Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Kent R skrev: Hur fungerar då den kombinationen i praktiken?

Kör du på rundbanan (code 100 ?) med vissa lok och tågsätt och in i Mälarviken och med andra i Mollsjö eller går det bra att kombinera de två olika rälstyperna under förutsättning att man har rätt hjul på loken?

Utan att vilja vara "bobbig" så skulle det vara trevligt att kanske få se en lite mera bearbetad spårplan (än den förra - fast det behöver kanske inte vara banverkskvalitet på den ;-)) över hela layouten med lite förklaringar till hur du tänker i banorna kring det här med Code 100 på det ena stället och code 75 på det andra.

Skälet till att jag frågar är att jag själv har köpt både code 100 och code 80-räls men ännu inte satt ihop något större segment som det går att köra på (och nu vet jag knappt heller vilka bitar som är vilka). De lok jag hittills har köpt på mig halvbilligt på marknad är troligen sådana som andra har "fasat ut" ifrån sina samlingar därför att de har för stora hjulflänsar för att köra med på code 80 och mindre. Jag har testat ett av dessa lok på code 80 och då tog flänsarna i slipersen vilket ju inte var någon särskilt förnöjsam upplevelse.


Nej, det är samma lok och vagnar jag kör med på allt som är byggt hittills. Att det är code 100 på den gamla delen beror på att jag hade det när jag började bygga för en 10-12 år sedan. Att fortsätta med det vid nybyggnationen kändes inte rätt nu när möjligheten fanns att "byta upp sig". Men visst är det rätt att code 75 kräver mindre flänsar så det gäller att titta över hur det ser ut bland den rullande materielen innan man bestämmer sig. Att byta hjul på vagnar är ju enkelt men på loken är det ju definitivt inte.

Jag lovar att försöka åstadkomma en lite mer ambitiös spårplan när inspirationen infinner sig.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Mollsjö C? Nej, bara Mollsjö!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Peter Estelius »

Tack för tipsen även om de, förutom Jan Frelins, kanske är en aning spektakulära.


OK, det kanske blev lite spektakulärt med ett flygplan över tågen, men om jag minns rätt har du en vilde till flygare som tar bilder i de mest spektakulära vinklar ;-)

Därav många av de tjusiga bilderna.

Mvh

/Peter (alias H0n3)
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Såså, spelar ingen roll vem som gjort vad på MMJ tycker jag, att knyta bra folk till sig är en talang det också. Och jag tycker de flesta härliga modelljärnvägar man läser om i exv. Model Railroader verkar vara resultat av nån form av grupp- eller samarbete. Inget ont om detta.

Med risk för att bli tjatig, fasansfullt bra fotograferat. Det räcker ju inte med ett vackert motiv (vet jag av egen erfarenhet)!

Håkan
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild från sträckan Mollsjö- Mälarviken
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

SJ:s W2 1622 med persontåg har anlänt till spår 1.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild på W2:an med persontåg.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Mollsjö stationsområde börjar snart bli "färdigt".
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Mollsjö igen!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Vid Mälarvikens lokstation är det fullt upp att göra. D-maskinerna väntar på att få tjänstgöra... också naturligtvis Ra:n från 1955 som skymtar i bakgrunden.
Skriv svar