Unimat 3 på Tradera

Köpes-bytes-säljes är till för privatpersoner med enstaka MJ-produkter: Felköp, plåtar som man aldrig hinner bygga färdigt och så vidare, men som kanske någon annan medlem är intresserad av.

Skriv i ditt inlägg vad du har eller är intresserad av, om du vill köpa, sälja eller byta och hur man kommer i kontakt med dig. Forumet har funktioner för att skicka e-post och PM för inloggade användare.

Radera ditt inlägg efter avslutad affär. Om något inlägg blir kvar väldigt länge kommer webbmaster skicka en förfrågan om annonsen fortfarande är aktuell.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Unimat 3 på Tradera

Inlägg av Björn D »

Hej!

Går ibland in på Tradera för att bl.a. se om det finns ett par tillbehör till min Unimat 3 svarv som jag skulle vilja ha. Några sådana hittade jag inte, däremot ligger det ute en annons på en komplett svarv med fräspelare, två motorer och det mesta som fanns att köpa som tillbehör till Unimat 3:an. Det enda som jag tycker saknas är en fyrbackschuck, en planskiva samt spännhylsor (tillbehör som inte är så speciellt nödvändiga). Att fräsa med fräspelaren är ingen hit, det går om man tar det väldigt försiktigt. Däremot går det utmärkt att koordinatborra med den.

Det senaste budet är SEK 4 100,00. Det är billigare än man kan köpa en ny (Unimat 4:a) för utan alla tillbehör och en ny ersättningsmotor kostar en bit över SEK 2 000,00. Unimat-klon Sieg 0 Baby Lathe kostar GBP 280,00 + frakt och då utan alla tillbehör. Unimat 3:an var relativt billig men sedan kostade tillbehören...

Säljaren bor i Malmö och jag tycker alltid att man ska känna och lyssna på en svarv eller fräs innan man köper något begagnat. Hur låter lagren, hur mycket glappar den, finns det rost o.s.v. Men på de bilder som finns upplagda ser den ut att vara i ett väldigt välhållen ut. Motorn är en svag punkt och att ersätta den är inte helt lätt eller kostar en slant så lyssna på den.

Ska man sedan lägga pengarna på en Unimat 3? Den har sina begränsningar men räcker långt för byggen i de mindre spårvidderna, upp till 32 mm. Jan Gunnarsson byggde ju sitt ångdrivna Gotlandslok för 45 mm spårvidd med hjälp av en Unimat 3. Unimat 3:an tillverkades såvitt jag vet i Österrike medan Unimat 4 tillverkades i Kina och de sägs att denna hade lite sämre kvalitet (det är i princip samma svarv med lite olika målning och 4:an har en bättre motor).

Har själv en Unimat 3:a, inköpt begagnad för något tiotal år sedan (eller det kanske var 20?) till ett mycket humant pris. Hade jag en större plånbok och ett rymligare samvete skulle jag satsa på en COWELLS 90ME, en professionell fullvuxen svarv i miniformat, men den kostar GBP 2 572,00 i grundutförandet och sedan kan man lätt lägga nästan lika mycket på tillbehör innan den är fullt ekiperad.

Annonsen hittar man på:
http://www.tradera.com/item/301891/2576 ... -tillbehor

Vad är den värd? Har inte räknat på den men den som vill kolla vad tillbehören kostar nya kan gå in på:
http://www.rejon.co.uk/emco_unimat4.php
http://www.rejon.co.uk/Unimat4.pdf
där en del av tillbehören finns med.

Med vänlig hälsning
Björn D
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av HJP »

****
Den ser ju välutrustad ut.
En svaghet med Unimat 3, tycker jag är chucken, med sina stålpinnar, istället på chucknykel. En annan svaghet är stålhållaren, och att det inte går att nollställa skalorna, på rattarna. Rattarna går dock att byta, mot rattar som går att nollställa. Det underlättar mycket.
Men visst kan man göra mycket med den. Den öppnar för många möjligheter i hobbyn.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av Peter Estelius »

Ser ut som ett bra alternativ för den som behöver en liten svarv för modellbruk.

Själv har jag en Taiwanesisk Unimat3-klon kallad MJ-189 med den är verkligen en klon. Så nära det går att komma en Unimat3a utom på etiketten.

Maskinen är väldigt duktig men man får inte ha bråttom. Alla material funkar, även stål men då krävs skarpa stål och små "tuggor". Rattarna går att byta till sådana med justerbara skalor om man inte väljer att göra sådana själv. Detsamma gäller stålhållaren där man gärna vill ha en snabbväxlare istället. Det finns ett par lösningar och på min använder jag den ena.

Mer om min klon finns att läsa på http://daaseberga.se/ws_machines-02-MJ189.html

/Peter
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av HJP »

****
Tack för länken till spånpannan. Kanske en bra idé att tillverka en sådan.

Med en så liten maskin, som Unimat 3, måste man alltid ta relativt små skär. Mässing, som vi svarvar mycket i, klarar den bra, åtminstone i H0-skala. En viktig sak är, att ha någorlunda rätt spånvinkel på svarvstålen.
Mässing är ett kortspånigt material, och vill ha en mycket liten, eller ingen, spånvinkel, för att stålet inte ska hugga.
Aluminium, däremot, är långspånigt, och behöver en stor spånvinkel, för att stålet ska skära bra.
Unimat 3, öppnar stora möjligheter, för modellrallaren.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av Peter Estelius »

Väl bekomme HJP. Jag tyckte det behövdes något som samlade upp skvättet när man behöver använda skär- och gängolja. Då blir det mer kladdigt än annars och då passar det bra med brickan under. Du sade också att du önskade en bättre stålhållare. På den här länken finns min variant till Unimaten. http://daaseberga.se/projs/MJ-189/QCTP/ ... -MJ03.html

Att chucken spänns/öppnas med pinnar har jag aldrig tyckt varit bakvänt. Det liksom bara är så. Funkar dessutom mycket bra. Utöver den 3-backiga har jag en 4-backig med "vanlig" nyckel men det syns ju på bilderna.

Det största och tuffaste jag kört i min lilla maskin är foten till ett multifunktionsstativ. Foten är dia 70mm och ca 100 mm hög och i stål. Det gick enkelt men med många små tuggor. Så rätt hanterad är det en mycket kapabel liten maskin med god precision. För modelljobb är den lysande.

Mvh

/Peter
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av HJP »

****
Tackar&Bockar!

Det där ser mycket bra ut och informativt ut. Bara att sätta igång ;-)
Gängolja och liknande, blir mycket söligt. Spånpannan blir då ovärdelig.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av Björn D »

Hej Peter!

Det var ju en del intressanta tillbehör som du har tillverkat och jag bli ju sugen på att knycka en dela av dina idéer. Men det är en del som jag inte riktigt förstår.

På din planskiva har du gjort en försänkning med diametern 20 mm och ett djup på 1 mm, som jag inte förstår varför.

Är arbetsgången:
1. Borra hålet och gänga M14
2. Skruva fast ämnet på spindeln med framsidan inåt, svarva till baksidan och grovsvarva ytterdiametern.
3. Vänd allt, svarva till framsidan och finsvarva ytterdiametern.

Använde du speciella svarvstål för aluminium eller gick det att fuska med vanliga stål. Skärvätska, T-sprit?

På dina verktygshållare sitter justerskruven (M4) i bakkanten av stålhållaren. Jag skulle vilja ha den i framkanten av stålhållaren. Men då du konsekvent har satt den i bakkanten misstänker jag att det finns en anledning till detta, som jag inte förstår. Ritningen på stickstålshållaren är ganska liten, skulle vara tacksam för en lite större. Består den av en separat underdel och en överdel som styrs av de två styrpinnarna?
När du gängade M6-hålen, vilken håldiameter borrade du hålen till innan gängningen, 5,0 mm eller var du snäll mot gångtapparna och valde en lite större borr? En lite större ritning vore trevlig.

Ett eller rättare sagt två bästa inköpen som jag gjort till min Unimat 3 var inköpen av två stycken spännhylsechuckar för ER16 respektive ER25 spännhylsor. Köpte först ER16 (som kan hålla diametrar på upp till 10 mm, samma som spindelborrningen på Unimat 3:an) att jag sedan köpte ER25 (som kan hålla upp till 16mm, eller i princip alla lokhjul för och pannor H0n3). De greppar bättre än konventionella chuckar (OK det finns sexbackchuckar men inte till små hoppbymaskiner), de centrerar bra och sedan finns det inga läskiga backar som knogar eller handhållna verktyg kan fastna i. Ursprungligen kostade varje spännhylsa en smärre förmögenhet, men de från Kina är betydligt billigare. En uppsättning ER16 (12 st) kostar GBP 56,12 (vilket är lika mycket som 2 original Unimat spännhylsor kostade). Det håller lite sämre kvalitet, är inte lika koncentriska, men nu talar vi om avvikelser på några hundradels millimeter. En komplett uppsättning ER25 (18 st) kostar GBP 84,18.

Med vänlig hälsning
Björn D
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Unimat 3 på Tradera

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Björn,

Knyck på bara! Mina tillbehör har jag fått idéer till från Model Entgineers Workshop bl a. Så de är i princip att betrakta som allmän egendom. Möjligen har jag gjort någon kosmetisk justering för att jag tyckte det passade ;)

Jo den där fördjupningen i centrum av planskivan ger plats för en liten bricka utan hål för att hindra spån att klättra in i spindelgenomgången. Brickan kräver då inte någon plats på planskivan arbetsyta. Gott att slippa rensa spindeln när man bara jobbat på en planskiva.

Arbetsgången är densamma som jag använde. Tänk bara på att göra plats för den lilla släta ogängade delen på spindeln som ger planskivan precisionsstyrning. Jag använde vanliga hårdmetallstål men nyskärpta och lite sprit för sista slutskäret. Normalt arbetar jag så torrt som möjligt för att slippa slabb.

När det gäller stålhållarna till snabbväxlarsystemet och placeringen av höjdinställningsskruven så spelar det ingen roll egentligen. Jag satt och funderade över vilket som var bäst, läste en del, och kom fram till att just det var hugget som stucket. Jag valde att sätta justerskruven där jag satte den av ett udda skäl - biten jag använde som hållare hade redan ett hål där ;) Det går precis lika bra på andra sidan.

Jag tänkte så här när det gällde stickstålshållaren; Att arbeta med flera delar som ska passa med precision är ofta knepigt och ställer stora krav på noggrannhet. För att förenkla så gjorde jag hela biten som en del, mycket likt vilken annan hållare som helst, som sedan kunde delas med en såg. På så sätt får jag automatiskt högsta precision på passningen och det spel jag behöver för att kunna spänna fast stålet. Det är den enklaste vägen tycker jag.

För att spara gängtappar och minska kraftbehovet kan man göra hålet aningen större. För M6 som ska ha 5mm hål för fullt gängdjup, så kan man utan att förlora i styrka göra hålet en eller två tiondelar större. Det gör stor skillnad vid bearbetningen. Men man måste komma ihåg att ha 80% av gängan kvar av hållfasthetsskäl.

Din rekommendation om spännhylsor håller jag fullständigt med om! Det är nog ett av de bästa tillbehören även om det kostar lite. Mina är ER16 och alltså tar upp till 10mm dia vilket passar för Unimatens spindelhål på 10mm.
För min andra aningen större svarv (C3an) så valde jag ER32 med upp till 20mm spännkapacitet. Men där har jag bara skaffat hylsor ner till 10mm och en ER16-hållare jag kan spänna fast i den större. Då håller jag nere behovet av en massa hylsor.

Mvh

/Peter
Skriv svar