Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Har för avsikt att i fortsättningen här på Smalspårsfrämjandets forum till och från berätta om mitt försök att skapa ett stycke svenskt 50-tal i H0. Det kan förekomma bilder som några av er läsare har sett tidigare vilket i så fall må ursäktas av att jag försöker återge en helhet av anläggningen. Den ena delen där bl.a. samhället Mälarviken ligger är "färdig", bilden nedan är därifrån.

Denna tråd skall ej ersätta tråden om Mälarviken Mollsjö Järnvägar som finns på Stinsen där fabulerandet runt bilderna är huvudsyftet. Däremot kommer jag inte i fortsättningen att visa bilder av färdigställandet av Mollsjö och det fortsatta byggandet av anläggningen på Sv. Mj-Forum utan det kommer istället att berättas om här.

/Rikard

Bild
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Det här är Mollsjö där jag håller just nu på med att ballastera bangården med sand tagen från Mälarhusens sandstrand. Fotot förvanskar färgen en del, sanden är inte riktigt så vit som den ser ut här men det är nog ändå lämpligt att tona ner ljusheten en del. Påpekas bör också att ballasteringen inte är klar, justeringar måste göras så att den blir jämnare. Alla byggnader på fotot är byggda av Stefan Jönsson som är en mycket skicklig modellbyggare. Jag intar, till skillnad från när jag byggde Mälarvikendelen en pragmatisk hållning till byggandet av den här senare delan av anläggningen genom att ta hjälp utifrån. Det är helt enkelt ett sätt att få anläggningen färdig inom rimlig tid.

Jag vill också gärna nämna att jag är helt öppen för seriösa synpunter och tips under byggets gång. På det här forumet så vet jag att det finns ett flertal skickliga byggare som säkert har mycket av den varan att framföra.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Den här bilden är tagen på linjen mellan Mälarviken och Mollsjö.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Winell »

Riktigt riktigt vackert Rikard. Mera!

Är tåget med F-loket på väg till Kalmar?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Johan Winelman skall skrev: Är tåget med F-loket på väg till Kalmar?



Vet ej, men det är inte helt omöjligt att det förhåller sig så. Om jag har lyckats förmå dig att känna att det är så är det bra.

/Rikard
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Winell »

1956 skrev:
Johan Winelman skall skrev: Är tåget med F-loket på väg till Kalmar?



Vet ej, men det är inte helt omöjligt att det förhåller sig så. Om jag har lyckats förmå dig att känna att det är så är det bra.

/Rikard


Hej igen, nu ska ju inte tråden handla om tågen till Kalmar, men jag tror att dessa medförde en "sth-trimmad" finka för "expressgods" under viss tidsperiod. Det blir ju en rätt fantasifull sammansättning på tågen i.o.m. detta.

Är F-loket en Brimalm, eller rent av en Perl/UGJ?

Läckert sceneri är det i den bilden. Bakgrunden med det lilla röda torpet är klockren. Är det en kulissmodell, eller finns det i bakgrundsbilden?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Göran T »

Kul att du har hittat till vårt forum Rikard! Här behövs lite mer aktivitet och det kanske det kan bli nu. Jag upplever dig som ganska aktiv vid datorn/Mälarviken/Mollsjö samt har sinnesnärvaro att dokumentera med kameran i hand (eller på stativ). Själv slits jag likt åsnan mellan hötapparna som i mitt fall består av Forum kontra Smalspårigt: jag vill visa en del på forum samtidigt som vårt lilla föreningsblad skall födas och som jag vet sprider så mycket glädje när det väl landar i brevlådan hos medlemmarna. Och det är ju inte så kul att få se samma bilder i tidningen som redan publicerats på nätet, även om jag vet att en del aldrig läser de olika MJ-forumen (jo, de finns, jag lovar) Givetvis tror jag, som f d redaktör, att vår nuvarande redaktör uppskattar en och annan smällkaramell likt bilderna ovan och lite text, adresserade till redaktionen i Ranseröd.
Den för mig bekanta vyn lite uppifrån på F-loket med persontåg har jag nog aldrig kommenterat tidigare. Jag känner igen banavsnittet och just övergången mellan anläggning och bakgrund tycker jag att du fått till riktigt bra Rikard. I synnerhet där land möter hav. Suveränt!
/Göran T
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack Johan och Göran för komplimangerna. Den lilla röda stugan står 10-15 cm ifrån den målade bakgrunden.

Bilden nedan är ifrån den "nya" delen i andra rummet. Jag har även här, på mitt amatörmässiga sätt, målat en liten öppning i skogen där vatten och ett par kobbar skymtar. Skälet är att jag eftersträvar att få ett större djup i bakgrunden. Perspektivet blir ganska rätt när man befinner sig med kameran på den här höjden (i princip huvudhöjd) men blir fel om man kryper ner till "marknivå".
Å andra sidan så ser man det inte då så problemet uppstår egentligen inte

/Rikard

Bild
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Min högt uppskattade distansmedhjälpare Stefan Jönsson har byggt Mollsjö Hilton.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en flygbild över Mollsjö
Skriv svar