jag som tidigare varit aktiv i två mindre föreningar har själv upplevt hur välkomnande det kan vara att bjuda in mera aktivt till dem som går i tankarna att de vill bidra med något spännande men inte vet riktigt hur? Sedan lära ut på ett mycket enkelt sätt hur lätt och roligt det kan vara att skriva ned några rader om det roliga man håller på med i sitt bygge eller om något helt annat.

Eller att man som flera föreningar gör idag, nämligen lånar artiklar av varandra. Alla medlemmar i hela Sveriges allehanda föreningar är tack och lov inte medlemmar i samma förningar och därför tror jag sannolikheten för att man skall ”springa på” några/någon artikel man läst förut som aningen liten. Har faktiskt sett att ”artikellån” funkat rätt bra mellan vissa föreningar. Kanske lite värre för närliggande grannföreningar men ändå. När man även tar upp svårigheten att få fram nog med artiklar så kanske idén med färre nummer per år inte är alltför avskräckande. Jag hade accepterat det mesta så länge alla är nöjda. En annan faktor kan vara att kanske återpublicera vissa äldre intressanta artiklar som nytillkomna medlemmar(de sista 15 åren möjligen?) kanske inte har läst. Visst tråkigt för dem som ”var med” från början men samtidigt lite kul ibland att publicera en äldre artikel på nytt med dagens digitala teknik som kan ge de gamla bilderna ett lyft. Tror det går att hitta en lösning som passar alla och som förhoppningsvis skall bidra med att locka fler att dela med sig av sina upplevelser, kanske inte enbart modelljärnväg utan även bidrag likt ”Lok:s irrfärder” som är en fantastisk historiskt dokumentation som i all sin enkelhet bidrar till hög grad av skaparlust!

Detta var mina tankar som jag ville bidra med samt lite nya infallsvinklar på hur man kanske både kan bredda innehållet utan att de aktiva som jobbar så bra med tidningen bränner ut sig och tappar glöden. Det är nog ingen som vill att det ska bli på det viset heller. Alla skall trivas i sin förening vare sig man är aktiv eller passiv. Alla skall ha samma rätt för sina medlemspengar att få valuta för dem.

847 ord! Med några bilder och tillhörande text kunde det lätt blivit en artikel:-)

Mvh
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av janclaesson »

Vi har ju en smal Hobby! :) Jag tycker att smalspårigt är den bästa av våra MJ-tidningar. Har nästan alla nummer, fick möjlighet att köpa
fler äldre årgångar av en kamrat i föreningen. Det är verkligen något visst med nästan igenväxta smalspår, såväl industribanor och vanliga
välskötta banor på smalspåriga järnvägar. De flesta vet att jag bygger normalspår, men har själv tankar att absolut har några meter
smalspår den dagen jag åker till brädgården och snickrar till en anläggning i hemmet. Som för övrigt är lite trångbott, men med fantasi
kommer man långt. Det är mest tiden som styr då det finns så mycket annat som måste flyta på.

Själv föredrar jag att visa mina byggen just på detta forum då jag tycker att det är sådan trevlig ton i trådarna. Har haft problem på andra
forum, en bidragande orsak att jag håller mej här, och lite på Fb :oops: Som sagt, Smalspåret är en oerhört trevlig tidning, såväl gamla
som nya nummer!

Bläddrar gärna i äldre tidningar, alltid lär man sej något nytt, precis som i nya nummer.

Hälsar Janne C
Skriv svar