Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Olof »

Hej Peter!

Lite inspel att fundera över.

Situationen vid A ser lite konstig ut. Om det får plats så skulle jag rekommendera att hamnspåren anslöt till spår tre på Dåseberga N. Då kan spår 3 användas som rundgångsspår och utdrag från hamnen. Det längre spår två kan då bli uppställningsspår. Om inte det går så föreslår jag att Du lägger in en enkel korsningsväxel vid A. De är betydligt driftsäkrare än dubbla korsningsväxlar. Förbindelsen från Dåseberga N till hamnen via en dubbel korsningsväxel vid A blir ändå svår att utnyttja pga. den konstiga S-kurvan.

Har Du funderat på att lägga vändskivan vid B i utdragsspåret från Slötorp? Ett eventuellt lokstall kan sedan ansluta till vändskivan i vilken vinkel som helst. Du spar plats och får en växel mindre.

Mellan D och Dåseberga N finns en S-kurva som Du säkert kan trolla bort. Vet inte om den beror på begränsningar i programmet Du använder för att rita spårplanen.

Landskapsmässigt tror jag det är sämre med en engelsman vid E. Det blir svårare att skilja mellan station/samhälle och linje.

Olof
Spårtyckare
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Stort tack för tankarna Olof, mycket nyttiga synpunkter.

Måste bara få fråga, i vilken ordning numrerade du spåren på Dåseberga N? 1 närmast åskådaren eller tvärtom?

I just den här skissen har jag inte använt något spårläggningsprogram, den är helt gjord m h a Corel Draw och i grunden bara tänkt som en sorts översiktsskiss.

Jag funderar vidare på dina förslag då det börjar närma sig planering av stora stationen och spåren till Slötorp.

Mvh

/Peter
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Olof »

Peter Estelius skrev: Måste bara få fråga, i vilken ordning numrerade du spåren på Dåseberga N? 1 närmast åskådaren eller tvärtom?

Sorry, jag räknade på järnvägsvis med spår ett närmast stationshuset vilket jag på något självklart sätt placerade vid huvudspåret, dvs. längst bort från åskådaren. Spår tre är alltså spåret närmast åskådaren.

Kul att mina synpunkter kan vara av intresse

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Tack Olof!

Nu blir det till att fundera en stund.

Återkommer!

Mvh

/Peter
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Johanmmolin »

Jag är nästan lite avundsjuk att du fortfarande har en del manöverutrymme i ditt byggande! Ska bli hur kul som helst att fortsätta följa!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Tack Johan, jo det är kul med lite utrymme att bebygga även om det också är lite vankelmodigt i så motto att jag vill få till något som ser bra ut i modell, men som väl skulle kunnat finnas i den s k verkligheten en gång för länge sedan.

Har funderat vidare på Olof's förslag och kommer att ta till mig en del.

Tanken på att byta plats mellan vändskivan och sticket/lokstallet vid Slötorp alltså "B" var en aha-grej. Klart att det ska vara så.

S-kurvan vid D som ser ut som ett triangelspår är en rittekniskt "finess" som inte kommer att finnas när rälsläggningen vidtar.

Engelsmannen vid "E" går bort, den har jag tvekat över mest hela tiden. Utan den så blir det två fina smalspår bredvid två lika fina normalspår, alltså rena fotosträckan. Ingen växel där alltså.

Slutligen anslutningen från hamnen in till stationen vid "A" är ritad på känn. Får se hur det blir för jag vill ha minst 40 cm radie på kurvorna så det kan bli så att stationen kommer att ligga lite snett över ytan jämfört med skissen. Punkten A längre från kanten och anslutningen till D närmare kanten - eller nå't sån't.

Eftersom jag bytte sida så stoppar jag in skissen här också.
Bild

Funderar på att bygga lite på samma sätt som Sture Bylén gjort på sin anläggning där rälsen ligger på ett fackverk med landskapet på lösa inlägg. Det gör att det blir lättare att komma åt tågmagasinet - fippelbangården - under Slötorp.

Well, vi får se efter hand.

Återkommer

/Peter
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Johanmmolin »

Det gör att det blir lättare att komma åt tågmagasinet - fippelbangården


ÄNTLIGEN en medbroder! (Fumla är för mig att tappa saker i golvet, fippla att pyssla och dona. Men jag vet att det finns olika dialektala dynpunkter på detta! :-) )
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Hi, hi, ja då är vi två om'et!

Mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Ja fippelbangård, ja. Den måste det tas hänsyn till vid planering av hur "överplanet" ska designas eftersom fippelbangården kommer att bli dold. Hittills har jag tillverkat ett antal "balkar" och L-stöd som underlag till överplanet, men är inte ännu klar över deras exakta placering.
Bild
Jag har någon sorts vild tanke på att kunna ha luftledning på "SJ-Linjen" och då med Märklins gamla system där det inte syns. Luftledningen kommer bara att finnas inte fungera så man skulle kunna montera den m h a gängad stång istället för bryggor. Då bör ju naturligtvis L-stöden stå så att den gängade stången kan fästas i dem. Men om det ska vara luftledning beror på hur åtkomligheten blir in mellan övervåningens bärlinor, L-stöd och luftledningar.

Någon nämnde övervakning också. Det går ju att lösa med en radda lysdioder som ger ljus på bangården och en lämpligt placerad webbkamera kopplad till styrdatorn.

Mycket önsketänk och funderande än så länge. Får se vart det tar vägen. Inte går det fort inte, men framåt.

Återkommer!

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Nu har jag så smått börjat jobba med de elanläggningsdelar som rör den dolda fippelbangården, dess matningar och växelstyrning. Till att börja med har jag anslutit alla växlar och rälsmatning till var sina lödöron för att enkelt kunna förlänga anslutningarna till den mer centralt placerade "kontrollplatsen". Då slår det mig en fråga som jag känner jag behöver få utrett.

Behöver jag göra någon förberedelse för DCC på växlarna? Jag antar att Märklins K-växlar bör funka rätt av, men hur är det med min äldre Roco-växlar typ code 83/100? Har försökt leta men blir inte riktigt klok den info jag hittar. Försökte på "Wiring for DCC" och där sägs att mina Rocoväxlar ska vara OK för DCC rakt av men är det så?

Sedan kommer frågan om hur det är med Shinoharaväxlarna för H0n3-delen, behöver de hanteras på något speciellt sätt?

Undrar en vilsen digitalgubbe i övergången från analogt till digitalt.

Mvh

/Peter
Skriv svar