Smalspårigt nr 130!

Träffar och liknande
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av CGO »

Det är med en viss tvekan jag går in här.
Först och främst ska redaktören ha ett stort tack för att han fått ihop tidningen och för allt nedlagt arbete. Sedan är det mycket glädjande att så många normalspårsbyggare får sitt lystmäte tillgodosett.
Problemet för alla svenska MJ -tidskrifter är nog bristen på artiklar, gäller alla. Redaktörer får ringa runt och jaga på potentiella skribenter att lämna ifrån sig sina alster. Så var det nästan alltid när jag mer aktivt medarbetade i Allt om Hobby när Peter Liander var redaktionssekreterare. En bra relation med en redaktör eller en redaktionssekreterare är A och O för alla tidningar och andra medier och en förutsättning för att få ett bra tillflöde av artiklar.

Däremot blir jag rätt besviken i att Smalspårigt from de senaste numren mer och mer lämnar ämnet, inriktningen av smalspår och korta bibanor försvinner till förmån för annat innehåll men jag är väl medveten vad förre redaktören Tholin skriver, man publicerar vad man får.

Jag är dock i första hand smalspårs-, modellbåts- och miljöbyggare och därför har jag varit med rätt länge i föreningen. Tenderar nu tidningen att ändra fokus mot normalspårigt än smalspårigt känns det inte längre attraktivt att var med i Föreningen Smalspårsfrämjandet som kanske byter namn och inriktning efter årsmötet? Skalspårigt kanske vore ett bättre namn om inriktningen fortsätter med denna typ av artiklar, i sig bra skrivna, intressanta för de som gillar sådant och kanske också närmare det breda intresset som finns bland MJ-byggare, MJ-rallare och andra järnvägsintresserade.
Därför en uppmaning till alla som sitter på smalspåriga artiklar, in med dom så vi får variation till kommande nummer. Tack för ordet, med vänliga hälsningar.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Ola Ahlström »

CGO skrev:Däremot blir jag rätt besviken i att Smalspårigt from de senaste numren mer och mer lämnar ämnet, inriktningen av smalspår och korta bibanor försvinner till förmån för annat innehåll men jag är väl medveten vad förre redaktören Tholin skriver, man publicerar vad man får.
Jag blir genuint ledsen när jag läser flera av de senaste dagarnas inlägg om nummer 130 och tidningen i princip. Jag har de senaste åren försökt stötta Smalspårigt med en eller flera artiklar/recensioner/notiser i varje nummer då jag anammat måttot "av medlemmar för medlemmar" och dessutom raggat artiklar från andra skribenter med viss framgång. Skulle jag skriva för arvode skulle jag välja en annan tidning men när det handlar om att fylla ut fyra medlemsnummer med mj-relaterat per år då är valet, fram till idag, lätt för mig. I de senaste nummerna har jag publicerat tre normalspårsartiklar vilket uppenbart inte faller ett antal medlemmar i smaken. Jag tror att jag är medveten om vilket tungt jobb det innebär att vara redaktör och försöka fylla ut fyra medlemsblad om året och att då läsa kritik som går ut på formaliteter (?) eller eget tyckande/önskande gör mig ledsen. Fortsätta skriva i Smalspårigt - nä, knappast, det överlåter jag åt andra.

Ola Ahlström
Malmö
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Olof »

Jag tycker att det är viktigt att ingen känner sig ledsen eller stött av den här tråden.
Även om jag inte själv tillhör den skaran så finns det uppenbarligen ett antal medlemmar som vill se mer smalspårigt material i tidningen.
Jag tror det är viktigt att den informationen kommer fram till redaktionen. Man kan aldrig få för mycket kunddata. Sedan får redaktionen själv avgöra hur den vill agera.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Ola Ahlström »

Olof skrev: Man kan aldrig få för mycket kunddata. Sedan får redaktionen själv avgöra hur den vill agera.
Olof
Och där försvann mitt engagemang.

/Ola
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev:
Olof skrev: Man kan aldrig få för mycket kunddata. Sedan får redaktionen själv avgöra hur den vill agera.
Olof
Och där försvann mitt engagemang.

/Ola
Då är jag rädd att du missförstod mig. Låt oss reda ut det via epost
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av auhs »

Red har förstått! Nästa nummer blir ca 4 sidor!
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Anders Johansson »

Vi har Sveriges bästa Modell- och järnvägstidning.

Varför måste detta vara ett problem för en del.
Redaktören gör ett hästjobb med kanonresultat och vad händer, jo en del bara måste gnälla.
Vik ner.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Tack Göran, Per, Olof och Ce-Ge för era konstruktiva inlägg.
Olof, Jag känner mig inte påhoppad.
Bara uppgiven över hur tråkig hela debatten blev.
Det känns som att även detta forum är på väg åt det håll där samhällsdebatten just nu om sociala medier befinner sig.

Jag är fullt medveten om att som Ni påpekar, tidningen görs på de insända artiklar man som redaktör får.
Jag har själv skrivit artiklar när jag var mer aktiv men har aldrig sedan Göran var redaktör blivit kontaktad för att skriva artikel/artiklar.

Jag ser inte i mitt inlägg att jag kritiserar redaktör, eller skribenter, utan endast efterlyst ballans.
Ville bara väcka frågan hur vi gemensamt får mer balans och
tillgodoser gamla medlemmar som fortfarande sitter fast i "smalspårsträsket".
Tidningen syfte är väl att stimulera till byggande för så många som möjligt?
Jag ber om ursäkt för att Jag trodde att Jag formulerat mig tillräckligt tydligt.

Men det är tråkigt när nivån sjunker till att kallas "Gnäll", hot med nästa tidning på 4 sidor,
och skribent som inte länge vill läsa tidningen eller skriva mer.

Jag trodde i min enfald att nivån var lite högre bland "vuxna" medlemmar.
Men den hårda vägen har jag nu märkt att det inte är så, och det inte var passande att ge uttryck
för åsikter som avviker från "Mainstream".


Återigen, Ursäkta för mitt inlägg. :o
En förvirrad återfalls rallare
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av auhs »

Du behöver inte be om ursäkt. Alla får tycka
vad de vill. Normalt kommenterar jag aldrig
men 4 sidor är vad ni smalspårsmänniskor
har producerat till nästa nummer. Redaktören
har tiil uppgift att göra en tidning av medl
bidrag. Ingen blir ombedd speciellt för ingen
är mer värd än andra i min värld.
690 medl är uppenbarligen nöjda med balansen.
Vilket väl tyder på att smalspår är litet
Idag i en krympande mj- hobby!
Smalspårsfolk har dock förmåga att vika
Ut sig på Forum men tidningen verkar inte fin nog!
Hur få ni ihop denna ekvation?
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Smalspårigt nr 130!

Inlägg av Micke Brane »

Jag hoppas att du inte gör skillnad på oss medlemmar när du titulerar oss "Ni Smalspårsmänniskor"?
Tolkar det olycksfall i arbetet i stundens hetta?! :)

Du har säkert bättre koll än mig på om alla de andra 690 är nöjda.
Jag ger mig inte in i polemik om det.
Det är ju beklagligt om det är så att "Smalspårsfolket" har förmågan att att vika
ut sig på forumet och samtidigt tycker tidningen är för fin.
Synd, väldigt synd.

Jag följer 5 andra tågrelaterade forum utanför Sveriges gränser varje dag,
men finner aldrig att tonläget är som här, efter ett avvikande inlägg.
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar