Sandreda - En stationsmodul

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

De ark jag köper är 1 x 0,5 m och kostar 90 kr. För enkelhetens skull säger vi att jag gör remsorna 2,5 cm breda oavsett spårvidd, vilket gör att jag får ut 20 m banvall. Meterpriset blir då alltså 90 kr / 20 = 4,5 kr per meter.

Dessutom är det som sagt var ett material som varken separerar, torkar eller smular sig. Hittils har jag dessutom inte lyckats hitta några limsorter som INTE fäster på min banvall, vilket för mig är ett nog så viktigt argument. Att det inte ljuddämpar på samma sätt som skumgummimaterial är en annan femma, men det spelar inte så stor roll på en modul ändå.

Profilen på banvallen formar jag inte med spårunderlaget, det görs med fördel direkt i ballasten.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Även om det är ett ganska enformigt jobb måste det göras: Slipers

Bild
Efter nästan 30 minuters jobb är norra modulen färdigsliprad....

Bild
...och efter ungefär lika lång tid till är det dags att stoppa i sista slipern.

Bild
1 timme och en förstörd pekfingertopp senare ser det ut så här.

Bild
Nåja, det ser ju rätt bra ut iaf...

Bild
Jämför med bilden i förra posten, som synes går det åt en del slipers. (och det här är ändå en liten station... :S)

Fortsättning följer!
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Efter ett par dagar med stiltje i modulverkstaden har det äntligen hänt något igen:

Bild
Stationshuset på plats för inkänning. Just nu verkar det stå lite lågt, alltså ska det på ytterligare ett lager med fyllning innan grunden kan byggas.

Bild
Med hjälp av gips och gasbinda går det att jämna till de flesta skarvarna i frigolitlandskapet.

Bild
Ett första lager med spackel pålagt på det som ska bli vägen. Efter ballasteringen ska jag spackla upp mellan rälerna i vägövergången.

Fortsättning följer!
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Tråkjobbet nr 1: Ballastering (part 1).
Det värsta av alla jobben som måste göras på en modelljärnväg är ballasteringen anser jag, eftersom det är så mycket som kan gå fel. Nedan följer en beskrivning på hur jag brukar gå till väga, därmed inte sagt att det är den optimala metoden.

Bild
Sanden, blästersand från Biltema (en produkt dom givetvis tagit bort ur sortimentet :@). Ska testa om Julas finkorniga sand är likvärdig.

Bild
Ett otroligt fånigt men väldigt nödvändigt verktyg, ett gammalt enlitersmått, är oslagbart när det kommer till att placera ut ballasten.

Bild
Precis som i verkligheten fyller jag först mellan rälerna, därefter kompletterar jag på sidorna och mellan spåren.

Bild
Med hjälp av en frigolitbit går det snabbt och enkelt att jämna ut så väl mellan spåren...

Bild
... som mellan rälerna.

Bild
Se bara till att plocka bort eventuellt fnas som lossnar.

Bild
Sist men inte minst, frigolitbiten är ett utmärkt verktyg för att få det riktigt slätt mellan spåren...

Bild
... vilket syns om man misslyckats med när man belyser spårområdet med verkligt släpljus...

Fortsättning följer!
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Ballastering (part 2)

Hittills har jag inte gjort något mer med ballasten än lagt den på rätt ställe. Det är nu det absolut tråkigaste kommer, nämligen limningen.

Bild
Spraya först från ganska hög höjd med mycket fin dimma allt grus med vanligt vatten. Tidigare har jag blandat i en droppe diskmedel, den här gången glömde jag det, men det verkar gå lika bra ändå. Sprayflaskan plockade jag från strykbrädan föresten...

Bild
Därefter börjar det enformiga jobbet: Droppa en limdroppe mellan varje sliper så att allt grus blir limmat. Som synes använder jag en _tömd_ "sån där plastcitron med citronsaft i" som går att köpa hos din lokala mataffär.

Bild
Eftersom limblandningen är mjölkfärgad blir ballasten något ljusare där du droppat på lim. Därmed syns det rätt tydligt var du varit någonstanns.

Bild
Här är nästan hela stationen ballasterad. Innan jag gör färdigt måste dock lastkaj och plattform på plats, dessutom brukar jag vänta med att ballastera runt växlarnas rörliga delar till absolut sist om det skulle vara något problem med omläggningen.

Bild
Vänster modul nylimmad, höger har fått torka ett par timmar...

Limblandningen görs på följande sätt föresten: Jag brukar förvara färdig limblandning i en tömd limflaska (Cascol vitlim), vilken jag även blandar till i. Fyll med lim ca 2-3 cm i botten, tillsätt ~ 3-4 cm med vatten, på med korken och skaka tills allt lim blandad ut sig. Tillsätt sist en kork T-röd till blandningen och skaka ytterligare en stund. Smaklig måltid!

Fortsättning följer!
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Bjarne Petersen »

Sanden, blästersand från Biltema (en produkt dom givetvis tagit bort ur sortimentet :@).


På Biltemas hemsida finns blästersand med som nyhet. Artikelnumret är 17-542. Kanske inte samma sand?
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Graffen »

Vad är det för fel på vanlig fågelsand? Zooaffären i byn tar 7:- kilot.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Jag tror att det är en fråga om tycke och smak, för mig är fågelsand ofta för "grå" i färgen och har för hög kvartshalt för att vara trovärdig som ballast.

Dessutom tog man ju grus i närmsta grusås när man byggde järnvägar förr i tiden, vilket gjorde att det skiljde i färg mellan olika stationer. Den färg som blästersanden har stämmer rätt bra med hur ballasten såg ut i just Sandreda...

Ps: Blästersanden kostade, när den fanns, något i stil med 50 öre kilot...
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Jan Frelin »

Dessutom kan man färga in ballasten med vanliga vattenfärger. Väljer man en ljus ballast kan det mesta justeras.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Sandreda - En stationsmodul

Inlägg av Olsson »

Eftersom det blev en del debatt om ballastval så passar jag på att presentera ett annat materialval som ni andra förmodligen kommer att rynka på näsan åt:

Bild
Furulist...

Bild
... + ihopskrynklad och utslätad aluminiumfolie...

Bild
... + sandspackel...

Bild
... tillsammans...

Bild
... = lastkaj.

Bild
Med hjälp av trubbig spik går det bra att rista in försiktiga skarvar innan spacklet riktigt torkat.

Fortsättning följer!
Skriv svar