Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Är just nu inne i en fas som karaktäriseras av inspiration. Det känns som att målet att bli "färdig" är möjligt att uppnå inom en inte alltför avlägsen framtid. Med färdig menar jag då Mollsjö stationsområde. Därefter har jag planer på att fortsätta bygga längs de andra två väggarna.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Landsvägen mellan Mollsjö och Mälarviken! Bondfångare och bommar är på gång vid övergången.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

En del av stationen är så pass färdig att det är dags att "trafikera" den. Visserligen är det en hel del smådetaljer och tillägg i vegetationen runtom husen som skall kompletteras men det är svårt att låta bli att ge lite liv till samhället.

/Rikard
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev: Därefter har jag planer på att fortsätta bygga längs de andra två väggarna.

/Rikard


Låter som något som blir spännande att följa Rikard. Blir det kanske en oelektrifierad sidobana då som förgrenar sig från Mollsjö? Kan ju ge kul trafik i Mollsjö.

Eller överraskar du oss här på Smalspårsforumet med en smalspårig sidobana från Mollsjö ;)
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Lasse M skrev: Blir det kanske en oelektrifierad sidobana då som förgrenar sig från Mollsjö? Kan ju ge kul trafik i Mollsjö.

Eller överraskar du oss här på Smalspårsforumet med en smalspårig sidobana från Mollsjö ;)


Tanken har faktiskt funnits att bygga en bit smalspår men jag tror inte att det blir så. Jag kommer förmodligen att bygga vidare så att det blir en rundbana men som naturligtvis aven kommer kunna köras som punkt till punktbana. Om inspirationen håller i sig kommer det att bli en tredje liten station och ytterligare en linje med bara "natur" runt om. Mycket hastigt ritat kommer det schematiskt i så fall se ut så här: (nej just det, den här ritningen kommer inte från banverkets ritkontor)

Bild

Jag vill gärna kunna se tågen "sträcka ut" i den mån det går att få det så på ca 35 m2

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

E2 1462 i Mollsjö!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Den här bilden är från sträckan mellan Mollsjö och Mälarviken. Jag har eftersträvat att ute på linjen få den där för Sverige typiskt ödsliga känslan , därför har det aldrig varit intressant för mig att bygga dubbelspår (det skulle bli för mycket spår och för lite landskap på den begränsade yta jag bygger på). Däremot gillar jag att ha det "elektrifierat" eftersom mina barndomsminnen från 50-talet är präglade av synen av bruna Da- och F-lok.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

På linjen mot Mollsjö! Eftersom det troligtvis kommer att bli en rundbana kommer man att kunna ta sig dit även via Lillsjön, alltså inte särskilt verklighetstroget. Men ändamålet får helga medlen, som ensam operatör väljer jag möjligheten att låta tågen rulla på kontinuerligt. Jag har också funderat på att ha två vändslingor men inser att de i så fall skulle ta alldeles för stor plats med de radier som krävs och väljer därför rundbanan istället.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Olof »

Ooops, jag fattade inte först att det var ett modellfoto. Hatten av, snyggt byggt och fotograferat.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Tillbaka i Mälarviken!
Skriv svar