Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Det är alltså signaturen på min bana. Den är långt ifrån färdig, i princip bara påbörjad, men det kommer sig sakta. Namnet på banan spelar på ett lite sömnigt och stillsamt 1950-tal men med en stor tillförsikt inför framtiden.

Det var naturligtvis då jag växte upp med rötterna i Helsingborg, sedan boende i Alingsås, och numera i Lindome utanför Göteborg. Tåg, fartyg och hamnar var tidigt med i intresset, allt från att ha tittat på färjetrafiken i Helsingborg i timtal, räknat vagnar vid järnvägsövergången i Alingsås, eller promenerat runt i hamnen i Göteborg och tittat på fartyg och annat trevligt.

Alltså blir SDJ en kompott av allt detta i min tappning som innebär gladbyggeri där jag försöker finna det som karaktäriserar det jag vill avbilda för att kunna hoppa över andra mer "likgiltiga" detaljer (som kanske ändå knappt syns). Det blir allt från scratchbygge via kitbash till byggsatser av alla de slag.

VGJ hade ju en hamndel med pråmar och trafik i Gbgs hamn, sådant måste naturligtvis finnas med på ett hörn. (Tror att ni sett lite om det redan tidigare.)

SDJ kommer att bestå av "Stambanan" som är en tvåspåring linje där ena spåret är 2R och det andra 3R, och till det kommer då SDJ - en smalspårigt 3-fotabana med hamnanknytning. Två spårvidder och två strömsystem, med den skillnaden att jag hade tänkt digitalisera det hela så att stambanan sköter sig själv m h a datorstöd och att jag sedan kan köra 3-fotabanan själv med handkontroll(-er). Det här är tanken och miljötänket bakom, sedan får vi se hur långt jag kommer.

Som en del av er redan vet så har jag en tråd på stinsen också med samma namn. Tänkte inte dubbelposta så här ska jag försöka hålla mig till smalspåret och dess miljö(er) och på stinsen till stambanan med tillhörande grejor. Hamnen kommer nog att behandlas på båda ställena, men då ska jag försöka hålla postningarna olika i alla fall.

Får räcka så här för idag, det är ju semester i alla fall :-D

Mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Det var längesedan jag gjorde något inlägg här. Tror det är dags nu.

Förra (första) inlägget i tråden berättade ju lite om idén kring SDJ version 2. Eftersom jag alltså har svårt att inte ha både normal- och smalspår, och dessutom inte känner för att bygga om 2R till 3R eller vice versa, så har jag med alltihop.

På följande bild ser vi normalspårslooparna. en mycket enkel layout, men när det blir mera färdigt kommer bara det långa delen som är neråt på bilden tillsammans med lite grann av kurvorna att synas och får representera "stambanan" so då ser till att det rör sig mest hela tiden.

Bild

Två tre-spåriga magasin och möjlighet till ett tåg ute på linjen borde vara möjligt med datorkontroll så småningom. Alltså fyra tåg på vardera slingan att växla om att köra. Genom att byta fordonen kan jag då låta tidsperioden variera mellan t ex trettital med nästan bara ånglok och sextital med nästan enbart ellok.

Fordon för detta finns :-)

Som synes finns det plats kvar i breddled i delen nederst framför allt. Den delen ska användas till smalspåret som kommer att byggas med H0n3-materiel. Denna del kommer jag att köra mera "för hand" s a s då den kommer att vara delen som får det mesta av natur och miljö runt sig.

Redan har det hunnit bli lite av smalspår och dessutom en småningom färdig hamndel som jag berättat om på Stinsen. Hamndelen kommer att ha tät kontakt med Dåseberga smalspårsstation och eventuellt - om det går att få ihop - omlastning från normalspår till smalspår för trafik till och från hamnen.

För att höjdskillnaden mellan den överdäckade delen av normalspåret och smalspårsdelen ska bli mera rimlig, så lade jag tågmagasinen för normalspåret i nivå "0", smalspårsstationen i nivå "+6 cm" och smalspårslinjen kommer att ligga på ytterligare "+6 cm" nivå d v s helt över 0-nivån. På detta sätt räknar jag med att inte behöva varken långa eller branta backar vilket är knepigt att dölja i miljön.

Återkommer med mera skisser och beskrivningar så småningom.

Mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Lägger in samma kartbild/översikt här som på Stinsen för att bättre beskriva hur det är och kommer att bli.
Bild
Här på Smalspåret handlar det då mest om smalspår förstås.

Med önskan om en god fortsättning på 2011!

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Håller på att lägga mer räls på smalspåret på SDJ. Det kommer nog att bli bra, men då jag lämnat Liliput´s & Roco´s fordon så behöver jag bestämma mig för koppeltyp.

"Märklintypen" i all ära, men den är ju inte direkt modellriktig. Det är inte heller Fleischmanntypen med pålimmad centralplatta, men det närmar sig. Tredje typen verkar vara Kadee´s amerikainspirerade, men på något sätt platsar inte den typen riktigt för svenska förhållanden.

Mest fågel skulle naturligtvis ett enkammarkoppel (Klemmingtyp) smaka, men sådana har jag inte sett i H0-modell i alla fall.

Vad i hela friden ska man välja??????????

Skulle storligen uppskatta lite funderingar från mer erfarna smalspårsrallare.

mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Så kom det ett paket i brevlådan med HNJ Verkstad som avsändare innehållande ett st Z4p! Mycket trevligt!

Det här loket kommer att bli första driftloket på SDJ-smalspåret och även det lok som var bygglok under en del av utbyggnaden.

Dessvärre har postens sortering glömt hur man ska hantera paket så det såg inte för vackert ut när jag hämtade det i brevlådan:
Bild

Har för säkerhets skull redan mailat Göran för att få veta om alla delar är med.

Återkommer med bygginfo vad det lider.

Mvh

/Peter
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Johanmmolin »

Det såg inte alltför vackert ut. Hoppas innehållet var oskadat, och komplett!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Lyckades få till lite arbete på SDJ ikväll. Dagens pensum bestod i fluffiga (nåja) moln som en fris runt bakgrunden.
Bild

Se'n får vi se vad mer som ska målas/klistras dit för att ge tillräcklig illusion av djup.

Mvh

/Peter
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Jan »

Det ser ju ut att bli riktigt bra Peter.

Själv använde jag en färdig bakgrund från Faller som jag klistrade fast på någon sorts "konstnärsplattor" med ett spraylim. Tyvärr visade det sig efter ett par månader att limmet släppte lite överallt och hela bakgrunden är nu full av luftbubblor (vilket är speciellt synligt när man fotograferar anläggningen). :-(
Med facit i hand så skulle jag nog ha gjort som du och målat direkt på bakgrundsplattorna istället.

Jan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Tja bra och bra, det får duga. Det går ju i värsta fall att gömma det värsta bekom en lämpligt placerad större ek eller ett hus, vi får se vart det bär. Är inte helt klar med det än.

Det var ju pyrt att råka ut för att det släpper för det sitter ju så lätt till att åtgärda, eller hur.

Min bakgrund är en ljusblå restrulle tapet limmad med tapetklister (pulvervarianten) på en billig masonitskiva som sedan skruvats på väggen. Funkar bra egentligen, men jag upptäckte att det blev lite svårare att måla moln än om man haft ett underlag med mer struktur som ett tyg (målarduk). Nu är det alldeles slätt och det verkar vara lättare att måla som om man målade serier alltså inte så lätt att få till utplånande dagrar. Får måla med färgtoner istället.

Återkommer!

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Slötorp-Dåseberga Jernvägar - SDJ

Inlägg av Peter Estelius »

Man suger liksom till sig lite här och lite där av alla de anläggningar som visas på olika forum vilket ger bra bränsle till arbete med den egna anläggningen. Sådant arbete har pågått under ett antal dagar.

Satt och filosoferade över bansträckningen på smalspåret när det så småningom kommer på plats. Någon sorts underlag för bygge måste man ju ha så Översiktsbilden ser numera ut så här:

Bild

Lite funderingar och tankar kring de olika bokstäverna i bilden:

A - Anslutningen från hamnspåren till bangården framför Dåseberga Nedre.
Jag hoppas att det får plats ungefär så här. Kan bli bra trafik med tre spår i bredd.

B - Här uppe och rätt långt borta från betraktaren är det tänkt att finnas en enkel
lokstation med vändskiva. Får se vart det bär.

C - Slötorp station, behöver inte sägas något mer tror jag.

D - Triangelpunkten kallad. Det var den här lösningen jag råkade bli varse när jag
byggde sticket från linjestationen (5 i bilden). Med denna lösning kan trafiken antingen
gå runt runt, eller rakt fram till Slötorp.

E - Det jag lurar på är om man skulle ha en engelsman inlagd här mellan de två spåren istället,
då ökar möjligheterna ytterligare tror jag, hmmmm.

F - Hade från början tänkt att bara ha ett avslutat laststick här, men genom att låta linjen
dela sig i två så blir det andra möjligheter. Chans till lite parallellkörning a la "4.50 from
Paddington". (Jodå Agatha fanns här också, med efternamnet Kristiansson och hon var
också lite av författare, men inte deckare utan såphistorier som sändes in till den lokala
damtidningen

Tja vi får se vart det bär framgent.

Återkommer!

/Peter
Skriv svar