Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Godkväll, har konstaterat att jag nog klarar mig från växelombyggnader då mina Rocoväxlar har hjärtstycke av plast. Därmed har arbetet börjat med att planera för automatstyrning av fippelbangården med möjlighet till manuell manövrering om man nu inte slår på datorn.

Att skriva om samma sak på mer än ett ställe känns lite fånigt, så beskrivningen av den här delen kommer att bli gjord på Stinsen i Tråden med samma namn som den här tråden.

När vi kommer till digitaliseringsarbetet med H0n3-slingan så blir det naturligt att ta den här tycker jag.

Just nu pågår inläsning och de första funderingarna om bildställverket, se alltså vidare här: http://www.stinsensforum.se/slotorp-das ... 5-360.html

Mvh

/Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av janclaesson »

Ähum, vi som ej är reggade där får ju inte se något alls... Snyft

Janne C
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Visstja, tänkte inte på de´ ...

Får nog bli en och annan bild även här då. Tack för påminnelsen!

mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Just nu är jag alltså och arbetar med det som kommer att bli den dolda bangården för det som är tänkt som "stambanan" och dess trafik som bakgrund till smalspåret. Se övre delen i bilden nedan.
Bild
För att ha koll på den sexspåriga bangården när den inte syns så vill jag ha ett bildställverk som kan visa vilket spår som för tillfället släpper iväg ett tåg. Jag vill se lagd tågväg och om ett uppställningsspår är upptaget. Dessutom vill jag kunna manövrera spåren både manuellt och m h a digitalsystemet som jag alltså håller på att införa så sakta.

Växlarna är dels äldre Roco-växlar med plasthjärtstycke och dels Märklin K-växlar. Så långt jag vet så finns ingen återmatning färdigförberedd från någondera av typerna, alltså får man fixa det på egen hand. Varför återmatning? jo det är rätt bra att kunna "se" åt vilket håll växeltungan ligger när man slår på anläggningen för körning.

Sedan vill jag alltså kunna manövrera varje växel för sig OCH med en knapp kunna välja ett uppställningsspår och då lägga tågväg ut/in med den enda tryckningen. Då får jag tillgång till alla möjligheter med minsta antal komponenter. Jag funderade ett tag på att låsa växlarna i par för respektive uppställningsspår, men risken att det vid något tillfälle blir fel är för stort och minskar flexibiliteten för mycket.

Så långt jag kommit just nu så ser bildställverkspanelen ut så här:
Bild
Vita "pluttar" är plats för knappar och gula "pluttar" är plats för lysdioderna. Jag tänkte ha tvåfärgade gul/röda dioder. Gult för lagd tågväg och rött för upptaget spår.

Bakgrunden är medvetet linjerad, dels för att efterlikna ett Siemensställverk och dels för att det är lättare att dölja pappersskarvar i linjerna ;-) Ska prova att göra en panel som mock-up mest för att kolla att det faktiskt är plats för knappar och dioder då panelen bara blir 10 cm hög.

Återkommer!

/Peter
Skriv svar