Sandreda - En stationsmodul
Re: Sandreda - En stationsmodul
För att inte debatten ska hinna bli alltför infekterad fortsätter jag att dränka tråden med bilder:
Enkel reglerbox vid analogdrift, två strömbrytare (för sidospår + stickspår), en anslutning för körkontroll (enligt sk. Värmlandskopplning) och kontakt för anslutning av 12V körspänning. Sladden kopplas i andra änden in i en DIN-kontakt som sitter under den södra modulen, bilder kommer vad det lider.
Benställning ihopmonterad. Hade själva benen sedan ett tidigare bygge, men konstruktionen med stagen är ett nytt påfund.
Närbild på stagens infästning. Har använt mig av (gamla) gångjärn för att snabbt kunna montera upp benställning och därmed modul. På stagen ska i framtiden en hylla placeras.
När väl modulen är grundmålad och står på egna ben är det dags att börja fylla ut alla hålrum med någon form av fyllning. Jag valde den här gången 1 cm tjock frigolit, ett alternativ är givetvis markisoleringsskiva, men den jag hade hemma var onödigt tjock.
Eftersom den tunna frigoliten inte tål någon nämnvärd belastning stagas den underifrån med 2 cm höga, 4 mm tjocka björkplywoodlister. Efter det håller det!
Fortsättning följer!
Enkel reglerbox vid analogdrift, två strömbrytare (för sidospår + stickspår), en anslutning för körkontroll (enligt sk. Värmlandskopplning) och kontakt för anslutning av 12V körspänning. Sladden kopplas i andra änden in i en DIN-kontakt som sitter under den södra modulen, bilder kommer vad det lider.
Benställning ihopmonterad. Hade själva benen sedan ett tidigare bygge, men konstruktionen med stagen är ett nytt påfund.
Närbild på stagens infästning. Har använt mig av (gamla) gångjärn för att snabbt kunna montera upp benställning och därmed modul. På stagen ska i framtiden en hylla placeras.
När väl modulen är grundmålad och står på egna ben är det dags att börja fylla ut alla hålrum med någon form av fyllning. Jag valde den här gången 1 cm tjock frigolit, ett alternativ är givetvis markisoleringsskiva, men den jag hade hemma var onödigt tjock.
Eftersom den tunna frigoliten inte tål någon nämnvärd belastning stagas den underifrån med 2 cm höga, 4 mm tjocka björkplywoodlister. Efter det håller det!
Fortsättning följer!
Re: Sandreda - En stationsmodul
Här måste jag passa på att lägga in en varning: Material innehållande skumplast och/eller självhäftande tejper har visat sig MYCKET olämpliga i modulsammanhang.
Ett exempel är Tilligs självhäftande banvall har en del personer försökt med inom MMM, samtliga experiment har resulterat i att spåret har släppt efter ett par körningar. Dessa "ljudisolerande" material fungerar superbra på hemanläggningar som flyttas max 2 gånger under sin livstid, men en modul som är med på 5 körningar per år behöver ett mer formstabilt underlag för rälsen.
Även äkta kork bör man vara lite restriktiv med, det gäller att hitta en typ som inte torkar ihop och börjar smula efter ett halvår. Pecos korkbanvall för normalspår har visat sig fungera bra, samma med den gummikork jag och några till använder.
Ett exempel är Tilligs självhäftande banvall har en del personer försökt med inom MMM, samtliga experiment har resulterat i att spåret har släppt efter ett par körningar. Dessa "ljudisolerande" material fungerar superbra på hemanläggningar som flyttas max 2 gånger under sin livstid, men en modul som är med på 5 körningar per år behöver ett mer formstabilt underlag för rälsen.
Även äkta kork bör man vara lite restriktiv med, det gäller att hitta en typ som inte torkar ihop och börjar smula efter ett halvår. Pecos korkbanvall för normalspår har visat sig fungera bra, samma med den gummikork jag och några till använder.
Re: Sandreda - En stationsmodul
Modulen står på egna ben, elen är dragen, korken är på plats och frigoliten är limmad. För mig innebär det att det är dags för spårläggning. Eftersom jag på Sandreda satsat på handlagd code40-räls så är det viktigt att man har växeltungor som sluter, moträler placerade på rätt ställe och rätt spårvidd, eftersom rälen är så klen att man i princip inte har någon felmarginal.
Jag börjar med att mäta in var växeln ska ligga, är så länge gäller det bara att få dit hål för växelomläggare och ev. "gångjärn" på rätt ställe. Jag brukar borra med lite marginal för att inte drabbas av problem med att växeln efter montage ligger snett.
Växeln "på rygg" för att montera tungor och arm för omläggningen. Här finns det ungefär lika många varianter som det finns moduler i Sverige...
Själva omläggaren ser i sitt grundutförande ut såhär: En liten skjutomkopplare (Kjell & Company 67396) med anslutningssladdar för kryss och respektive räl (sk. Digitalvänligt utförande med växlande polaritet på krysset). Brytaren kompletteras efter montage med en genomgående stång för att kunna läggas om från modulens sida. Mer bilder senare på detta!
Första växeln under limning. Här gäller det att se till så att växeln kommer rakt i förhållande till rakspåret. Jag använde en 1 m lång stålskala och la denna längs växeln för att ordentligt kunna rikta in den. Se till att ordentligt belasta växeln under limningen, minsta lilla mellanrum mellan sliper och underlag kan göra att fordon hoppar ur just där.
Fortsättning följer!
Jag börjar med att mäta in var växeln ska ligga, är så länge gäller det bara att få dit hål för växelomläggare och ev. "gångjärn" på rätt ställe. Jag brukar borra med lite marginal för att inte drabbas av problem med att växeln efter montage ligger snett.
Växeln "på rygg" för att montera tungor och arm för omläggningen. Här finns det ungefär lika många varianter som det finns moduler i Sverige...
Själva omläggaren ser i sitt grundutförande ut såhär: En liten skjutomkopplare (Kjell & Company 67396) med anslutningssladdar för kryss och respektive räl (sk. Digitalvänligt utförande med växlande polaritet på krysset). Brytaren kompletteras efter montage med en genomgående stång för att kunna läggas om från modulens sida. Mer bilder senare på detta!
Första växeln under limning. Här gäller det att se till så att växeln kommer rakt i förhållande till rakspåret. Jag använde en 1 m lång stålskala och la denna längs växeln för att ordentligt kunna rikta in den. Se till att ordentligt belasta växeln under limningen, minsta lilla mellanrum mellan sliper och underlag kan göra att fordon hoppar ur just där.
Fortsättning följer!
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Sandreda - En stationsmodul
Håkan Grundstedt skrev: Jag kan inte påminna mig att jag sett något modulbygge för H0n3 visat förr. Har jag fel?
Naturligtvis finns det fler än en standard. Det gäller det mesta, även 10,5mm smalspår i skala 1/87. Historien har väl visat att den standard som genererar mer verkstad än snack brukar bli den som dominerar i slutänden. Alltså, med den ENORMA fördelen att det faktiskt finns ett pågående bygge, presenterat i bedårande detalj, står det klart att 'MMMp' gör ett kraftigt ryck i den här dragkampen.
Egentligen kan man väl säga att en standard inte existerar förrän nåt handfast resultat visas upp?
Slutligen, det spelar liten roll hur man bygger, det är inget större problem att sätta ihop moduler med olika ändar med varandra i alla fall.
H
"Norm ist, was gebaut werden". Håkan, där har du en klar poäng. Just nu leder MMMp, tack vare Johans ansträngningar.
Vad gör östgötagänget? Hur tänker ni fortsätta?
Re: Sandreda - En stationsmodul
Dags för lite färskare bilder:
Norra växeln under inpassning. Återkommer om huset!
Större delen av spår 1 under limning.
"Provkörning" är ett givet arbetsmoment!
Spår 1 färdigtlimmat. Även vid vanlig spårläggning får man vara lite uppmärksam så att det blir rakt och fint. Eftersom jag den här gången använt färdiglödda spårspann är det betydligt svårare att justera ev. sneheter efter limningen. I vanliga fall löder jag bara fast ena rälen innan limningen, så är det enkelt att justera rakheten.
Erforderliga verktyg för handläggning av spår på det sätter jag gör det:
Högtemperaturtenn, spetsig pincett, spårmått (ett NMRA HOn3-mått omfilat för HOs3), spetsig tång, brytbladskniv, enkelhuggen fil, sidavbitare med en slät sida, lödstation + (ej i bild) lödfett. Vad man ska ha stämjärnet och godsmagasinet till vid spårläggningen funderar jag dock fortfarande på...
Att jag inte använder fosforsyra vid lödning av spåret är eftersom jag åtm. tidigare haft problem med att neutralisera syran innan målning av rälsen, vilket resulterat i oxid på rälsen och dålig vidhäftning för färgen.
Har man kommit så här långt är det bara att börja om: Limning av spår 2...
Fortsättning följer!
Norra växeln under inpassning. Återkommer om huset!
Större delen av spår 1 under limning.
"Provkörning" är ett givet arbetsmoment!
Spår 1 färdigtlimmat. Även vid vanlig spårläggning får man vara lite uppmärksam så att det blir rakt och fint. Eftersom jag den här gången använt färdiglödda spårspann är det betydligt svårare att justera ev. sneheter efter limningen. I vanliga fall löder jag bara fast ena rälen innan limningen, så är det enkelt att justera rakheten.
Erforderliga verktyg för handläggning av spår på det sätter jag gör det:
Högtemperaturtenn, spetsig pincett, spårmått (ett NMRA HOn3-mått omfilat för HOs3), spetsig tång, brytbladskniv, enkelhuggen fil, sidavbitare med en slät sida, lödstation + (ej i bild) lödfett. Vad man ska ha stämjärnet och godsmagasinet till vid spårläggningen funderar jag dock fortfarande på...
Att jag inte använder fosforsyra vid lödning av spåret är eftersom jag åtm. tidigare haft problem med att neutralisera syran innan målning av rälsen, vilket resulterat i oxid på rälsen och dålig vidhäftning för färgen.
Har man kommit så här långt är det bara att börja om: Limning av spår 2...
Fortsättning följer!
Re: Sandreda - En stationsmodul
Efter en period med småjobb, som komplettering av sliprar i rälsskarvar, eldragning och annat tråkigt har jag tagit mig i kragen och tagit lite nya bilder:
Norra växeln på plats, återstår målning.
Uppföljningsbild från föregående inlägg. Här har all räls kommit på plats och jag har börjat att dra matning till spåret. Eftersom jag inte använder skarvjärn behövs matning till varje rälsbit.
Matning, matning och åter matning.
Undertill är det lite grann kvar att göra.... Hålen i sidan är till för dragstängerna till växlarna.
För att kontrollera att spåret är ordentligt isolerat passar jag på att mäta innan jag kopplar in matningssladdarna undertill. Här såg det bra ut iaf.
Fortsättning följer!
Norra växeln på plats, återstår målning.
Uppföljningsbild från föregående inlägg. Här har all räls kommit på plats och jag har börjat att dra matning till spåret. Eftersom jag inte använder skarvjärn behövs matning till varje rälsbit.
Matning, matning och åter matning.
Undertill är det lite grann kvar att göra.... Hålen i sidan är till för dragstängerna till växlarna.
För att kontrollera att spåret är ordentligt isolerat passar jag på att mäta innan jag kopplar in matningssladdarna undertill. Här såg det bra ut iaf.
Fortsättning följer!
Re: Sandreda - En stationsmodul
Status efter 3 veckors byggande:
Vy norrifrån. Placeringen av godsmagasinet är lite av en gissning, dessutom vet jag inte åt vilket håll växelklotet ska vara.
Godsmagasinet är förvisso inte det riktiga, men stämmer i huvudmåtten, så det får duga så länge. Det riktiga magasinet ska ha större fönster på gavlarna, tegeltak och bara 1 port på långsidorna.
Så här kommer även det riktiga magasinet att byggas...
Stationshus under byggnation.
Norra modulen färdig för målning
Spåret rostmålat med "allmogefärg" från Clasisjön. Eftersom jag är bekväm av mig gör jag som synes såna tråkjobb med airbrush.
Nästa steg är att pilla i alla träsliprar och därefter ballastera.
Fortsättning följer!
Vy norrifrån. Placeringen av godsmagasinet är lite av en gissning, dessutom vet jag inte åt vilket håll växelklotet ska vara.
Godsmagasinet är förvisso inte det riktiga, men stämmer i huvudmåtten, så det får duga så länge. Det riktiga magasinet ska ha större fönster på gavlarna, tegeltak och bara 1 port på långsidorna.
Så här kommer även det riktiga magasinet att byggas...
Stationshus under byggnation.
Norra modulen färdig för målning
Spåret rostmålat med "allmogefärg" från Clasisjön. Eftersom jag är bekväm av mig gör jag som synes såna tråkjobb med airbrush.
Nästa steg är att pilla i alla träsliprar och därefter ballastera.
Fortsättning följer!
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Sandreda - En stationsmodul
Vad limmar du spår med?
Re: Sandreda - En stationsmodul
Normalt vanligt utomhusvitlim (alltså den vattenfasta varianten, Cascols röda kork), men på utsatta ställen, som i skarvar mellan moduler blir det superepoxi från Biltema, vilket visat sig vara överlägset de flesta andra limtyper när det gäller vidhäftning mot pertinax.
Som sagt var, i skarvarna blir det epoxi... I skarvarna brukar jag inte vara fullt så sparsam med tenn som på vanligt spår heller, då jag inbillar mig att lite mer tenn ger lite bättre hållfasthet.
Spåret filas efter limning och lödning ner så att rälerna slutar ~0.2 mm innanför gaveln, för att inte komma i konflikt med gavelskydden vid transport. Sist filas två-tre tag "på skrå" som norrmännen säger, dvs. runda av insidan av rälshuvudet något så att inte flänsar tar i skarven mellan modulerna.
Som sagt var, i skarvarna blir det epoxi... I skarvarna brukar jag inte vara fullt så sparsam med tenn som på vanligt spår heller, då jag inbillar mig att lite mer tenn ger lite bättre hållfasthet.
Spåret filas efter limning och lödning ner så att rälerna slutar ~0.2 mm innanför gaveln, för att inte komma i konflikt med gavelskydden vid transport. Sist filas två-tre tag "på skrå" som norrmännen säger, dvs. runda av insidan av rälshuvudet något så att inte flänsar tar i skarven mellan modulerna.
Re: Sandreda - En stationsmodul
Idag är det sketväder utomhus = inomhusaktiviteter påbjudet.
Kretskortssliprarna målade med en lagom mellanbrun kulör.
Även om det blir bättre med penselmålade sliprar (utan spill på rälerna) har jag förfallit till att även måla slipers med färgspruta.
Slipers till spåren. Den mörka sorten brukar få passera utan målning, medan den ljusa får en dusch med...
...en lagom mörkbrun färg...
...vilket ger ett hyggligt trovärdigt resultat. Efter ballastering kan man bättra på med lite väderbitning om man inte är nöjd med resultatet.
Träsliprarna är sågade ur tunn fanér av något ädlare träslag. Jag vet inte om det går att få tag på sådant råmaterial till rimligt pris idag. Det jag gjort sliprar av är enligt farsan ett containerfynd gjort för snart 35 år sedan.
Kretskortssliprarna målade med en lagom mellanbrun kulör.
Även om det blir bättre med penselmålade sliprar (utan spill på rälerna) har jag förfallit till att även måla slipers med färgspruta.
Slipers till spåren. Den mörka sorten brukar få passera utan målning, medan den ljusa får en dusch med...
...en lagom mörkbrun färg...
...vilket ger ett hyggligt trovärdigt resultat. Efter ballastering kan man bättra på med lite väderbitning om man inte är nöjd med resultatet.
Träsliprarna är sågade ur tunn fanér av något ädlare träslag. Jag vet inte om det går att få tag på sådant råmaterial till rimligt pris idag. Det jag gjort sliprar av är enligt farsan ett containerfynd gjort för snart 35 år sedan.