Sida 39 av 44

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: lör 29 okt 2011, 17:05
av 1956
Det är verkligen inte alls märkvärdigt eller svårt. Som jag nämnde för Håvard så är det min Canon compact camera som står för det mesta av fotona. När jag har bilden i datorn så fuskar jag oftast till det i Picasa. Allt är inte som det förefaller vara! Men var och när är det så?

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: lör 29 okt 2011, 19:23
av tågtyckarn
Det är ofta det enkla som är det riktigt svåra.....

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: tis 01 nov 2011, 13:38
av 1956
Bild

Som jag har nämnt tidigare så finns det kopplingar mellan MMJ och en del andra järnvägar här i Sverige. Ovan är ett synligt bevis på det.

Även om det inte finns smalspår inom Mälarviken Mollsjö Järnvägars trafikområde så pågår ständiga diskussioner inom förvaltningen om att det rimligen bör finnas ett behov av åtminstone några km av denna så åtråvärda typ av svensk järnväg. Vad man menar med "bör finnas ett behov av" är egentligen inte utrett, men Järving och Jönshagen är definitivt ständigt pådrivande i frågan.

VWJ´s 1:a har just anlänt för gott till MMJ i egenskap av att vara ytterligare en pådrivande kraft i ärendet.

Vissa personer i Mollsjö reagerade när denna "udda fågel" rullade in på spår 2, ja då menar jag att den rullade in stillastående! En del tyckte inte om färgen men framförallt var det många som sa; fan vad den är liten, kan de verkligen va nåt!

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: tor 03 nov 2011, 14:11
av 1956
Bild

Varmt? Ja, mycket varmt! Nästa gång tar jag på grillvanten.

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: mån 07 nov 2011, 21:27
av 1956
Bild

Piratens favoritvagn till vänster. Jo, jag vet att det är märkligt att det var en 3klassvagn men det var ju i den Tora och han träffades för första gången. Om det är någon av er som har läst något annat om det här så tro för Guds skull inte ett dugg på det!

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: fre 11 nov 2011, 16:03
av 1956
Bild

Orvar Ståhl, stinsen i Mälarviken på väg upp på lastbryggan på godsmagasinet.

Ståhl är inte att leka med om han inte får som han vill. Att döma av kroppsspråket på bilden så är det nog något han är missnöjd med men vem som kommer att bli hudflängd den här gången vet jag inte.

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: lör 19 nov 2011, 14:13
av 1956
Bild

D790 har just passerat Sjövik. Det är Göte Halling i hytten som håller på att att avsluta sitt pass för dagen.Han längtar hem till sin Märklinanläggning för att provköra sitt nyinköpta Da i skala 1:87. Det är just det lok som nu finns i undertecknads ägo.

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: tis 22 nov 2011, 12:57
av Johanmmolin
Ståhl är inte att leka med om han inte får som han vill. Att döma av kroppsspråket på bilden så är det nog något han är missnöjd med men vem som kommer att bli hudflängd den här gången vet jag inte.


Vem är han som är så glad i hatten? Han påminner om den berömde snickaren i västra Östergötland som tog 13 år på sig att snickra ihop en vagga, och därför kallades för "Lagom Later" ("sann" skröna för en gångs skull!). Han finns att beskåda i försalongen på s/s Per Brahe, säkerligen publicerad i MHJ-tråden ett antal sidor bakåt i tiden, och kroppsställningen tycks vara densamma...

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: tis 22 nov 2011, 18:21
av 1956
Det är eldaren Fabian Eldh som ofta tittar lite väl djupt i flaskan och då gärna blir lite flaxig och allmänt ostadig. På linjen mellan Mälarviken och Sjövik finns en sträcka som kallas Kröken och det är helt hopplöst för honom att passera där utan att suget blir honom övermäktigt.

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Postat: ons 23 nov 2011, 16:05
av 1956
Bild

Ännu en bild signerad Herman Schröder. Han fick ju i uppdrag av SJ att inför 100-årsjubiléet ta ett antal färgfoton som skulle användas i en jubiléumbok. Vad det blev av det kan man ju fråga sig, men förmodligen är orsaken att han blev totalt utkonkurrerad av Lennart Nilsson. Hur som helst; fotot är taget vid den sista tunneln innan ankomst Mollsjö.