Robertfors Bruksjärnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
döwen
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 08:08

Robertfors Bruksjärnväg

Inlägg av döwen »

Där hade 3 lok och en timmervagn. Timmervagnen hade motor i och får ström på alla 3 lok. Luftledning finns men inga ström på. Smalspår hade 750 mm. spårvidd. Passar bra N-skala tror jag. Men finns köpa delar t.ex. motor, hjul, kuggdrev mm.. Var kan jag vända till?
alsum
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 20:17

Re: Robertfors Bruksjärnväg

Inlägg av alsum »

alsum. Där hade 3 lok och en timmervagn. Timmervagnen hade motor i och får ström på alla 3 lok. Luftledning finns men inga ström på. Smalspår hade 750 mm. spårvidd. Passar bra N-skala tror jag. Men finns köpa delar t.ex. motor, hjul, kuggdrev mm.. Var kan jag vända till?[/quote]
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Robertfors Bruksjärnväg

Inlägg av clas ahlstrand »

Om du tänkt bygga i H0 kommer H0e närmast 750 mm. Så precis som du skriver kan man utgå från komponenter för N-skalan för egna scratchbyggen. Vanligast är då att man letar upp en N-skale- eller H0e-drivning (i praktiken måste man ofta köpa ett komplett lok) som har lagom antal axlar samt hjulstorlek och axelbas som inte avviker alltför mycket från det lok man tänkt bygga. Men kompromisser, ibland ganska grova - ja det får man räkna med.

Att bygga så små väl fungerande drivningar själv är inte helt enkelt, och efter vad jag förstår är också urvalet av komponenter som drev, hjul etc lämpliga att använda för 9 mm räls avsevärt mindre än för 16,5 mm. Känner själv inte till någon bra källa. Tidigare fanns Northwest Shortline i USA, men jag vet inte vad de pysslar med idag. I Storbritannien finns 2 mm Association, men deras finskalehjul kan inte användas på vanlig 9 mm-räls. Dessutom måste man vara medlem för att handla i deras web shop.
http://www.2mm.org.uk/products/

Men om jag inte missminner mig har andra tipsat om leverantörer av små drev m m i tidigare trådar, så något borde du hitta om du letar i gamla foruminlägg. Finns nog också ett och annat i vår eminenta förenings lika eminenta länksamling:
http://www.smalsparigt.org/lankar.html
alsum
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 20:17

Re: Robertfors Bruksjärnväg

Inlägg av alsum »

Tyckte ganska svårt välja mellan HO eller N. HO kan skaffa delar. Fundera skala HO som vanligt 750 mm. spårvidd. Varför inte? Jag får nog betänka en tid. Kanske bli inte av.
Skriv svar