Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Utfarten mot Mälarviken!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Kolbryggan som Stefan har byggt är en modell av den som fanns i S:t Olof. Jag börjar nu närma mig området runt lokstallet och har börjat med att måla bakgrunden och planterat några träd och buskage.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Översiktsbild över Mollsjö.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild på Mollsjö. Tyvärr har jag två förargliga varmvattenrör som jag inte har kommit på någon bra lösning på att dölja.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Jan Frelin »

Enda lösningen jag kan komma på är att flytta ut bakgrunden framför...
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Peter Estelius »

En fundering. Det finns ju två sätt att gömma saker på. Det ena är att det inte syns och det andra att det syns men ingår i det förväntade.

I en modern stadsmiljö skulle rören kunna vara "ben" till ett vattentorn t ex.

Kan man här limma på en gran på varje rör och sedan montera t ex ett flygplan ovanför träden (som stöds av rören och ser då ut att flyga) så blir rören inte det man uppmärksammar först (eller helst alls).

Kan det va´nå´t??

Mvh

/Peter
Kent R
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 08:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kent R »

http://www.stromsnasbrukssf.se/Byggen%2 ... normal.jpg ? ;-)

Nej, skämt åsido - En kraftledningsstolpe kanske?
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack för tipsen även om de, förutom Jan Frelins, kanske är en aning spektakulära.

Lyckligtvis är rören inte alls lika störande i verkligheten som de är på bild men jag har ändå funderat över att försöka täcka över dem med en bit kartong som går i en våg över rören och sedan måla bakgrunden på den.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

På stationen Mälarviken är all räls i code 100. I Mollsjö har jag valt code 75.
Kent R
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 08:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kent R »

Hur fungerar då den kombinationen i praktiken?

Kör du på rundbanan (code 100 ?) med vissa lok och tågsätt och in i Mälarviken och med andra i Mollsjö eller går det bra att kombinera de två olika rälstyperna under förutsättning att man har rätt hjul på loken?

Utan att vilja vara "bobbig" så skulle det vara trevligt att kanske få se en lite mera bearbetad spårplan (än den förra - fast det behöver kanske inte vara banverkskvalitet på den ;-)) över hela layouten med lite förklaringar till hur du tänker i banorna kring det här med Code 100 på det ena stället och code 75 på det andra.

Skälet till att jag frågar är att jag själv har köpt både code 100 och code 80-räls men ännu inte satt ihop något större segment som det går att köra på (och nu vet jag knappt heller vilka bitar som är vilka). De lok jag hittills har köpt på mig halvbilligt på marknad är troligen sådana som andra har "fasat ut" ifrån sina samlingar därför att de har för stora hjulflänsar för att köra med på code 80 och mindre. Jag har testat ett av dessa lok på code 80 och då tog flänsarna i slipersen vilket ju inte var någon särskilt förnöjsam upplevelse.
Skriv svar