Succesiv avveckling Vagnverkstaden - startar med Smalspåret

Köpes-bytes-säljes är till för privatpersoner med enstaka MJ-produkter: Felköp, plåtar som man aldrig hinner bygga färdigt och så vidare, men som kanske någon annan medlem är intresserad av.

Skriv i ditt inlägg vad du har eller är intresserad av, om du vill köpa, sälja eller byta och hur man kommer i kontakt med dig. Forumet har funktioner för att skicka e-post och PM för inloggade användare.

Radera ditt inlägg efter avslutad affär. Om något inlägg blir kvar väldigt länge kommer webbmaster skicka en förfrågan om annonsen fortfarande är aktuell.
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Succesiv avveckling Vagnverkstaden - startar med Smalspåret

Inlägg av Vagnverkstaden »

Lite bakgrund
Jag började ta fram enkla etsplåtar för 20 år sedan när jag bodde i London. Jag byggde på olika HNJ fordon, och plåtarna var till mig själv. Det kom in förfrågningar, försäljningen växte, och jag försökte göra bättre och mer kompletta byggsatser. När jag flyttade från London, trodde jag att det skulle vara svårt att fortsätta hålla kontakten med mina engelska genlemen som ritade och gjorde masters, och förberedde mig på att sluta. Väl i Sverige, behövde jag någon sysselsättning, varför HNJ Verkstad aldrig riktigt upphörde. Jag insåg dock, att mitt sortiment och verksamheten i sig var för mycket för en person. Jag beslutade då att upphöra med loktillverkning, då detta är MYCKET tidskrävande, samt vitmetallmodeller, då jag ansåg att tiden sprungit ifrån denna metod. Dessutom mycket kritik, att man tyckte modellerna var svårbyggda, vilket en lokmodell i mässing alltid är – i alla fall för vissa. För tydlighetens skull ändrade jag namnet till Vagnverkstaden – som bättre speglar verksamheten. Eftersom jag förlorade flera samarbetspartners pga av ålder och sjukdomar, kände jag att nu får det vara slut. Jag köpte vid denna tid några 3D printade modeller, samtidigt som min som gick på Högskolan och hade visat mig vad man kan producera med denna teknik. Jag var mäkta besviken, och tänkte att jag måste försöka producera något som är betydligt bättre. Efter mycket laborerande och letande efter partners, var så den lilla postvagnen D20 färdig – och denna lilla ovanliga vagn sålde bra.

Varför succesivt avveckla verksamheten nu?
Ja, skälen är många, bla personliga. Jag känner att ork och lust håller på att ta slut, och jag vill kunna ägna mig åt andra saker i livet. Det är också många timmar per vecka jag arbetar med detta, men några pengar tjänar man inte. Det är stora kostnader för produktion, och så skall ju Magdalena ha 25 % på mitt slit.

Jag tycker också, att det inte finns så mycket att tillföra i modellhänseende – det är svårt att hitta gångbara modeller.
Det största skälet är dock att min huvudkonstruktör, mycket hastigt avled, samtidigt som andra samtidigt inte längre orkar. Visst kan man starta på nytt, men jag känner att luften gick ur mig.

Actions
1. Jag slutar omgående att ta fram nya modeller, byggdelar mm. De modeller som finns på hemsidan skall jag slutföra, men jag planerar inte för någonting nytt.
Om något kommer, så är det på ren hobbybasis tillsammans med några privata konstruktörer, med volym av kanske någon modell om året! På gång finns en stor plåt med öppna godsvagnar från Kalmarbanorna, samt att jag arbetar med GOSSV-filerna.

2. Smalspårssortimentet skall utgå! Det blir ingen rea, utan jag gör som Perl, säljer så länge lagret räcker! De gjutna vagnarna säljs kompletta, och antalet resterande byggsatser per modell varierar nu mellan 2 - 20!
Etsade smalspårsmodeller säljs nu endast som etsplåtar. Gjutdetaljer beställs från byggdelslistan.
Även boggier för smalspår utgår när lagret tryter - av dessa finns det dock lite större volymer på lager.

3. Jag avvaktar med beslut om normalspår. Det jag vill prioritera är det gjutna modellerna, och de nya etsade modellerna i specialsortimentet.

4. Jag kommer INTE att överlåta rättigheterna till annan part. Filmer och formar skrotas.
Varför inte sälja firman, eller göra allt tillgängligt?
Dels handlar det om kontrakt, men mer om gentlemens agreements.
De flesta modeller får dessutom delar från olika håll, och det skulle bli mycket komplicerat för någon att ta detta vidare. Jag har inte mindre än ett 10-tal konstruktörer/designers, samt ett 30-tal underleverantörer, som skall koordineras!
Att modellerna skulle bli fritt tillgängliga, tycker jag är svek mot dem som under åren stött min verksamhet genom att köpa mina modeller.

Slutsats
Jag startar nu på allvar den slutliga avvecklingen (som kommer att ta tid) av Vagnverkstaden!
Det blir en stegvis avveckling, där smalspåret först skall bort, därefter det etsade normalsortimentet. Sist kommer de gjutna normalspårsmodellerna.
Så passa på att köpa smalspårsmodellerna så länge de finns! Och jag gör som sagt som Perl - jag låter utförsäljningen ta sin tid…………


Jag rekommenderar att anmäla sig för mitt nyhetsbrev för att följa avvecklingen. Jag kommer inte att använt forumen i framtiden.
Göran N