Sida 1 av 7

Bergslagen i H09

Postat: mån 20 aug 2007, 16:59
av Gäst
Har tyvärr inga bilder att visa men jag tänkte berätta lite ändå.

Jag bygger en bana grundad på Christer Johnséns Stiernå Jernväg som var med i Järnvägshobby 2 för sisådär tusen år sen. Banan är byggd i spiral med en gruvby i mitten och sedan ringlar det hela sig ut till slutstationen som utgör förbindelse med normalspår. Landskapet byggs i frigolit som vilar på spånskiva. Den rullande materielen utgörs av Rimbo Grande, Np med korta/långa tankar samt GOSVV och Kai Nilsson. Trafikidén bygger på en bana inspirerad av BLJ/DHJ/NKlJ samt normalspåriga småbanor som GFJ/NsHJ/KNJ och andra. Byggaderna på banan blir Woxna - Lobonäs rakt av med undantag för ett bruk som får Rånäs stationshus från LNJ.

Stationerna är:
Carlsnsäs: Gruvby med mindre järngruva. Liten, kort bangård med stick till gruvan och rundspår med magasin. Liten trafik förutom till gruvan. Lobonäs stationhus ståtar på platsen. Vittnar om stora, ej infriade förhoppningar...

Mattsmyra. Lastplats med rundspår och stick. T-semafor. Lastning av träkol. Staionskiosk från WLJ:s Lövriset.

Alvhyttan: Större mellanstation med masugn. Lossning av malm och lastning av tackjärn. Kalkung med förebild från Norsbro utmed Väsman - Barken. Stationshus från Rånäs.

Stiernå: Järnvägens huvudort. Lokstallet från Tidaholm, vändskiva, rälsbussgarage. Stationshuset från Woxna Bruk och spår till smedjan (Ängelsbergs Herrsmedja).

Nyhyttan: Normalspårsstation utanför Stiernå. Mindre bangård för smalspåret och lastkajer. Eventuellt byggs kajen från Woxna station på DHdJ. Alternativt kajer liknande Vikersvik på NBJ.

Bygget har kommit så långt att sträckan Carlsnäs - Mattsmyra är lagt och delvis provkörd. Sträcknan ned till Alvhyttan är provisoriskt lagd och bangården påbörjad. Sträckan till Stiernå är utlagd men inte mycket mer. Landskapet till de första stationerna är till stor del byggt liksom de flesta byggnader. Mer tillkommer efterhand...

Ante

Re: Bergslagen i H09

Postat: tis 21 aug 2007, 08:07
av Gäst
Hej Ante,

Christer Johnséns Stiernå Järnväg har facinerat mig också, även om mina byggen och byggplaner går andra vägar. Men att få ihop så mycket, på en liten yta - utan att det blir uppenbar rälsspagetti av det är stort. Jag tror att de många "skogsridåerna", främst av granar hjälpte till där.

Några frågor:
H0e eller H0n3?
Yttermått på skapelsen?
Någon riktig normalspårsbangård eller bara kuliss?

Jag ser med spänning fram emot bilder och önskar lycka till med bygget!

MVH / Per N

Re: Bergslagen i H09

Postat: tis 21 aug 2007, 22:10
av Gäst
Yttermåtten är 2.6 x 2 m, det blir (troligen) en betydligt större anläggning än Johnséns. Det är lite svårt att ur artikeln avgöra exakt hur det såg ut. Faktum var att jag från början lekte med tanken på att använda min oanvända Liliput-materiel och därför ha snävare kurvradier men det hela ändrades till att jag satte minsta radie till 40 cm och kör Rimbo-grejor istället. På samma sätt tror jag Johnsén hade större nivåskillnader mellan nivåerna men mitt ökade utrymme gör att jag kan göra större skogar etc som gömmer. Det är alltså H0e jag kör. Rälsen är Peco eftersom jag kom över en större laddning räls i höstas. Hur normalspåret kommer att se ut är inte 100% klart än. Eftersom jag sitter på en större mängd normalspårfordon vore det kul att kunna växla med dem i alla fall...
Ante

Re: Bergslagen i H09

Postat: fre 16 nov 2007, 06:59
av Ante S
Kan väl fylla på vad som pågår... Jag har lagt större delen av banan, närmare bestämt till infartsväxeln till Stiernå. Vissa delar har provkörts, andra inte, just nu pågår en del bygge av landskap och hus. Det som på Johnséns anläggning kallades Alvhyttan har fått en ny fotoateljé av Rimbos tillverkning. Jag ska bygga ett större magasin vid brukets stick inspirerat av magasinet i Geijersholm i senaste Smalspårigt. Sen ska jag bygga en masugn. Mellan "Alvhyttan" och Mattsmyra har jag dessutom byggt en mindre gruva med direktlastning till linjespår. Till Carlsnäs överväger jag att bygga Fredmundberg, även om den blir stor...

På rullande materielsidan bygger jag nu ett antal korta N-vagnar av GOSVV:S och Byggsvenskts tillverkning. Jag har även Rimbos VGJ-sats liggande och detta betyder att jag på kort tid får rätt många korta äldre godsvagnar. Ett komplett blandat tåg av sekelskiftesstuk blir det när allt är klart. Tidigare har de långa vagnarna dominerat men nu blir det lite ålderdomligare vilket passar bra på en bruksbana av denna typ. Får väl kanske skaffa någon eller några långa NN-vagnar till. På önskelistan står en Z4p och en T2p och finge man drömma skulle BLJ 5 Thor vara klockren...
Ante

Re: Bergslagen i H09

Postat: tor 24 apr 2008, 20:43
av CGO
Hej Ante. Johnséns bana kommer jag ihåg. Den var kul, först byggd med Eggerbahn som funkade dåligt och sedan breddad med Märklin, plåtprofilräls mm. Jag vet inte om banan eller Johnsén finns kvar men det vore onekligen kul och trevligt att se vad du åstadkommit, alltså har du bilder på ditt bygge och din bana?

Re: Bergslagen i H09

Postat: tor 24 apr 2008, 23:10
av Ante S
Jag får väl försöka åstadkomma något i bildväg framöver. Känner pressen... :-)

Nu har i alla fall spårläggningen passerat Stiernå och nått ändstationen Nyhyttan där även lite normalspår Code 75 ska läggas. Större delen av bangården i Stiernå liksom spåren till bruket är inte färdiga. Ligger efter med det elektriska och har fått göra om en del landskapsmässigt för att få svängrum för Nyhyttan. Men denna station kommer att få ett litet lokstall och överföringsramp. Artikeln om Finnshyttan i Smalspårigt inspirerade en hel del även om denna bangård blir avsevärt mindre. Till Carlsnäs bygger jag även Grand Lines modell av East Terrible Mining Stamp Mill, ett anrikningsverk som ser rätt svenskt ut.

Typiskt nog har jag dock hamnat i ett normalspårsskov och har byggt e del HNJV-modeller som egentligen inte får plats alls. Ibland är man inte så rationell...
Ante

Re: Bergslagen i H09 -lite bilder

Postat: tis 26 jan 2010, 16:27
av Ante S
Nu har jag lyckats pallra mig upp på vinden och fota lite. Bilderna är som de är p g a det rätt dåliga ljuset. Hoppas de i alla fall kan ge lite uppfattning av hur det ser ut.

Bild

Mattsmyra hpl

Bild

Roslags Tibble ligger tydligen nära Mattsmyra

Bild

Två ekonomihus från Woxna under byggnad

Bild

Litet trästall vid normalspårsanknytningen Nyhammar

Bild

Nyhammars stationshus

Bild

Mattsmyra igen

Ante

Re: Bergslagen i H09

Postat: tis 26 jan 2010, 19:10
av Sören Andersson
Har Du någon skiss över spårplanen att visa upp?

/Sören

Re: Bergslagen i H09

Postat: ons 27 jan 2010, 00:02
av Ante S
Jag får väl åstadkomma en dylik. Tar några bilder till:

Bild

Infarten till Stiernå station. Den uppmärksamme ser Mattsmyra hpl ovanför

Bild

Roslags Tibble från ett annat håll...

Kan inflika att spåren är lagda men inte grusade förutom Mattsmyra. Stationen i Nyhammar som utgör förbindelse med normalspåret är under byggnad. Jag lade spåren till stor del, men sedan tog skarvjärnen slut... Den kalla vintern gör att arbeten på vinden just nu är rätt oangenäma. Jag tänkte därför ägna tiden framöver till att bygga en masugn till Alvhyttan och ett valsverk till Stiernå.

Ante

Re: Bergslagen i H09

Postat: ons 27 jan 2010, 20:27
av Johan Stenson
Många fina byggnader på en trevlig bana!