Ett sista försök med smalspår!

Köpes-bytes-säljes är till för privatpersoner med enstaka MJ-produkter: Felköp, plåtar som man aldrig hinner bygga färdigt och så vidare, men som kanske någon annan medlem är intresserad av.

Skriv i ditt inlägg vad du har eller är intresserad av, om du vill köpa, sälja eller byta och hur man kommer i kontakt med dig. Forumet har funktioner för att skicka e-post och PM för inloggade användare.

Radera ditt inlägg efter avslutad affär. Om något inlägg blir kvar väldigt länge kommer webbmaster skicka en förfrågan om annonsen fortfarande är aktuell.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Per N »

Hej!

Båda loktyperna kommer ursprungligen från SRJ, Roslagsbanan.

SRJ 50 "Grisen", (senare SJ Bap 3250), byggdes av DEVA 1939 som dieselelektriskt lok med liten resgodsavdelning. Så småningom (1944) byggdes loket om till rent ellok. Nu pågår ombyggnad tillbaka till dieselelektriskt lok på SRJmf. Smeknamnet "Grisen" fick loket under sin tid som dieselelektriskt lok för det snörvlande ljudet från de stora ljuddämparna på taket. Jag hittade inget foto på loket i DEVA-utförande, men på Samlingsportalen finns detta foto på loket som ellok på Östra Station;

Bild

Z6p hos SJ kommer också från SRJ, som lät bygga två lokomotorer Z 2 och Z 3 hos ASJ i Falun 1954. Hos SJ fick de littera Z6p och numren 540 och 541 (senare ändrat till 1540 och 1541). Z 3 finns kvar hos SRJmf i sin ursprungliga gröna färg, och kallas därför "Grodan Boll". Bilden nedan från Samlingsportalen visar loket som SRJ 3;

Bild

MVH / Per N
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av f.gaard »

Z6p ser ut så här.
http://www.jarnvag.net/lokguide/z6p

SRJ 50 senare ombyggd till Bap 3250.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/ind ... &id=115511 (skrolla ner så finns en bild)
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... id=1147866

Mvh Fredrik
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hej och ett stort Tack till Per N och Fredrik för intressanta svar och fina bilder.

Nu kommer jag ihåg loken efter 36 år i Åkersberga och många turer på Roslagsbanan.
Härligt med bilder som väcker upp hjärnkontoret vad man har varit med om.

Bensin ransoneringen 1974 var härlig på sitt sätt för då infördes snabbtåg för första gången tror jag och dessa
bestod "rälsbussarna" YBo5p med släp. Dessa var trevliga att åka med speciellt släpen så att man slapp diesel doften.

Önskar Er En God Jul och Gott Nytt År
Jan-Erik S
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re:NYtt infoblad om smalspårslok

Inlägg av Vagnverkstaden »

Jag har idag postat ett informationsblad om smalspårslok, innehållande:

- liten uppdatering Z4p
- leveransuppgifter underrede till Np
. uppdatering byggsats Np
-"nytt ånglok"

Vill du ta del av informationen, sänder du ett mail till info (tecken) vagnverkstaden.eu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Olof »

Om jag förstod ditt utskick rätt så letar du efter ett ånglok som är:
  • Väldokumenterat
  • Helst tanklok, gärna litet
  • Helst invändig slidstyrning, om inte det finns så Stephenson eller Allans slidstyrning som har mycket färre delar än Heusinger
  • 891 spårvidd för att vara intressant för så många byggare som möjligt
Ett par tänkbara kandidater som skulle uppfylla dessa krav:
  1. Hvetlanda Sävsjöström 4 A. Wilh Petri
  2. NKLJ 1 UA
  3. Bredsjö Degerfors 4, lite smalare spårvidd men inte så mycket
  4. Ulricehamns järnväg 1 Sten Sture
Alla loken är bevarade så dokumentationen finns. Inget har invändig slidstyrning med det är inte så mycket som rör sig utvändigt.

Just my 5c
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Vagnverkstaden »

De föreslagna loken fyller kriterierna om små lok, och enkel slidstryrning.

Men jag tror de har brister när det gäller kommersialitet. Jag tror att de flesta vill ha ett något modernare lok, gärna ett lok som fanns i SJ märkning.

Jag måste arbeta med denna modell i steg, och det innebär att jag först måste få ok att min konstruktör (samma som har ritat Np-underredet) kan vilja göra underredet.
Jag har fått 2-3 olika förslag på lok, där C2p (fd VGJ) och S2p är de mest önskade.

C2p är bättre då det bra har 2 drivande axlar, men sämre utrymme för motor/decoder. S2p har längre och mer komplicerad axelordning.
Själv gillar jag W-lok.

Jag avvaktar fler förslag, sedan får konstruktören avgöra om det kan bli något. Långt ifrån marknadsanpassning, men det mest realistiska att få fram ett lok över huvud taget..........
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Per N »

Hej!

Just Olofs förslag Nr 1. Hvetlanda Sävsjöström 4 A. Wilh Petri råkar ju dessutom vara en av de Kp-maskiner som Göran redan har levererat för ett par år sedan.... ;)

MVH / Per N
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Peter Estelius »

C2p borde väl vara loken 5 till 8 på VGJ? I så fall står de högt upp på min lista! Klar inköpskandidat.

/Peter
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Klas Blomberg »

Vagnverkstaden skrev: Själv gillar jag W-lok.
Om man får önska W-lok med lite mer avancerad slistyrning så är det lok som numera går under benämningen JTJ nummer 9 "Tallås" en klar favorit.
SRJ nummer 3 "Rimbo" skulle inte heller vara dumt.
Bägge loken får väl betraktas som hyfsat väldokumenterade.

Bild


Bild
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: Uppdatering smalspårslok

Inlägg av Vagnverkstaden »

Jag har en del bollar i luften vad gäller dragfordon till smalspår. Jag väljer att hålla en öppen dialog om hur projekten löper, även om jag vet att att det kan skapa viss besvikelse om något misslyckas. Men så här ligger landet för dagen, och jag tar gärna emot synpunkter och tips, för att göra så bra modeller som jag mäktar med.

För alla modeller gäller att de görs för 10.5 mm (utom Z4p som även kan får för 9mm). Det går att smala in underredena, men det fordrar ju en hel del egenarbete. Vad gäller Gp-loket rekommenderar jag INTE att köra den på 9 mm - det är ett stort och svårt lok redan för 10.5. S2p kan tas fram för 12mm ( finns intresset) liksom Gp.

Z4p löper enligt plan - leverans under hösten!

Np ser ut att gå i hamn!

Gp kan också uppstå i en ny omgång - t.v. dock endast med inbyggd hytt.

S2p (Kalmar) är det nya projektet! Etsat underrede och gjuten kåpa, som blir av en helt annan klass än tidigare gjutna kåpor. Jag kan gjuta i vitmetall eller mässing, men prisskillnaden blir en tusenlapp.
S2p ger möjlighet till alternativa kåpor i ett senare läge, då Henschelloken såg lite annorlunda ut. Dessutom finns synergier med S8p.
Till detta projekt behöver jag goda ritningar och foton (även Henschel och L8p). Jag går inte vidare utan mycket goda underlag.

Xo4p f.d. VGJ och VÅHJ har jag börjat skissa på! Den kan bli ett intressant projekt framåt hösten! Dock behöver jag även här goda underlag!

Gemensamt för alla projekt (gäller speciellt Gp, S2p och Xo4p) är att jag behöver beställningar.
Skriv svar